51/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Prahl Reusch (V) om trafikkavvikling Lillestrøm by

  • Nummer: 51/25
  • Dato innsendt: 01.07.2025
  • Dato besvart: 07.07.2025

Hver dag står det mye bilkø gjennom sentrum av Lillestrøm by. Mye er gjennomgangstrafikk, som burde gått rundt byen på RV 159 og RV 22. Det står også mye kø på begge nevnte riksveier, noe som presser ytterligere trafikk inn i boligveinettet gjennom Vigernes og sentrum.

Med pågående prosjekter knyttet til utbygging av NovaSpektrum, utredning av sentrumsring i Lillestrøm og tydelige ambisjoner fra fylkesrådet både i vedtatt klimaplan og handlingsprogram for samferdsel, håper representanten at fylkesråden kan være behjelpelig med å svare ut følgende to spørsmål:

  1. Vil fylkesråden ta initiativ til at skilting fra Rælingen til Nannestad gjennom Lillestrøm by og tilsvarende fra Kjeller til Rælingen gjennom Lillestrøm by opphører?
  2. Vil fylkesråden ta initiativ til å se på mulighetene for å legge bedre til rette for at biltrafikken kan benytte RV 159 og RV 22 for å motvirke kork, kø og kaos inne i sentrum av Lillestrøm?

 Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. Fylkesråden er opptatt av at innbyggerne skal få gode alternativ til bilen slik at de velger kollektivt, gange og sykkel framfor bil. 

  1. Fylkesråden kommer ikke til å ta initiativ til at skilting fra Rælingen til Nannestad gjennom Lillestrøm opphører. Det er etter skiltreglene at hovedveier vises gjennomgående. På fylkesvei 120 er Nannestad valgt som visningsmål. Dette sammen med veinummer skal hjelpe ukjente trafikanter å finne fram. Fylkesråden tror at systematisk veivisning bidrar til mindre trafikk og ikke mer.
  2. Fylkesråden er enig i at det er uheldig at det er kork, kø og kaos i sentrum av Lillestrøm. Det er ikke enkelt å legge bedre til rette for at biltrafikken kan benytte Rv 159 og Rv 22 uten å samtidig skape mer kork, kø og kaos i sentrum. Fylkesråden vil derfor jobbe for å bedre fremkommeligheten for kollektivtrafikken og at flere skal ha mulighet for å kunne gå og sykle til reisemål. Dersom vi klarer å endre reisevanene slik at flere går, sykler og reiser kollektivt vil dette også bedre forholdene i Lillestrøm.

Avslutningsvis vil jeg understreke at hoveddelen av køene på lokalveinettet som regel er lokal trafikk. Det gjør at forsøk på å hindre gjennomgangstrafikk ofte påvirker lokaltrafikken.