55/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Tuva Todnem Lund (SV) om trafikksikkerhet i undergang på fylkesvei 152, Ås

  • Nummer: 55/25
  • Dato innsendt: 14.07.2025
  • Dato besvart: 04.08.2025

Trafikksikkerheten i undergangen ved Ås stasjon er en bekymring for både gående og syklende i flere år. I 2015 ble det innført en løsning med oppmerket gang- og sykkelvei, der de ulike trafikantgruppene fikk hvert sitt felt. Denne merkingen har imidlertid gradvis forsvunnet. Innbyggere har fått høre at dagens regelverk tillater ikke lenger slike løsninger med oppmerking alene uten fysisk skille, som for eksempel kantstein. Tidligere har det også vært bommer i undergangen som forbedret oversikten og sikkerheten for fotgjengere. Etter at disse tiltakene ble fjernet, opplever flere utrygge forhold. Spesielt er dette en utfordring i det uoversiktlige krysset hvor gangveien kommer ned, midt i undergangen. Mange opplever at de 'går med hjertet i halsen' når de ferdes der. Dette er en trafikkert undergang med både skoleelever og syklister og gående. 

  1. Hvordan vil fylkesråden gjenopprette tryggheten for gående og syklende i undergangen? 
  2. Når kan en ny løsning være på plass? 
  3. Hvilke konkrete løsninger er aktuelle? 
  4. Hvordan kan sikkerheten for gående og syklende gjennom undergangen ivaretas også når ny gateterminal er på plass?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Først litt om dagens situasjon og reglene som gjelder.

Undergangen ved Ås stasjon er skiltet gang- og sykkelveg med skilt 522. Det betyr at det er en felles veg for syklister og gående. Da skal de syklende og gående ta gjensidig hensyn til hverandre. Siden syklende regnes som kjørende, anbefales det at syklende bør holde til høyre og gående til venstre på gang- og sykkelveger. Syklende skal også passere fotgjengere i tilnærmet gangfart.

Statens vegvesen ved Vegdirektoratet har veinormaler som er bestemmende for hvilke løsninger man kan etablere på offentlig vei. For å etablere en løsning hvor syklister og gående er separert, lager man i noen tilfeller sykkelvei med fortau. Sykkelvei skal skilles fra fortau med bruk av ikke-avvisende kantstein. Her er kravene klare og sykkelvei kan ikke skilles fra gående kun med oppmerking. Det vil si at man ikke kan bruke oppmerking for å «lage» sykkelveg med fortau.

Så til svar på de konkrete spørsmålene.

1. Vi har vurdert ulike løsninger for hvordan vi best kan separere syklende og gående ved denne undergangen. Vi jobber nå med en løsning hvor vi antakelig kan få til sykkelvei med fortau som tilfredsstiller kravene i veinormalen. Konkret løsning er ikke avklart enda, og må avklares med andre instanser.

2. Vi håper vi kan ha en løsning klar i løpet av året. I mellomtiden har det vært gjort mindre utbedringer som bedre belysning, trafikkspeil og rumlefelt.

3. se 1.

4. Vi vurderer at separering av syklende og gående er en god løsning også når ny gateterminal er på plass.