59/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Prahl Reusch (V) om trafikksikkerhet langs FV172 - Rovenveien - mellom Fetsund og Sørumsand

  • Nummer: 59/25
  • Dato innsendt: 28.07.2025
  • Dato besvart: 08.08.2025

Akershus fylkeskommune har vedtatt et handlingsprogram for samferdsel, basert på tre nullvisjoner. 

Nullvisjon for utslipp, nullvisjon for økning i biltrafikk og null drepte eller alvorlig skadde i trafikken. 

I sommer er det lagt nytt asfaltdekke på deler av FV172 mellom Fetsund og Sørumsand. En svært kjærkommen oppgradering, skal representanten tro dem som bruker denne veistrekningen daglig. I samtaler representanten har hatt med beboere langs veistrekningen, kommer det imidlertid frem at det også er en økt bekymring knyttet til trafikksikkerheten langs veien. Denne har vært økende etter nyasfalteringen, uten at den kan stadfestes at ny asfalt egentlig er årsaken til utfordringene.

Det oppleves konkret utfordringer knyttet til kjøring i svært høy fart, kappkjøring og mye støy fra denne aktiviteten. Representanten har selv også vært vitne til høy hastighet og kappkjøring på strekningen.

FV172 går gjennom et kjent elgtråkk. Dette krysser veien omtrent der 80-sonen tar til. Det er ikke uvanlig å møte elg og andre dyr på denne veistrekningen. FV172 er skolevei for barn, som står langs veibanen og venter på skolebuss. Foreldre forteller at de ikke tør la barna ferdes langs veien for å reise på besøk til venner eller til fritidsaktiviteter på egen hånd, fordi de opplever trafikksituasjonen som uholdbar. Foreldre forteller at de da heller velger å kjøre barna sine til og fra aktiviteter.

Beboere opplever at biler kommer raskt på dem når de kjører ut på veien, at det blinkes med lys og tutes når man overholder fartsgrensen på strekningen. Det oppleves også både sjenerende og skremmende at det kappkjøres og kjøres svært raskt på strekningen. FV172 er en kupert og svingete vei, med en relativt høy trafikkmengde. I tråd med regional plan for areal og transport, foreligger også store planer om utbygging på Sørumsand, noe som potensielt vil gi enda høyere trafikkbelastning på veien.

Det eksisterer i dag verken veiskulder, fortau eller gang-/sykkelvei på strekningen mellom de to stedene der FV1492 (Gamle Roven vei) treffer FV172. Det er heller ikke veiskulder, fortau eller gang-/sykkelvei langs FV1492. Også langs denne strekningen opplever beboere at det er trafikk i høye hastigheter og mye uvettig kjøring. Beboere langs både FV172 og FV1492 har kontaktet representanten og peker på flere krevende forhold ved veistrekningene. Dette knytter seg til trafikksikkerhet, folkehelse (at man ikke kan velge å gå eller sykle, men også støy) og naturhensyn (dyretråkk). Flere beboere har hatt dialog med både Statens Vegvesen og Politiet angående hastighetskontroller og andre tiltak for å bøte på utfordringene.

Så til de konkrete spørsmålene:

  1. Vil fylkesråden rette en henstilling til politiet om økte hastighetskontroller i området som et tiltak som kan iverksettes raskt og på kort sikt?
  2. Vil fylkesråden gjøre vurderinger av trafikksikkerheten på strekningen og dertil mulige tiltak, som redusert hastighet til 60 km/t på hele strekningen, etablering av veiskulder og ev trygge krysningspunkter?
  3. Vil fylkesråden gå i dialog med Lillestrøm kommune om etablering av fortau eller gang-/sykkelvei på den delen av strekningen som i dag mangler dette, mtp å få dette inn i neste rullering av handlingsprogrammet for samferdsel?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil først takke for spørsmålet. Fylkesrådet arbeider kontinuerlig med å gjøre vegnettet best mulig når det gjelder trafikksikkerhet, framkommelighet og miljø for alle trafikantgrupper. Kravene og rammene for vårt arbeid er definert i bl.a. håndbøker og normaler fra Vegdirektoratet.

1. Fylkesråden har ikke praksis med å henstille politiet om kontroll av hastighet på enkelte strekninger.

En stor del av henvendelsene vi får fra privatpersoner, er ønske om lavere fartsgrense i nærmiljøet på grunn av høyt fartsnivå.. Denne type henvendelser får vi på strekninger i hele fylket, og med bakgrunn i dette har vi ikke grunnlag til å be politiet om at det avholdes kontroller kun enkelte steder.

Dersom beboere opplever at det kjøres fort kan de selv kontakte politiet angående dette.

2. På fv 172 er det fartsgrense 80 km/t fra Ekebergåsen og til Smedsrud. Det er en 2,5 km lang strekning uten randbebyggelse og få avkjørsler. Vegdirektoratet sine retningslinjer gir ikke grunnlag for å redusere fartsgrensen til 60 km/t på denne strekningen.

Det er merket med gul midtlinje på fv 172 fra Fetsund og til Sørumsand da kravene til bredde på kjørefelt er oppfylt for slik merking. Med begrenset vegbredde blir da vegskulderen smal enkelte steder. Vi har imidlertid ikke mulighet til å foreta en utvidelse av denne veien i nærmeste framtid. Dette vil være et kostbart prosjekt som eventuelt må prioriteres opp mot andre trafikksikkerhetstiltak i våre budsjetter.

Trygging av krysningspunkter blir gjort på steder med mange kryssende fotgjengere. På denne strekningen av fv 172 kan det være aktuelt med tiltak ved Svingen stasjon. Dette er noe vi vil se nærmere på etter at det er foretatt en registrering av antall kryssende fotgjengere på stedet.

3. Fylkesrådet forholder seg til de innspill og de prioriteringer som Lillestrøm kommune ga i forbindelse med Handlingsprogram for samferdsel 2025-2028. Det vil bli en tilsvarende prosess i forbindelse med rullering av handlingsprogrammet. Fylkesråden vil ikke gå i dialog med Lillestrøm kommune angående Rovenveien med tanke på å få tiltak inn i neste handlingsprogram, men vil forholde seg til gjeldene plan og ha en åpen prosess ved rullering. Dersom noe skal inn i planen, må noe annet ut.