- Nummer: 65/25
- Dato innsendt: 08.08.2025
- Dato besvart: 21.08.2025
I Akershus har vi vedtatt et offensivt handlingsprogram for samferdsel, der vi er ambisiøse på at vi vil nå nullvekstmålet. En del av virkemidlene som det pekes på er sømløsheten mellom kollektiv, sykkel og gange når hverdagen skal gå opp.
Programmet peker blant annet på at det skal arbeides med en plan for innfartsparkering. Og helt konkret står det: Legge til rette for innfartsparkering for bil i områder med begrenset busstilbud, fortrinnsvis ved jernbanestasjoner i starten av reisekjeden. Parkeringstilbudet skal ses i sammenheng med ulike typer delingsmobilitet og baseres på en behovsvurdering.
Den siste tiden har representanten snakket med mange som opplever at muligheten for å sykle til kollektivtransporten er krevende. Dette dreier seg blant annet om tilgang til nok og trygg parkering av sykler.
Elsykler gjør at flere kan velge sykkel fremfor bil i hverdagen. Men syklene er også dyre, og det er mange som opplever det utrygt å parkere elsykkelen sin ved togstasjoner og andre kollektivknutepunkt. Noen steder finnes kun enkle sykkelstativ, mens det andre steder finnes ulike typer sykkelhotell med ulike betalingsmodeller. At det er flere ulike eiere av sykkelhotellene, gir også uforutsigbarhet for dem som skal parkere syklene sine.
Når det nå arbeides med innfartsparkering, ønsker representanten å spørre om fylkesrådet vurderer å gjøre trygg og tilstrekkelig innfartsparkering for sykler til en del av dette arbeidet, herunder koordinering og samordning av ulike prismodeller, betalingsmodeller og innretninger på sykkelparkering ved kollektivknutepunkt.
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil takke for spørsmålet, og poengtere at fylkesrådet er opptatt av å gjøre det enklere å bruke kollektivtransport, både buss, båt og bane. I den forbindelse er tilrettelegging av transporten mellom hjem og stasjon/ holdeplass er et viktig element, jf. satsingsområdet «prioritere kollektivtransport, sykling og gåing» i handlingsprogram for samferdsel 2025-2028: «Gode sykkelanlegg frem til høyfrekvente kollektivtilbud, med tilhørende sykkelparkering, legger til rette for ‘sykling til stasjonen’».
Rådsområde samferdsel jobber for tiden med å kartlegge alle innfartsparkeringsplasser for bil og sykkel i fylket (uavhengig av eier) og registrere disse inn i fylkeskommunens kartbase. Det er naturlig å se for seg videreutvikling av sykkelparkeringstilbudet som en del av oppfølgingsarbeidet. Vi vil i den forbindelse ha dialog med de andre aktørene, eksempelvis Bane Nor, for på den måten sikre koordinering og brukervennlige løsninger.
Ansvaret for innfartsparkering i Akershus er fordelt på flere aktører, der den enkelte aktør har ansvar for sine anlegg. Statens vegvesen har ansvar for innfartsparkering langs riksveiene. I Oslo og Bærum har Sporveien ansvaret for innfartsparkering ved holdeplasser langs T-banelinjene. Akershus fylkeskommune har ansvar for innfarts-parkering i tilknytning til fylkeskommunal infrastruktur (i hovedsak bussholdeplasser). Bane Nor har ansvaret for innfartsparkering ved jernbanestasjoner, og har bygget en rekke sykkelhotell de siste årene.
Sykkelparkeringstilbudet er avhengig av størrelse på knutepunktet. Eksempelvis tilbys sykkelhotell i de store knutepunktene og enkle sykkelstativ på holdeplasser. Felles pris- og betalingsmodell har ikke vært tema, og forutsetter i så fall enighet mellom aktørene.
Parkering er tema i oppdatering av regional plan for areal og transport (mobilitet) i Oslo og Akershus: «Det foreslås at det i arbeidet med oppdatert regional plan for areal og mobilitet vurderes tydeligere regionale føringer for parkeringspolitikk for å sikre samordning. Behov for oppdatering av strategien for innfartsparkering skal vurderes». I dette inngår både bil- og sykkelparkering. Planprogrammets framdrift tilsier behandling og politisk behandling i perioden desember 2026 - april 2027.