- Nummer: 67/25
- Dato innsendt: 16.08.2025
- Dato besvart: 21.08.2025
Før sommeren stilte fylkesrådet seg bak en sterk anbefaling om en kryssløsning inn til Nesodden som antakelig ville innebære høye bompenger, høye kostnader for fylkeskommunen, og en dårligere løsninger for mange trafikanter til Frogn og Nesodden. Det baserte seg på et ønske om høyere fartsgrense på E134 enn det som var forutsatt i de vedtatte reguleringsplanene. Den høyere fartsgrensen – som først fremsto som et krav og forutsetning – ville føre til langt dyrere kryss og veier, siden det førte til behov for bredere avkjøringsfelt m.m. I tillegg ville det jo bli større arealbehov som også ville ha negative følger for andre samfunnsmål.
Denne anbefalingen fremsto som et krav som ellers skulle sette hele veiprosjektet i spill – selv om anbefalingen ble oppfattet som å være på tvers av forutsetningene i de fleste tidligere prosessene både lokalt i Nesodden og Frogn og i Akershus fylkeskommunes eget handlingsprogram. Det var ikke spilt inn fra Vegvesenet eller andre da dette ble vedtatt at kryssløsningen som opprinnelig var foreslått ikke skulle være akseptabel. Så dukket altså det opp i siste liten likevel, og at man ikke hadde tatt høyde for ønsket om ekstra høy fart på veien.
Undertegnede utfordret fylkesråd for samferdsel på dette i muntlig spørretime i fylkestinget i juni, uten å få noen signaler om at fylkesrådet hadde eller ville arbeide for bedre løsninger for kommunene, bilistene eller fylkeskommunens egne budsjetter, men at man uten videre godtok ønsket om høyere fart på en kort strekning, som antakelig ville bety langt mindre fordel enn den ulempen man påførte bilister, kommuner og fylkeskommunen selv på andre måter.
Så bidro likevel undertegnede til at kommunestyrene i Nesodden og Frogn vedtok at man ikke aksepterte dette. Ikke lenge etterpå var det møte blant annet med samferdsels-ministeren og andre nasjonale politikere som bekreftet mye av det undertegnede pekte på overfor fylkesråd for samferdsel. Kanskje var ikke dette i tråd med Stortingets intensjon heller, i hvert fall når man så konsekvensene.
Jeg vil derfor spørre fylkesrådet:
1. Hva er status for ny vei og kryssløsning inn mot Nesoddlandet, fartsgrense på E134 og de øvrige momentene som henger sammen med dette i lys av dialogen som har vært i sommer og fylkesrådets egen vurdering?
2. Erkjenner fylkesrådet at man før sommeren var litt rask både i spørretimen og i dialogen med kommunene med å godta forutsetningen med høyere fart som premiss, i stedet for å være med å utfordre dette, for å holde prosjektet innenfor en ramme mer i tråd med fylkeskommunens og kommunenes og trafikantenes budsjetter, planer og behov?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
1. Samferdselsdepartementet har i brev fra juni bedt Statens vegvesen om vurdering av kostnadsreduserende tiltak i tilknytning til kryss ved fylkesvei 156 Bråtan, herunder vurdering av om fartsgrensen på E134 kan senkes til 80 km/t. Statens vegvesen skal svare ut henvendelsen fra departementet medio august.
Fylkesråden deltok i møte med ordførerne i Frogn og Nesodden, Statens vegvesen og leder av Stortingets transportkomite før sommeren hvor spørsmålene om kostnader og tiltak ble grundig diskutert. Fylkesråden har i brev til Samferdselsdepartementet oppsummert tre hovedpunkter fra diskusjonen; ønske om fartsgrense 80 km/t, behov for forlenget innkrevingsperiode til 20 år, og krav om at staten dekker merkostnader for Bråtankrysset da det er staten som skal eie og drifte krysset etter det er ferdig.
Fylket avventer en avgjørelse fra departementet før vi tar stilling til videre prosess med valg av løsninger i prosjektet.
2. Kostnadene for ny fv156 Bråtan-Tusse slik den er regulert overstiger det fylkeskommunen klarer å finansiere uten for høye takster for innbyggerne. Fylkets foreslåtte opplegg for takster og innkrevingsperiode fikk avslag fra Vegdirektoratet og fra Samferdselsdepartementet. Departementet, som sa nei til 20 års innkrevingsperiode, har bedt fylket om å se på kostnadsreduserende tiltak, høyere egenandel gjennom bruk av større andel fylkeskommunale midler og eventuelle andre tiltak.
Allerede før vi ble kjent med kostnadsøkningen i Bråtankrysset som følge av 90km/t fartsgrense på E134, ble det sett på mulige kostnadsreduserende tiltak, blant annet konsekvensene av å bygge et halvt kryss på Bråtan. Trafikkberegningene viser svært lave trafikkmengder på de vestvendte rampene, da trafikk i retning vest vil velge Holtbråtveien til Måna framfor å kjøre fv 156 via Bråtan så lenge det ikke er bom på sidevei. Et halvt kryss ville også beslaglegge noe mindre arealer enn det som er regulert.
Kostnadsøkningen i Bråtankrysset som følge av 90km/t har ytterligere forsterket behovet for å se på endringer som gir besparelser i prosjektet. Fylkesrådets anbefaling var et svar på Samferdselsdepartementets henstilling og på behovet for å redusere kostnader for å holde prosjektet innenfor en ramme i tråd med fylkeskommunens budsjetter, innenfor regulerte arealer og som ivaretar trafikantenes behov med forsvarlige takster.
Fylkesrådet har forventninger til at departementet ser på alle aspekter ved saken, som gjøre at vi finner en løsning innen forsvarlige rammer slik at innbyggerne på Nesodden og i Frogn kommer raskere fram og tryggere hjem.