- Nummer: 72/25
- Dato innsendt: 27.08.2025
- Dato besvart: 04.09.2025
Ordfører i Hurdal har uttrykt bekymring for framtiden til ordningen med enerett for drosjedrift i kommunen. Kan fylkesråden redegjøre for hva som skjer med denne ordningen framover, og hvordan fylkeskommunen vil sikre et godt drosjetilbud i Akershus distriktene?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil takke fylkestingsrepresentanten for spørsmålet.
Yrkestransportloven § 9 a. gir fylkeskommunen adgang til å «tildele einerettar eller godtgjersle til ein eller fleire løyvehavarar for å tilby drosjetenester i ein eller fleire kommunar.» Viken fylkeskommune vedtok forskrift om eneretter for drosjetransport 22.10.2020. Akershus fylkesting vedtok 12.12.2024 å videreføre denne forskriften. Enerett gir drosjesentralen en eksklusive rett til å levere drosjetjenester i spotmarkedet i den aktuelle kommunen. Eneretten medfører også en plikt for selskapet som har den. Eneretten gjelder ikke innen kontraktsmarkedet (skoletransport, pasienttransport m.v.).
Eneretten skal bidra til å sikre publikums behov i privatmarkedet, kanskje spesielt på kveldstid og i helgene, og er ment å fungere som en sikring av et tilfredsstillende drosjetilbud for alle innbyggerne i de respektive kommunene, uavhengig hvor sentralt eller usentralt de bor.
Det ligger til fylkeskommunen å vurdere transportbehovet og fastsette ønsket standard i sitt fylke. Fylkeskommunen kan inngå avtale om enerett i områder der det kan forventes at markedet ikke tilbyr et tilstrekkelig drosjetilbud på kommersielle vilkår. Behovet for enerett vurderes fortløpende. Ansvaret for å vurdere ordningen er delegert fra fylkestinget til fylkesrådet, og videre til fylkesråd for samferdsel.
Fylkeskommunen kan kun tildele eneretter i kommuner der det er nødvendig fordi markedet ikke gir et godt nok tilbud, og der det er mindre enn 20 000 innbyggere og befolkningstetthet på mindre enn 80 innbyggere pr km2. I den sammenheng kan fylkesråden informere om at det i landet ellers ikke fins en slik ordning. Enerett eksisterer kun i enkelte kommuner i de gamle Viken-fylkene (Akershus, Buskerud og Østfold). Per i dag er det enerett for drosjer i følgende kommuner i Akershus: Gjerdrum, Nannestad, Nes, Eidsvoll, Hurdal, Jevnaker og Lunner. Disse kontraktene løper frem til neste vurdering i 2026.
Fylkesrådet mener på generelt grunnlag at det er en verdi i seg selv å la drosjemarkedet være så fritt som reguleringene tillater. Konkurranse fremmer innovasjon og gir innbyggerne valgmuligheter. Det bidrar også til å utvikle drosjenæringen, gir rom for utvikling, markedstilpassing og dermed mulighet for flere arbeidsplasser.
Nå har vi vært inne i en fase hvor flere av kommunene/områdene som fikk innført enerett i de første årene fra 2020 har vært oppe til vurdering om en skal forlenge eller terminere. For noen av kommunene/områdene har fylkesråden konkludert med å terminere ordningen, for andre har fylkesråden konkludert med å forlenge. Vurderingene har i hovedsak gått på om det finnes et tilstrekkelig kommersielt tilbud i de aktuelle kommunene. For alle områdene i Akershus vurderes og tildeles eneretten sammen med skoletransport, og det er Ruter som administrerer avtalene på vegne av Akershus fylkeskommune.
For Hurdal kommune (som del av eneretts-området Øvre Romerike) gjorde fylkesråden 02.01.2025 først et vedtak om at kontrakten for enerett for kommunene Gjerdrum, Nes, Eidsvoll, Nannestad, Hurdal og Aurskog-Høland ikke skulle forlenges fra avtalens utløp den 01.02.2025. Samtidig presiserte fylkesråden i vedtaksbrevet at det kan være aktuelt å vurdere saken på nytt dersom tilbakemeldingen fra publikum viser en vesentlig forskjell fra avviklingen.
I tiden etter vedtaket fikk fylkesråden en rekke tilbakemeldinger fra både kommuner og aktører som fylkesråden tok på alvor. Her kom det frem at det ikke forelå tilstrekkelig kunnskap om eventuelle konsekvenser ved å heve enerettskontraktene på Øvre Romerike. Den 30.01.2025 gjorde fylkesråden derfor om vedtaket og videreførte enerettsordningen for de nevnte kommunene på Øvre Romerike unntatt for Aurskog-Høland, hvor fylkesråden vurderer det til å foreligge et tilfredsstillende kommersielt tilbud.
For alle andre kommuner i Akershus, som etter loven kvalifiserer til enerettsordningen, vil fylkesråden foreta en konkret vurdering av om det foreligger et tilfredsstillende markedsstyrt tilbud.