- Nummer: 73/25
- Dato innsendt: 04.09.2025
- Dato besvart: 11.09.2025
De ansatte ved forskningsinstituttene ønsker å reise mer kollektiv til jobben. Det viser en reisevaneundersøkelse som er utført blant flere av instituttene.
Mange av de ansatte bor i Oslo, og opplever at det er krevende å reise kollektivt til sin arbeidsplass på Kjeller. For ansatte som eksempelvis bor på Grefsen, vil reisen bety trikk til sentrum, tog til Lillestrøm og buss derfra til Kjeller. Alternativt kan de reise med buss via Olavsgaard. Uansett vil de måtte benytte tre ulike transportmidler og gjøre flere bytter, i tillegg til gangtid. Dette gir en reisetid på godt over en time, som er mer enn det dobbelte av tiden det tar å kjøre bil samme distanse.
Den lokale reisevaneundersøkelsen som er gjort på instituttene, viser at det pekes på at både togkaos (som fylkesråden ikke har ansvar for), samt stressmoment og uro ved mange bytter, i tillegg til tid, gjør at mange velger bilen i hverdagen.
Den samme undersøkelsen viser at mange av de ansatte gjerne ønsker å reise kollektivt, dersom det er mer konkurransedyktig, og de tar konkret opp ønsket om et busstilbud langs Ring3 i Oslo som går via Olavsgaard til Kjeller og eventuelt til Lillestrøm. Dette er et tilbud som vil kunne anses som en slags parallell til en fremtid der det går t-bane til Kjeller, noe som dessverre ser ut til å ligge noen år frem i tid ennå. Reisevane-undersøkelsen peker på at ønsket om å reise kollektivt er såpass stort at det vil kunne utgjøre et relativt stort passasjergrunnlag.
Med bakgrunn i dette, ønsker representanten å spørre fylkesråden om det vil være mulig å pilotere en slik løsning for å vurdere passasjergrunnlag på denne ruten, mtp ev fremtidig drift av et slikt tilbud.
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Det er et mål for fylkesrådet at flere skal velge kollektivt. Samtidig må vi bruke de ressursene vi har på best mulig måte. Ruter har derfor bygget opp kollektivsystemet som et nettverk med en rekke høyfrekvente busslinjer som mater inn til knutepunkter. Denne strategien gir innbyggerne mange reisemuligheter, men fører samtidig med seg at mange må bytte buss på knutepunktene.
Ruters vurdering er at kollektivtilbudet mellom Kjeller og Oslo sentrum er et godt tilbud. Det er opp til 12 avganger per time i rush mellom Kjeller og Lillestrøm med linjene 340 og 100. Og det er 6 avganger i timen mellom Kjeller og Olavsgaard. I tillegg er det tog mellom Lillestrøm og Oslo. I en tid med knappe ressurser har Ruter derfor ikke planer om å utvide linjenettverket med å pilotere direktelinjer som går mellom Kjeller og holdeplasser langs ring 3.