75/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Elin L'Estrange (AP) om lønn og godtgjøringer i Ruter

  • Nummer: 75/25
  • Dato innsendt: 22.09.2025
  • Dato besvart: 26.09.2025

Ruters årsrapport for 2024 viser at lønn og godtgjøringer i Ruter konsern har økt med 86 millioner kroner fra året før. Dette utgjør en økning på 22 prosent. Lønn og godtgjøringer i Ruter AS er redusert med 18 millioner i samme tidsrom.

  1. Hva skyldes denne økningen?
  2. Ruter har en presset økonomisk situasjon, og Akershus har gjennomført ekstraordinære økninger i billettprisene. Hva gjør fylkesrådet for å sørge for at Ruter prioriterer kjernevirksomheten og kollektivtilbudet i Akershus, og unngår at andre kostnader og prosjekter spiser av de viktigste tjenestene til innbyggerne?
  3. Ruter kjøpte konsulenttjenester for 600 millioner kroner i 2023, hvorav 400 i datterselskapet TET digital. Hvor langt har Ruter kommet med arbeidet med å redusere fordyrende konsulentbruk?
  4. Hva er total kostnad for konsulenttjenester i Ruter i 2024, og hva er anslått kostnad for konsulenttjenester i Ruter for 2025?
  5. Hva gjør fylkesrådet for å sørge for at kostnadene til konsulenttjenester holdes nede?

 

Svar fra fylkesrådsleder, Annette Marie Solli

Viser til spørsmål fra Elin L’Estrange om lønn og godtgjøringer i Ruter. 

1. Ruters årsrapport for 2024 viser at lønn og godtgjøringer i Ruter konsern har økt med 86 millioner kroner fra året før. Dette utgjør en økning på 22 prosent. Lønn og godtgjøringer i Ruter AS er redusert med 18 millioner i samme tidsrom. Hva skyldes denne økningen?

Opprettelsen av TET digital, med regnskapsmessig effekt fra 1.januar 2024, medførte overføring av flere ansatte fra Ruter AS til datterselskapet TET Digital. Dette forklarer hvorfor personalkostnadene i Ruter AS ble redusert i perioden. Samtidig økte personalkostnadene på konsernnivå, blant annet som følge av styrket innsats for å konvertere konsulenter til fast ansatte i TET Digital. 

2. Ruter har en presset økonomisk situasjon, og Akershus har gjennomført ekstraordinære økninger i billettprisene. Hva gjør fylkesrådet for å sørge for at Ruter prioriterer kjernevirksomheten og kollektivtilbudet i Akershus, og unngår at andre kostnader og prosjekter spiser av de viktigste tjenestene til innbyggerne? 

Som eier av Ruter sammen med Oslo kommune forholder fylkesrådet seg til leveranseavtalen og felles eierstrategi. Resultatmålene til Ruter i felles eierstrategi sier tydelig at Ruter skal «tilrettelegge for et effektivt og attraktivt rutetilbud» og «drive kostnadseffektivt». Dette er førende for selskapet. I tillegg til kjernevirksomheten, er det et mål å være ledende innen innovative mobilitetsløsninger. 

I løpende kontakt/eiermøter er budsjett, effektivisering og prioritering av Ruters ressurser på agendaen. Ruter har i 2025 iverksatt et effektiviseringsprogram for å styrke økonomien og det er et økt fokus på at større andel av inntektene skal komme fra billettinntekter. Begge prosessene vil styrke kjernevirksomheten 

3. Ruter kjøpte konsulenttjenester for 600 millioner kroner i 2023, hvorav 400 i datterselskapet TET digital. Hvor langt har Ruter kommet med arbeidet med å redusere fordyrende konsulentbruk? 

3 og 4 svares samlet. 

4. Hva er total kostnad for konsulenttjenester i Ruter i 2024, og hva er anslått kostnad for konsulenttjenester i Ruter for 2025? 

Ruter har som mål å redusere konsulentbruken, men har samtidig behov for spesialkompetanse, kompetanse det har vært vanskelig å rekruttere eller tidsavgrenset behov for kompetanse der det ikke er lønnsomt å rekruttere egne ansatte. Nedenfor redegjør Ruter for kostnader knyttet til konsulentbruken de siste årene: 

TET Digital var ikke operativt i 2023 og kjøpte derfor ikke inn konsulenttjenester dette året. Den aktiviteten som fra og med januar 2024 ble flyttet over til TET Digital, lå i 2023 i Ruter AS. 

Tabellen under viser innkjøp av konsulenter i Ruter AS og TET Digital i årene 2023-2025 (prognose), målt i løpende kroner og i 2025-kroner. Konsulentbruk bokføres både som drifts- og investeringskostnader med utgangspunkt i etablerte prinsipper. 

 

Tallene omfatter også vikarer ved lang- eller kortvarig fravær, samt juridisk bistand i enkeltsaker. Videre inngår konsulentkostnader som finansieres av eksterne midler fra kilder, herunder utredningsmidler fra Oslopakke 3 og belønningsordningen, og prosjektfinansiering fra Enova, Klimasats og EU.

Ruter AS gjør kontinuerlige vurderinger av ressursbruk i kollektivsystemet i stort og i egen organisasjon.  De økonomiske fremtidsutsiktene vi nå står ovenfor medfører økt behov for effektivisering i Ruters kostnadsbase. Med dette som bakgrunn, vedtok styret ved inngangen til 2025 et effektiviseringsprogram. Et viktig element i programmet vil være redusert innleie og styrket innsats for å bygge kompetansen i eget konsern. Dette gjelder særlig innenfor digital tjenesteutvikling, der det tidligere har vært utfordrende for Ruter å rekruttere riktig kompetanse. Opprettelsen av et eget miljø for digital tjenesteutvikling, Tet Digital, gjør at det nå enklere å tiltrekke seg og beholde riktig kompetanse innad i konsernet. Dette gir gevinster i form av lavere kostnader, økt forutsigbarhet og et bredere kompetansemiljø.  

Beregninger som ble gjort i 2019 konkluderte med at en konvertering av konsulent til fast stilling medførte en langsiktig helårseffekt på ca. én mill. kroner pr årsverk. I

budsjettprosessen for 2024 satte Ruter seg som mål å konvertere 100 konsulenter til faste stillinger i 2024 og 2025, hvilket ville gi en kostnadsreduksjon på rundt 100 mill. kroner pr år, med full effekt fra og med 2026. I Ruters budsjett for 2025 ligger det allerede inne en besparelse på om lag 55 mill. kroner knyttet til konverteringer gjort i 2024, og ytterligere 12 mill. kroner knyttet til konverteringer i 2025. Gjennom året er det satt ytterligere fokus på å redusere konsulentbruk gjennom fortsatt konvertering og mer effektiv bruk av ressursene som allerede finnes i organisasjonen. Foreløpig prognose for 2025 viser en samlet reduksjon i konsulentkostnader fra året før på i underkant av 90 mill. 2025-kroner.

Ruter AS understreker at det er usikkerhet knyttet til prognosene for 2025. Ruter AS har ikke rukket å gjøre en fullstendig analyse på den tiden de har hatt til rådighet, men heller benyttet en enkel framskrivning av kostnadsnivå hittil i år.  

5. Hva gjør fylkesrådet for å sørge for at kostnadene til konsulenttjenester holdes nede?

Fylkesrådet tar dette med i sin generelle oppfølging av Ruter som eier, hvor dette inngår i konkrete styringsparametere som følges opp helhetlig, inkludert eksempelvis administrativ andel av totale kostander og gevinster fra effektiviseringsprogram. Fylkesrådet følger ikke opp spesifikt kontroll på kostander til konsulenttjenester frakoblet generell effektivitet.