76/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra William Høie (AP) om status Mestringsverkstedet

  • Nummer: 76/25
  • Dato innsendt: 22.09.2025
  • Dato besvart: 29.09.2025

Etter vedtak i fylkesråd og fylkesting skal Mestringsverkstedet være et alternativt opplæringstilbud etablert av Akershus fylkeskommune for elever som har behov for en annen tilnærming enn det ordinære videregående opplæringsløpet. Tiltaket har som mål å bidra til økt gjennomføring i videregående opplæring ved å tilby et mer tilpasset og praktisk rettet læringsmiljø. 

Ordningen fikk først bevilget midler i 2024 og har side vært under gradvis oppbygging. Ordningen er nå nevnt som tiltak i både fylkesrådet forslag til ungdomshelse strategi, og det er foreslått og økte bevilgninger i budsjett og økonomiplan 2026 – 2029. I den sammenhengen har jeg følgende spørsmål for å få avklart status på arbeidet med Mestringsverkstedet. 

  1. Hva er status for oppbyggingen av Mestringsverkstedet per i dag? Hvilke regioner eller skoler er nå tilknyttet ordningen, hvordan kommer elever inn i ordningen, og hva slags tilbud er det ordningen så langt gir?
  2. Hvor mange elever har fått et tilbud gjennom Mestringsverkstedet siden oppstarten i 2024, gjerne fordelt på skoleår og eventuelt region?
  3. Det foreslås økte bevilgninger budsjett for 2026, er det planlagt ytterligere utvidelse eller endringer i ordningen kommende skoleår?
  4. Hvordan er de elevene som ble gitt tilbud gjennom FOT-ordningen blitt integrert i ordningen? Hvordan vil elever med lignende behov som de som tidligere er blitt ivaretatt av FOT få tilbud gjennom ordningen?

Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.

1. Mestringsverksted omfatter hele fylket og dekker tre regioner: 

Asker og Bærum, representert ved Holmen videregående skole 

Follo, representert ved Ås videregående skole 

Romerike, representert ved Kjelle og Jessheim videregående skoler 

Tilbudet er helhetlig og rettet mot ungdom i utenforskap mellom 15 og 24 år. Hovedfokus er opplæring, arbeidstrening og tilrettelegging for mestring. 

Ordningen er i tråd med både nasjonale og fylkeskommunale strategier for inkludering og oppfølging av ungdom i utenforskap. Den skal sikre god samhandling mellom aktørene i velferdssystemet, slik at ungdom får et koordinert og sammenhengende tjenestetilbud. Målet er å gi ungdom muligheten til personlig utvikling, fullføre videregående opplæring eller komme i arbeid. 

De videregående skolene har det operative ansvaret for å lede og utvikle Mestringsverkstedet i sin region. Dette innebærer koordinering med veiledningssentrene, arbeidsmarkedsbedrifter, NAV, kommuner og andre relevante aktører. Tilbudet skal bygge på allerede eksisterende tiltak og tjenester. 

Innholdet i Mestringsverkstedet omfatter både mulighet for å ta opp fag og få bistand til privatisteksamen. Skolene skal utvikle et pedagogisk tilbud som ivaretar både faglig og praktisk opplæring, samt gi opplæring i tråd med arbeidslivets krav. Samtidig skal innholdet følge målene i læreplanverket og kunne dokumenteres innenfor det handlingsrommet videregående skole har. 

Elever henvises til Mestringsverkstedet gjennom oppfølgingstjenesten eller direkte fra skolen.

2.

Kjelle videregående skole: fra oppstart dette skoleåret har skolen 5 aktive deltagere og 3 på vei inn. Av disse er 4 inne og 1 utplassert. Kjelle videregående skole opprettholder fortsatt kapasiteten til 10 inne og 10 i utplassering. 

Ås videregående skole: det er 15 kandidater, men tenker å øke til 20. Når det gjelder fremover så er det mulig for Ås videregående skole å utvide enda mer, men det vil være avhengig av å få tildelt mer midler på grunn av lønnsutgifter. 

Holmen videregående skole: er klare for å ta imot 24 ungdommer. Oppstart blir i ukene etter høstferien, i samråd med OT. Kapasitet videre blir vurdert når skolen kommer i gang. Skolen bruker egne og innleide ressurser enten i egne lokaler eller utenfor og må se hvordan dette fungerer før de kan ta stilling til videre drift. 

Jessheim videregående skole: har 5 plasser fra høsten 2025, 2 lærlinger (BUA) startet opp i august, og en kandidat er på vei inn. Videre har 2 elever hatt prøveperiode, men disse skal nå slutte. Så nå er det 2 ledige plasser, som skal fylles opp i løpet av oktober. Videre kapasitet og oppjustering blir vurdert i løpet av vinteren.

3. Ja, det er planlagt å utvide antall plasser og, ved behov, antall deltakende skoler. Utvidelsen skal sikre at vi kan møte etterspørselen og ivareta elever med behov for dette tilbudet også kommende skoleår. 

4. Elevene som tidligere har hatt et tilbud tilsvarende det som var organisert gjennom FOT, er i dag fullt integrert i vårt ordinære tilbud. Vi legger vekt på at hver enkelt elev møtes ut fra sine behov, og at de får et helhetlig og tilpasset opplæringstilbud i tråd med gjeldende regelverk. Vårt fokus er å sikre at alle elever får riktig støtte, oppfølging og faglige rammer, uavhengig av hva slags tilbud de kan ha hatt før.