Nummer: 78/25
Dato innsendt: 29.09.2025
Dato besvart: 06.10.2025
Som følge av fylkesrådets varslede forslag om å fase ut IB-linjene på Nesbru, Lillestrøm og Ås, har jeg følgende spørsmål:
- Hva er søkertallene for IB-linjene vært de tre neste årene, og hvordan står det seg i forhold til antall plasser på linjene?
- Erfaringsvis har disse linjene inneholdt elever som føler seg trygge i klassemiljøet, bidrar sterkt til et inkluderende skolemiljø og elevdemokratiet. Er dette reflektert over i avgjørelsen?
- IB-linjen har vist seg å gi studieforberedte elever med høy arbeidskapasitet, som ofte søker seg til krevende og samfunnsnyttige studier internasjonalt. Er denne samfunnsnytten vurdert ved beslutningen om nedleggelse?
- IB linjene har gitt en mulighet for elever som har høyt læringspotensial og arbeidskapasitet til å utnytte og utvikle dette i den offentlig med lavere kostander enn å sende ungdommen på privatskole. Er potensialet for å skape et større skille mellom ungdommers muligheter basert på foreldrenes lommebok vurdert?
- Tilbakemeldinger har pekt på at IB-linjene bidrar til å utvikle fagkompetanse i kollegiet og dette deles med lærere som ikke underviser på IB. På den måten styrkes det faglige og pedagogiske læringsmiljøet blant de ansatte. Hvordan har fylkesrådet vurdert verdien av dette?
- Hvordan har fylkesrådet ivaretatt skolenes stemme i vurderingen av utfasing av disse linjene?
- Hvilke andre hensyn enn det økonomiske har fylkesråden vurdert i denne avgjørelsen, har fylkesråden andre argumenter for utfasingen?
Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
- Hva er søkertallene for IB-linjene vært de tre neste årene, og hvordan står det seg i forhold til antall plasser på linjene?
Tabell med oversikt over søkertall og antall plasser på IB-tilbudene i Akershus for skoleårene 2023–2024, 2024–2025 og 2025–2026 er vedlagt. Siden det i forkant av inntaket til Vg2 og Vg3 IB gjøres en vurdering av om søkerne er kvalifisert for IB, tilpasses antall plasser i inntaket til antall søkere som er kvalifisert for IB. I tabellen er det derfor en kolonne for total kapasitet, og en kolonne for antall plasser i inntaket, tilpasset antall kvalifiserte søkere. Til Vg1 forberedende IB konkurrerer man om plass kun på grunnlag karakterer fra grunnskolen.
- Erfaringsvis har disse linjene inneholdt elever som føler seg trygge i klassemiljøet, bidrar sterkt til et inkluderende skolemiljø og elevdemokratiet. Er dette reflektert over i avgjørelsen?
Fylkesrådet vurderer det dithen at alle utdanningsprogram og klasser på alle våre videregående skoler skal bidra til et inkluderende skolemiljø og elevdemokratiet, og at det jobbes godt med dette på skolene våre. Dette arbeidet er ikke bare nedfelt i lov og overordnede styringsdokumenter, men er også en viktig del av vår politiske plattform, samt at administrasjonen jobber målrettet med både inkludering, et trygt og godt skolemiljø og elevdemokrati sammen med skolene.
- IB-linjen har vist seg å gi studieforberedte elever med høy arbeidskapasitet, som ofte søker seg til krevende og samfunnsnyttige studier internasjonalt. Er denne samfunnsnytten vurdert ved beslutningen om nedleggelse?
Opplæringstilbudet til ungdommene i Akershus fylkeskommune skal legge til rette for at ungdommene våre har de beste forutsetninger for å fullføre videregående opplæring med yrkes- eller studiekompetanse. Det skal bidra til å dekke samfunnets fremtidige kompetansebehov. Med ordinær studiekompetanse fra en videregående skole i Akershus vil du kunne søke deg til studier nasjonalt og internasjonalt.
Som fylkeskommune har vi et særlig fokus på kompetansebehovet i Akershus. Det er særlig et økende behov for personer med IKT-utdanning på alle nivåer, men også personer med kompetanse tilpasset lokalnæringer som bygg og anlegg og helse og omsorg, ettersom det fortsatt forventes relativt sterk befolkningsvekst i de fleste kommunene i fylket.
- IB linjene har gitt en mulighet for elever som har høyt læringspotensial og arbeidskapasitet til å utnytte og utvikle dette i den offentlig med lavere kostander enn å sende ungdommen på privatskole. Er potensialet for å skape et større skille mellom ungdommers muligheter basert på foreldrenes lommebok vurdert?
Gjeldende økonomiske rammebetingelser gjør det nødvendig å fase ut de mest kostnadskrevende tilbudene. IB er ikke et lovpålagt tilbud.
Fylkesrådet er positive til at det etablertes private videregående skoler og at de som allerede er etabler videreutvikler seg. Dette for å gi flere valgmuligheter og øke kapasiteten på skoleplasser.
- Tilbakemeldinger har pekt på at IB-linjene bidrar til å utvikle fagkompetanse i kollegiet og dette deles med lærere som ikke underviser på IB. På den måten styrkes det faglige og pedagogiske læringsmiljøet blant de ansatte. Hvordan har fylkesrådet vurdert verdien av dette?
Fylkesrådet mener at alle våre lærere på alle utdanningsprogram har verdifull fagkompetanse som kan og skal deles i kollegiet. I tillegg har pedagogisk personale på IB-linjene undervisningskompetanse i fag som også undervises på studiespesialiserende utdanningsprogram, noe som tilsier at disse lærerne kan benytte sin fagkompetanse også fremover, noe som vil komme både elever og ansatte til gode.
- Hvordan har fylkesrådet ivaretatt skolenes stemme i vurderingen av utfasing av disse linjene?
Fylkesråden hadde en innledende innspillsrunde knyttet til budsjettprosessen med alle rektorene i Akershus i vår. I etterkant av det har budsjettprosessen , som normalt, vært unntatt offentligheten. Utfasingen av IB vil være en del av dimensjoneringssaken Opplæringstilbudet 2026-2027 som skal behandles i fylkestinget i desember. Skolene får mulighet til å gi sine vurderinger og innspill til opplæringstilbudet.
- Hvilke andre hensyn enn det økonomiske har fylkesråden vurdert i denne avgjørelsen, har fylkesråden andre argumenter for utfasingen?
Krav om økonomisk innsparing i kombinasjon med elevtallsvekst gjør det nødvendig å vurdere endringer i tilbudsstrukturen ved de videregående skolene. Fylkeskommunen må gjøre tiltak for å få plass til flere elever i eksisterende skoleanlegg og tilby en mindre andel av elevene skoleplass i kostnadskrevende løp.
Søkertallene til Vg2 og Vg3 IB har vært ustabile i deler av fylket de siste årene. Ved Lillestrøm og Ås vgs. er det færre elever i IB-klassene enn vedtatt klassestørrelse. Samtidig er ordinær studiespesialisering oversøkt ved disse skolene. IB-løpene er sårbare for frafall fordi de har en annen en annen fag- og timefordeling enn ordinære løp som gjør at nye elever ikke kan tas inn til ledige plasser undervis i løpet.
Tabell med oversikt over skoleår, skolenavn, nivå, programområde, primærsøkere, total kapasitet, plasser i inntaket og inntatt sum
| Skoleår | Skole navn | Nivå | Programområde navn | Primærsøkere | Total kapasitet | Plasser i inntaket | Inntatt sum |
20232024 | Nesbru videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 29 | 28 | 28 | 27 |
20232024 | Nesbru videregående skole | 2 | International baccalaureate | 43 | 28 | 28 | 28 |
20232024 | Nesbru videregående skole | 3 | International baccalaureate | 29 | 28 | 29 | 28 |
20232024 | Ås videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 43 | 30 | 30 | 30 |
20232024 | Ås videregående skole | 2 | International baccalaureate | 32 | 28 | 24 | 24 |
20232024 | Ås videregående skole | 3 | International baccalaureate | 20 | 28 | 19 | 18 |
20232024 | Lillestrøm videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 42 | 30 | 30 | 30 |
20232024 | Lillestrøm videregående skole | 2 | International baccalaureate | 30 | 30 | 19 | 19 |
20232024 | Lillestrøm videregående skole | 3 | International baccalaureate | 20 | 30 | 18 | 17 |
20242025 | Nesbru videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 47 | 28 | 28 | 29 |
20242025 | Nesbru videregående skole | 2 | International baccalaureate | 43 | 28 | 28 | 30 |
20242025 | Nesbru videregående skole | 3 | International baccalaureate | 27 | 29 | 27 | 27 |
20242025 | Ås videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 27 | 30 | 30 | 26 |
20242025 | Ås videregående skole | 2 | International baccalaureate | 27 | 30 | 21 | 21 |
20242025 | Ås videregående skole | 3 | International baccalaureate | 24 | 30 | 20 | 20 |
20242025 | Lillestrøm videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 57 | 30 | 30 | 30 |
20242025 | Lillestrøm videregående skole | 2 | International baccalaureate | 22 | 30 | 17 | 16 |
20242025 | Lillestrøm videregående skole | 3 | International baccalaureate | 19 | 30 | 19 | 18 |
20252026 | Nesbru videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 46 | 28 | 28 | 27 |
20252026 | Nesbru videregående skole | 2 | International baccalaureate | 40 | 28 | 28 | 28 |
20252026 | Nesbru videregående skole | 3 | International baccalaureate | 30 | 28 | 30 | 30 |
20252026 | Ås videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 30 | 30 | 30 | 25 |
20252026 | Ås videregående skole | 2 | International baccalaureate | 33 | 30 | 23 | 22 |
20252026 | Ås videregående skole | 3 | International baccalaureate | 20 | 30 | 19 | 19 |
20252026 | Lillestrøm videregående skole | 1 | Studiespesialisering, forberedende IB | 42 | 30 | 30 | 29 |
20252026 | Lillestrøm videregående skole | 2 | International baccalaureate | 43 | 30 | 26 | 26 |
20252026 | Lillestrøm videregående skole | 3 | International baccalaureate | 16 | 30 | 16 | 16 |