79/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Prahl Reusch (V) om reduksjon i togtilbud ved Svingen stasjon og nullvekstmålet for biltrafikk

  • Nummer: 79/25
  • Dato innsendt: 06.10.2025
  • Dato besvart: 15.10.2025

Hvert år, i midten av desember, gjøres det endringer i rutetabellene for toget. I år skjer endringene fra og med 14. desember. Disse er ikke annonsert ennå, men allerede nå kan man se de nye tidene ved å gå inn på Vys reiseplanlegger og søke opp togreise etter 14. desember.

Vanligvis er endringene kun små justeringer, men jeg har blitt gjort oppmerksom på at fra og med 14. desember, vil toget stort sett ikke lenger stoppe på Svingen stasjon. Ved søk i Vys reiseplanlegger, vil man se at det etter denne datoen er kun de ekstra innsatstogene som stopper på Svingen stasjon, dvs. to tog i retning Lillestrøm om morgenen og to tog i retning Kongsvinger om ettermiddagen. Reisende blir på Vys reiseplanlegger henvist til å gå til Fetsund stasjon, noe som ifølge Vy selv tar 14 minutter. Denne gåturen er langs med jernbanebroen over Glomma, en krevende tur i dårlig vær og særlig vinterstid.

Et enstemmig kommunestyre i Lillestrøm har flere ganger uttalt seg enstemmig imot forsøk på å legge ned Svingen stasjon. Det er også spilt inn fra kommunen til fylkeskommunen tiltak knyttet til bedre trafikksikkerhet for myke trafikanter og bedre løsninger for innfartsparkering ved stasjonen. Med denne endringen som nå er planlagt, beholdes stasjonen, men i praksis er det en nedleggelse av tog som et alternativ for mange innbyggere som bor øst for Glomma i Lillestrøm kommune.

Endringen utgjør samtidig en undergraving av kommunens, fylkeskommunens og statens felles målsetting om å oppnå nullvekst i personbiltrafikken og få flest mulig til å gå, sykle og reise kollektivt. 

På denne bakgrunn, vil jeg stille fylkesråden følgende spørsmål:

1. Er fylkesråden kjent med disse planene om et kraftig redusert tilbud til reisende øst for Glomma og hvordan vurderer fylkesråden disse endringene opp mot Akershus fylkeskommunes målsetting om nullvekst i biltrafikken?

2. Vil fylkesråden ta initiativ til dialog med Vy og Bane Nor om en reversering av disse planene?

Svar fra fylkesrådet for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.

Fylkesråden er enig i at bortfallet av de vanlige stoppene for R14-togene på Svingen stasjon er en ulempe for både de som bruker holdeplassen i dag. Fylkesrådet ønsker å bygge opp om jernbanens mål om at togreiser skal være attraktive, slik at flere velger tog fremfor bil. En nesten fullstendig avvikling av tilbudet på Svingen stasjon vurderes å ikke umiddelbart støtte opp under dette målet.

Kongsvingerbanen har lavest punktlighet i hele Akershus. For å redusere de stadige forsinkelsene besluttet Bane NOR å ikke tildele stopp på Svingen for Vy. Verken Vy, Ruter eller Akershus fylkeskommune deltok i denne beslutningen.

Fylkesråden har forståelse for at berørte innbyggere reagerer negativt på beslutningen. Samtidig er det viktig å understreke at forsinkelser og uforutsigbarhet svekker togtilbudets attraktivitet, og kan føre til at flere velger bil fremfor kollektivtransport. Bane NOR prøver på denne måten å gjøre tilbudet mer attraktivt for de andre passasjerene langs strekningen, selv om beboerne ved holdeplassen Svingen lenger reisevei til toget. Det bidrar til å nyansere vurderingen bak Bane NORs beslutning.

Endringene i kjøreplanen gjelder foreløpig kun for den kommende ruteplanperioden. Fylkesråden forutsetter at Bane NOR evaluerer endringen og vurderer effekten på tilbudets punktlighet.