8/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Liv Thon Gustavsen (FRP) om Blystadlia boligområde Rælingen Kommune, FV 1504

  • Nummer: 8/25
  • Dato innsendt: 22.01.2025
  • Dato besvart: 30.01.2025

Blystadlia boligområde er et naturskjønt boligfelt øverst innerst mot marka i Rælingen kommune. Her bor de ca 4000 innbyggere. Det er 1000 flere innbyggere enn i Hurdal kommune. Fylkeskommunen har ansvaret for den ene og eneste veien ut og inn til boligområdet til Blystadlia, FV1504. 
Veien om til Blystadlia er bratt og med blant annet en krapp sving. Veien skaper utfordringer spesielt på vinterstid, for vanlige bilister som ikke kommer opp eller står fast, men også våre egne busser. Om noen står fast i bakken og blokkerer veien stenger de totalt muligheten til å komme frem til boligfeltet, dette er spesielt krevende for utrykningskjøretøy som Ambulanser, brann og politi som blir blokkert for å komme frem. 

Mine spørsmål til fylkesråden er: 
Har fylkeskommunen sett på og vurdert en alternativ vei som vil kunne benyttes ved slike hendelser, for eksempel å kunne vei til Blystadringen nederst før stigningen i terrenget. 

Har fylkeskommunen vært i kontakt med Rælingen kommune om et samarbeid om å få på plass en beredskapsvei, eller alternativ vei inn mot disse innbyggerne ved hendelser som blokkerer veien. (Fv1504).

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Fylkeskommunen har ikke noe pågående arbeid knyttet til alternative veiløsninger eller andre veitiltak til Blystadlia og det er heller ikke noe slikt prioritert i handlingsprogrammet. 

Fv. 1504 Blystadvegen er en krevende strekning med utfordrende kurvatur, stigning og en årsdøgntrafikk på 5000, hvorav 7 % utgjøres av lange kjøretøy. Dette medfører særlig utfordringer for busser og andre kjøretøy som ikke er tilstrekkelig skodd for vinterføre. 

For å håndtere dette er strekningen tildelt en høystandard vinterdriftsklasse, med preventiv salting og tiltak for å opprettholde og gjenopprette bar vei etter værhendelser. Den er også satt opp med et forsterket krav til friksjon (over 0,3) under forhold hvor salting ikke gir ønsket effekt. 

Ved fornyelse av driftskontrakten vurderer driftsseksjonen å tilføre ekstra brøyteressurser på strekningen for å bedre fleksibiliteten og håndteringen av situasjoner hvor busser eller lastebiler sperrer veien. Vår erfaring er at den utførende entreprenøren har håndtert strekningen på en tilfredsstillende måte i tråd med de standardkravene som er satt for området. 

Fylkeskommunen er kjent med at Rælingen kommune i 2024 behandlet et reguleringsplanforslag på Blystadlia. Kommunestyret besluttet i møte 11.12.2024 å sende saken tilbake til forslagsstiller med bakgrunn i beredskapssituasjonen. I vedtaket fra kommunen heter det også at: «Før planforslaget kan fremmes på nytt, bes forslagsstiller i samråd med kommunen, veimyndighetene og beredskapsetatene om å revidere planforslaget slik at det inkluderer en tilfredsstillende planløsning for beredskapsadkomst til Blystadlia enten via eksisterende gang/og sykkelvei, gjennom ny gang- og sykkelvei langs Blystadvegen, eller på en annen måte som tilfredsstiller beredskapsetatenes behov.» 

Fylkeskommunen vil bistå med nødvendige avklaringer. Jeg har invitert ordføreren i Rælingen og hennes administrasjon til et møte, men vi har ikke egne planer eller arbeid på gang i forhold til Blystadlia. Situasjonen er under utvikling og jeg håper vi kan finne en god løsning for situasjonen på Blystadlia i godt samarbeid med kommunen.