81/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Steinar Ottesen (AP) om bomstasjoner ved Fossum

  • Nummer: 81/25 
  • Dato innsendt: 14.10.2025
  • Dato besvart: 27.10.2025

Ved Fossum i Bærum vil det bli satt opp nye bomstasjoner. Bommene inngår i Stortingets vedtak om å bygge den første etappen av nye E18. For noen av innbyggerne vil man måtte betale bompenger to ganger for å komme til skole, butikk og andre servicetilbud på Eiksmarka. Noen vil måtte betale to ganger for å kjøre noen få hundremeter. Det vil gi store konsekvenser for beboere på Fossum og gjøre hverdagen, spesielt for småbarnsforeldre og eldre vanskelig. Og i praksis må man betale for en veiutbygging som mange av innbyggerne i liten grad benytter.

 Jeg har følgende spørsmål til fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim.

  1. Hva er siste status i denne saken? 
  2. Vil det være mulig for disse beboerne å få fritatak slik som er tilfellet ved Sollihøgda? 
  3. Vil fylkesråd for samferdsel aktivt jobbe for å sikre beboerne fritak? 

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden viser til at plasseringen av bomstasjonene inngår i bompengeproposisjonen Prop. 38 S (2019-2020) «Utbygging og finansiering av E18 Lysaker - Ramstadsletta i Akershus» som ble vedtatt av Stortinget 19. juni 2020. Saken ble også behandlet lokalpolitisk i Bærum kommune og i tidligere Akershus fylkeskommune (vedtak i møte i fylkestinget 22. oktober 2018). Oslo og Asker kommunene avgå også uttalelser.

Den vedtatte proposisjonen inkluderer bomstasjoner på Griniveien - mellom krysset med Fossumveien og Vollsveien - samt på Fossumveien.

Det ble gjennomført en befaring 2. september med deltakere fra Statens vegvesen, Akershus fylkeskommune og Vegfinans AS, for å finne de mest egnede plasseringene innenfor rammen fastsatt i bompengeproposisjonen.

Målet med bomstasjonen på Fossum er å forhindre trafikklekkasje langs Fossumveien, Ankerveien og Listuveien fra bilister som forsøker å unngå å betale bompenger på Griniveien. For beboere på Fossum vil det imidlertid fortsatt være mulig å kjøre via Ankerveien og Listuveien.

Det er ikke planlagt noen regel om fritak for beboerne på Fossum, og det foreligger heller ingen planer om å arbeide aktivt for å sikre et slikt fritak. Begrunnelsen er at det eksisterer et alternativ i form av nevnte omkjøring og at fritak fra bompenger gis kun i særskilte tilfeller og til et svært begrenset antall personer.

I motsetning til området ved Sollihøgda, bor det et relativt stort antall personer på Fossum. Det er dessuten vanskelig å nøyaktig fastslå hvilke beboere som faktisk blir påvirket av bomstasjonene.

Det har oppstått en ny utfordring med trafikkoverføring fra Fossumveien til Listuveien og Ankerveien, som også inkluderer trafikk til Løvenskiold sitt store anlegg. Ankerveien er en viktig referanse til 1700-tallets veibyggingsprinsipper og bergverksindustri som vokste frem i Norge fra tidlig 1600-tall. Det er behov for å avklare konsekvensene av at Ankerveien i henhold til kommunens kulturminneplan er et viktig kulturmiljø, og at deler av den er regulert til hensynssone bevaring.

Akershus fylkeskommune må i samarbeid med kommunen og Statens vegvesen utarbeide en løsning på denne problemstillingen.