84/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Steinar Ottesen (AP) om Ruters høringssvar til boligprosjekter

  • Nummer: 84/25
  • Dato innsendt: 16.10.2025
  • Dato besvart: 27.10.2025

Ruter har gjennom en årrekke sendt inn høringssvar til kommunene om ulike boligprosjekter, reguleringsplaner og kommuneplaner (arealdelen). Min erfaring er at selskapet er spesielt negative til boligutbygging i distriktskommuner i Akershus. Slik det for eksempel har vært når selskapet er sendt høringssvar til utbyggingsprosjekter på Momoen og Løken i Aurskog-Høland. Ruter mente at disse boligprosjektene ikke burde utbygges selv om det er busstopp innen 500 meter. Ruter er et kollektivselskap med høyt på teknologi og bør bruke alle ressursene på å levere gode kollektivtjenester for innbyggerne i Akershus.

  1. Hvorfor sender Ruter inn høringssvar til boligprosjekter, reguleringsplaner og kommuneplaner i Akershus? Jeg vil spesielt å ha svar på dette med boligutbygging. 
  2. Hvor mye ressurser bruker Ruter på dette per år?
  3. Hvorfor er det ikke i Ruters interesse at det bygges flere boliger som igjen gjør at det blir flere innbyggere som igjen gjør at flere kan reise kollektivt?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

1. Hvorfor sender Ruter inn høringssvar til boligprosjekter, reguleringsplaner og kommuneplaner i Akershus? Jeg vil spesielt å ha svar på dette med boligutbygging.

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.

Ruter skal legge grunnlaget for et helhetlig og markedstilpasset kollektivtransportsystem i Oslo og Akershus. De skal bygge et attraktivt tilbud til innbyggerne i regionen for å bidra til en mer bærekraftig samfunnsutvikling.

Ruter skriver høringsuttalelser til plansaker som har innvirkning på Ruters mulighet for å kunne tilby de reisende bærekraftig bevegelsesfrihet i vår region. For å levere gode kollektivtjenester for innbyggerne i Akershus, må arealpolitikken legge til rette for effektive og bærekraftige transportløsninger. Derfor er det avgjørende at nye boligprosjekter planlegges i områder med god tilgang til kollektivtransport – eller der kollektivtilbudet kan styrkes på en kostnadseffektiv måte. Dette er spesielt viktig i dagens økonomiske situasjon, der fylket må prioritere stramt og sikre at kollektivmidler gir mest mulig igjen for pengene. Samlet er dette årsaken til at Ruter sender høringssvar til boligprosjekter, reguleringsplaner og kommuneplaner i Akershus.

2. Hvor mye ressurser bruker Ruter på dette per år?

I Akershus bruker Ruter i underkant av 30 % av ett årsverk på høringsuttalelser. Uttalelsene inkluderer også andre saker enn boligprosjekter, for eksempel kommuneplaner og områdereguleringer.

3. Hvorfor er det ikke i Ruters interesse at det bygges flere boliger som igjen gjør at det blir flere innbyggere som igjen gjør at flere kan reise kollektivt?

Selv om befolkningsvekst i utgangspunktet kan gi økt etterspørsel etter kollektivtransport, er det ikke gitt at all boligbygging bidrar til et bærekraftig eller effektivt kollektivtilbud. Ruters mandat er å levere et godt og kostnadseffektivt kollektivsystem basert på gjeldende økonomiske rammer. Når nye boligprosjekter lokaliseres utenfor områder med tilstrekkelig kollektivinfrastruktur – for eksempel uten tilgang til eksisterende bussanlegg, terminaler, regulerte snuplasser eller ladeinfrastruktur for elbusser – oppstår det betydelige utfordringer:

  • Driftsøkonomisk ineffektivitet: Lave passasjertall per reisetilbud og lengre avstander gir høyere kostnad per reisende.
  • Økt behov for investeringer: Nye boligområder krever ny eller utvidet infrastruktur som ikke alltid er finansiert, som bussanlegg med lading, knutepunktsutvikling og sjåførfasiliteter.
  • Redusert fleksibilitet i tilbudet: Spredt utbygging fører til mer komplekse ruteplaner, lavere frekvens og svekket pålitelighet.
  • Mindre klimaeffekt per investert krone: For å nå klimamål er det viktig å konsentrere befolkningsveksten i områder hvor kollektivtransport allerede er et reelt alternativ til bilen.

Spredt utbygging leder også til at færre kan gå og sykle. Av disse grunnene har Ruter et faglig begrunnet behov for å vurdere boligprosjekters lokalisering opp mot kapasitet og muligheter i kollektivsystemet. Uten slik samordning risikerer man at kollektivtransporten blir et ineffektivt virkemiddel – både økonomisk og miljømessig.

Oppsummert mener fylkesrådet at det er helt naturlig og ønskelig at Ruter uttaler seg til plansaker i Akershus. Ruter er en av fylkeskommunens operatører og faglige samarbeidspartnere innen kollektivtransport. Deres faglige vurderinger bidrar derfor til å sikre at utbyggingsmønster, transportløsninger og økonomiske rammer ses i sammenheng.

I saker som for eksempel Momoen handler det altså ikke om å være imot boligbygging, men om en faglig vurdering av hvor det bygges og hvordan det påvirker transportløsningene.

Fylkesrådet har tillit til at fagfolkene i Ruter bidrar konstruktivt i kommunale høringsprosesser. Dessuten forutsetter fylkesrådet at kommunene setter pris på høringsprosesser der ulike faglige innspill kommer frem. Det er en forutsetning for at demokratiske beslutninger skal bli best mulig.