- Nummer: 93/25
- Dato innsendt: 15.11.2025
- Dato besvart: 24.11.2025
Blant de verste områdene i fylket når det gjelder utrygghet på skolevei kan se ut til å være området rundt Jaer skole på Nesodden hvor undersøkelser viser at rundt tre av fire er utrygge. Dette gjelder både kryssing foran skolen over Røerveien/ FV156, men også ulike strekninger langs Glenneveien som har farlige krysningspunkter og tildels veldig høy fart.
FAU og i nabolaget Bomansvik har i årevis kjempet for å få til tryggere skolevei, da særlig knyttet til krysset Glenneveien/ Ugleveien. De har også forsøkt å få fylkeskommunen på banen, uten å ha lykkes.
I en henvendelse til oss fra noen av disse uttrykkes det blant annet slik:
Det er fylket som konsekvent stritter i mot, og som krever høy hastighet og gir blaffen i barnas sikkerhet. Det har gått så langt at fylket i brev til kommunen skriver at skolen bør avstå fra å benytte Jaerbanen og naturen på den siden av veien, ettersom de er enige i at veien er for farlig å krysse, men de nekter å gjøre noe med det! En ting er at fartsgrensene her er alt for høye i utgangspunktet - 50 km/t opp Glenneveien, og 60 km/t på Røerveien forbi skolen, men det som er enda verre er den høye andelen av folk som kjører betydelig over fartsgrensen på begge veier. Daglig ser jeg disse fare forbi, og UPs (alt for sjeldne) kontroller på strekningen forbi skolen viser at dette er tilfellet, de gir svært mange fartsbøter og forenklede forelegg hver gang de har kontroll her, og ofte er det og noen som mister førerkortet. Dessverre har UP aldri kontroll i Glenneveien, men det burde de virkelig, folk kjører som griser her, og når de kommer nedenfra og kjører oppover mot skolen ser de ikke om det er barn som skal eller er i ferd med å krysse veien fra siden hvor fortauet går opp til skolen til siden hvor fortauet fortsetter ned til boligfeltet Bomanshagen. Over 25% av skolens elever bor nedenfor dette krysset. (sitat slutt)
Kopierer inn noe av det FAU har vært bekymret over, selv om litt kan være ordnet siden det ble skrevet:
Blylaget-Bomansvik:
Strekningen som hadde vært en fin skolevei for barna i Blylaget, blir ikke brukt ettersom ca 570 m av strekningen har fartsgrense 80 km/t. Dette fører ikke bare til at denne korte strekningen er farlig for myke trafikanter, men at det også i hver ende av 80-sonen kjøres fortere enn de 40 og 50 km/t som er grensen. Vi ønsker at farten reduseres til max 60 km/t, gjerne lavere, og at det skiltes om at dette er skolevei.
Bomanshagen-Jaer skole:
Etter utbyggingen av Bomanshagen økte trafikken rundt skolen betraktelig. Enda et felt er planlagt utbygd, slik at trafikkbelastningen rundt skolen trolig vil komme til å øke videre. Vi krever fartsreduksjon på strekningen Bomanshagen-Jaer skole (det Glenneveien treffer Jaerveien) til 30 km/t jamfør Statens vegvesen (2022) om fartsgrenser nær skoler, og at strekningen skiltes som skolevei i begge ender.
Krysset Glenneveien-Ugleveien:
Bekymrede foreldre har kjempet for å få en fotgjengerovergang og fartsdumper der barna må krysse veien rett rundt en sving for å komme seg til og fra skolen i mange år. Minst 1/4 av skolens elever bor nedenfor dette krysset, og har dette som sin skolevei. Fortauet er på en side av veien, for så å fortsette på den andre siden av veien i dette krysset, hvilket gjør at man må krysse veien her. Vi erfarer at personbiler og anleggstransport har høyere hastighet både opp og ned bakken enn de tillatte 50 km/t. En stor bekymring er også at bilister som kjører opp bakken ikke kan se om det er barn (eller voksne) som skal krysse veien fra fortauet som går opp til skolen mot fortauet som går ned mot Bomanshagen mm. Det er tilsvarende umulig for fotgjengerne som krysser i denne retningen å se om det kommer biler på vei opp. Her ønsker vi at farten reduseres til max 30 km/t ref. Statens vegvesen 2022, at det skiltes som fotgjengerovergang i begge retninger, at det males striper i veien og fartshumper i begge retninger.
Jaerveien:
Farlig overgang fra skolen til Jaerbanen inkl (uoffisiell) parkeringsplass vest for hovedveien, samt over til gangfeltet mot nord. Krysset har mye trafikkbevegelse av busser og privatbiler, og det er vanskelig å holde oversikt over alle bevegelsene når man skal passere. Varierende respekt for fartsgrense (som er 60 km/t), vi foreldre observerer ofte kjøretøy med alt for høy hastighet her, noe UPS fartskontroller bekrefter - bl.a. 26.4.24 hvor det ble skrevet ut 16 forenklede forelegg på Ekeli rett sør for skolen. Her ber vi om utbedring av hele krysset - over til Jaerbanen og ned mot Bomansvik og Blylaget og mot fortauet mot nord, samt lavere fartsgrense forbi skolen og gjennom krysset Jaerveien-Glenneveien.
Hasleveien:
Farlig overgang i 70-sonen. Forbikjøringsstrekning med lav overholdelse av fartsgrense, samt busstopp som ved bruk sperrer oversikt. Kirkeveien: Kirkeveien ned til hovedveien ved Kiwi / Nesodden kirke er trafikkfarlig for myke trafikanter. Den er smal, og har ikke gangvei. Det bor en rekke barn som må innom denne veien til og fra Jaer skole. Vi ønsker at det gjøres tiltak for å øke trafikksikkerheten til skolebarn og andre myke trafikanter som bruker veien.
Torget:
Ved Torget busstopp (litt nord for rundkjøringen ved Nesodden kirke) er det ikke fotgjengerovergang. Barn og voksne krysser gaten da det er bussholdeplass og beboelse på begge sider og ingen overganger i nærheten. Vi mener det bør skiltes med fotgjengerfelt, og markeres med striper og opphøyning.
Jeg spør derfor fylkesrådet:
- Synes fylkesrådet det er akseptabelt at kanskje rundt tre av fire er utrygge på skoleveien?
- Hvordan vurderer fylkesrådet de punktene som FAU peker på her, som både kan omfatte nedsatt fart, tryggere overganger eller andre fartsreduserende tiltak?
- Hva tenker fylkesrådet å gjøre i lys av en så prekær situasjon?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
I likhet med representanten Solum er jeg opptatt av at alle trafikantgrupper skal ferdes trygt på vårt veinett og jeg er spesielt opptatt av at skolebarn skal ha trygg skolevei. Derfor arbeider nå fylkesrådet med Barnas transportplan for trygging av skoleveier i Akershus.
Jeg takker for detaljerte og gode innspill om ulike strekninger på Nesodden. Jeg vil be fagavdelingen se nærmere på innspillene.
Flere av momentene omfatter utfordringene med fartsgrenser. Fylkeskommunen må forholde seg til fartsgrensekriteriene i vegnormal N300 Trafikkskilt. Videre er det Statens vegvesen som er skiltmyndighet og ikke fylkeskommunen. Statens vegvesen arbeider for tiden med nye fartsgrensekriterier. Dersom disse blir vedtatt vil det være aktuelt å gå gjennom fartsgrensene i tettbygde strøk, også i områdene representanten viser til.
Jeg tar derfor godt imot innspillene og vil aktualisere dem når fartsgrensekriteriene tillater det. Det gjelder fartsgrenser, gangfelt og fartsdempende tiltak.