10/2023 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Hoda Imad (AP) om at Frp-fylkesråd oppfordrer til mer bilkjøring

  • Nummer: 10/2023
  • Dato mottatt: 30.11.23
  • Dato besvart: 05.12.23

Den 30. november kan man lese i Budstikka at fylkesråd for kultur har opplevd togutfordringer på vei til jobb. Det brukes sterke adjektiver om både innstillende tog, opplevelsen av morgenrushet og dermed mangel på sitteplasser, og stor frustrasjon over hele jernbaneverket.

I debattinnlegget kommer fylkesråden for kultur med sterke oppfordringer om at innbyggerne i Akershus skal heller bruke bilen enn å reise med tog.

Han skriver: «Gjør opprør! Jeg tror jeg skal følge Vys og Jernbaneverkets oppfordring om å ta bilen.
Jeg kommer i hvert fall ikke til å prøve toget igjen om jeg kan unngå det.
Dette er oppfordring fra meg: Ta bilen!»

Til tross for at vi er mange pendlere som kan forstå frustrasjonen over innstillende tog, oppleves det som et veldig ytterliggående standpunkt å ta for en fylkesråd i et fylkesråd som har som ambisjon å redusere biltrafikken, føre en politikk som sikrer at flere velger kollektivtransport og å redusere klimagassutslipp.

Leserinnlegget til fylkesråden for kultur kan i sin helhet leses her: https://www.budstikka.no/dette-er-oppfordring-fra-meg-ta-bilen/o/5-55-1587850  

Hva tenker fylkesråden for samferdsel om en slik oppfordring om å velge bil foran tog?

Mener fylkesråden for samferdsel at en slik oppfordring ivaretar fylkesrådets mål og ambisjoner om at flere skal velge kollektivtransport foran bilen?

Mener fylkesråden for samferdsel at en slik oppfordring vil kunne bidra til fylkesrådets ambisjoner om å nå våre klimaforpliktelser og å redusere klimagassutslipp? 

Svar fra fylkesråd for samferdsel Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke representanten for spørsmålet. 

Folk i Akershus skal ha muligheten til enkelt å forflytte seg mellom jobb, skole, venner og fritidsaktiviteter. For å få til dette vil fylkesrådet jobbe for et effektivt, attraktivt og billigere kollektivsystem. 

Akershus fylkeskommune er forpliktet til å imøtekomme «nullvekstmålet» i Byvekstavtalen for Osloområdet. Det innebærer at det økte transportbehovet skal tas ved kollektivtransport, sykkel eller gange. Derfor er fylkesrådet opptatt av at kollektivtilbudet skal være så godt som mulig. Fylkesrådet sørger også for at det bygges flere gang- og sykkelveier i 2024. I tillegg innfører vi billigere månedskort for barn og unge ut hele 2024, ikke bare til juni, slik det 
rødgrønne fylkesrådet i Viken foreslo. 

I den konkrete saken representant Imad viser til, dreier uttalelsen seg om jernbane. Fylkeskommunen har verken myndighet over infrastrukturen eller selskapene som opererer på skinnene. Likevel er jernbanen en sentral del av kollektivsystemet for vår region. Derfor deltar fylkesrådet i dialog med relevante aktører for å ivareta pendlerne og næringslivet i Akershus sine behov best mulig. 

Fylkesråden har forståelse for at manglende informasjon ved forsinkelser er irriterende. At pendlerne i vår region blir frustrerte når man forventer et godt togtilbud, samtidig som toget uteblir som følge av forsinkelse er dermed forståelig. Fylkesrådet er klare på at staten også må stille opp for et godt vedlikeholdt og attraktivt togtilbud. Manglende forutsigbarhet ved forsinkede tog er nok dessverre en del av grunnen til at mange fortsatt velger bilen på vei til jobb. Den frustrasjonen er naturlig hos alle, også fylkesråder. 

Fylkesråden er opptatt av at alle transportselskaper jobber målrettet for å øke kundetilfredsheten og bedrer servicen ved forsinkelser. Det vil forhåpentligvis gi mindre frustrasjon blant pendlerne og fylkesrådets medlemmer.