74/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Kristoffer Robin Haug (MDG) om realprisendringen i hhv. bomtakster og kollektiv

  • Nummer: 74/24
  • Dato innsendt: 10.08.2024
  • Dato besvart: 22.08.2024

I ny Oslopakke 3 avtale er det angitt at gjennomsnittstaksten blir 13,2 2024-kroner. 

I tilleggsavtalen av 2022 står det: "Partene er enige om at det er behov for å øke bompengefinansieringen gjennom å øke takstene slik at gjennomsnittstakst blir nærmere vedtatt gjennomsnittstakst i Prp. 69 S (2017-2018) på 14,0 2018-kr." I følge SSB sin priskalkulator tilsvarer dette rundt 17,37 2024-kroner. 

Sammenlignet med 2022-avtalen innebærer i så fall den nye reviderte avtalen av 24. mai 2024 en realnedgang for gjennomsnittstaksten på 24 prosent (4,17 kroner). 

Det er også uklart i avtaledokumentene hvor stor realendringen har vært fra den faktiske gjennomsnittstaksten i hhv. 2022 og 2016. 

Hva har realendringen i gjennomsnittstaksten for Oslopakke 3 vært de siste ti årene, og hva har den tilsvarende realendringen vært i Ruters kollektivpriser i den samme tidsperioden?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.

Nytt trafikkantbetalingssystem i Oslopakke 3, med nye bomsnitt og toveis betaling, ble innført i mars 2019. År 2020 er det første hele året med toveis betaling, og gjennomsnittstaksten for 2020 er dermed den første som er sammenlignbar med gjennomsnittstaksten som er lagt til grunn i revidert avtale om Oslopakke 3 fremforhandlet i mai i år.

Tall fra Fjellinjen viser at faktisk gjennomsnittstakst for 2020 var 9,2 kr. Omregnet til 2024-kr utgjør dette om lag 11,0 kr (basert på foreløpig indeks for 2024). Realøkningen fra faktisk gjennomsnittstakst i 2020 til gjennomsnittstaksten på 13,2 kr som er lagt til grunn i revidert avtale om Oslopakke 3, blir dermed om lag 20 prosent

Kollektivprisene har i det store og hele fulgt den generelle prisutviklingen i samfunnet de siste ti årene, slik at indeksjusterte billettpriser i hovedsak har vært uendret siden kollektivprisene ble redusert i forbindelse med innføringen av ny takst- og sonemodell i 2011/2012. To forhold innebærer imidlertid at kollektivtakstene likevel har hatt en realnedgang på i størrelsesorden 5-10% fra 2020. Ruter har gjennom vedtektene fullmakt til årlig å øke billettprisene i henhold til statlig prisindeks for kommunal sektor (deflator), og har gjort dette regelmessig hvert år, og omtrent likt fordelt mellom ulike billettslag. I 2022 og 2023 var imidlertid den reelle prisveksten til sammen rundt fem prosent høyere enn deflator fastsatt i forslag til statsbudsjett. Snaut en prosent av dette gapet ble hentet inn etterskuddsvis i forbindelse med prisreguleringen i februar 2024. Slik sett er kollektivprisen de siste årene blitt noe redusert i forhold til den reelle prisveksten. 

Fylkeskommunen har, med bidrag av statlige midler til reduserte billettpriser, i tillegg redusert prisene for enkeltbilletter med 20 prosent gjennom forsøket med Reis-billett i 2023. Fra 1. april 2024 er gjennomsnittsrabatten i Reis redusert til 10 prosent. Siden enkeltbillettene utgjør nær halvparten av billettinntektene, betyr dette at kollektivprisene har hatt en ytterligere realprisnedgang på rundt 5 prosent.