80/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Hoda Imad (AP) om skoleskyss for elever med funksjonsnedsettelse

  • Nummer: 80/24
  • Dato innsendt: 13.08.2024
  • Dato besvart: 23.08.2024

En elev ved Dønski videregående skole bosatt på Filtvet i Asker har i henhold til opplæringsloven § 7-3 rett til skoleskyss, da han er født med Downs syndrom. Eleven har tidligere hatt vedtak om skoleskyss med minibuss/drosje.

Denne uken fikk eleven avslag fra Ruter om søknad om skoleskyss, med begrunnelse om at de mangler gyldig uttalelse fra sakkyndig om elevens behov. I mellomtiden er foresatte nødt til å stå for transport til og fra skolen. Jeg ønsker å understreke at eleven er født med og har fremdeles Downs syndrom, bostedsadressen og skolen er fremdeles den samme som det var da han forrige skoleår fikk innvilget søknad.

At Ruter ikke har mandat til å utvise mer skjønn og opptrer så rigid som i dette tilfellet, oppleves frustrerende og bakstreversk. Fylkeskommunen har tross alt hovedansvaret for skoleskyssordningen og vi er medeiere av Ruter. Det må være mulig for oss å endre det som er nødvendig av regler og/eller praksis for å løse denne utfordringen.

1. Hva er gjeldende praksis i Akershus fylkeskommune for søknad om skoleskyss i henhold til opplæringslovens § 7-3?

2. Hva har fylkesrådet tenkt å gjøre for å bedre praksisen i slike tilfeller?

3. Hvilke hindringer finnes det i lover/mandat/praksis for å kunne endre praksis slik at enkelte grupper ikke skal ha behov for å fornye vedtak/søknad om skoleskyss i henhold til opplæringslovens § 7-3?
Jeg tenker spesielt her på funksjonsnedsettelser/sykdommer/syndromer o.l. som enten er medfødt, livsvarig etc., der elevens behov vil være de(n) samme gjennom hele skolegangen.

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Fylkesrådet har mottatt spørsmål om samme sak fra representanten Balder Alvær Olafsen (SV) og Jane Bråthen (Sp) som får et likelydende svar. 

Opplæringslova § 7-3 sier at elever som på grunn av funksjonshemming eller midlertidig skade eller sykdom har behov for skyss, har rett til det uavhengig av avstanden mellom hjemmet og opplæringsstedet. 

Retten til gratis skoleskyss er primært definert ut fra reiseavstand. Men også funksjonsnedsettelser som innvirker på elevens mulighet til å ta seg til skolen ved egen hjelp kan gi rett til gratis skoleskyss. Hvis funksjonsnedsettelsen er av en karakter som gjør at eleven heller ikke kan reise med skolebuss, eller det ordinære kollektivtilbud, så kan eleven innvilges såkalt spesialskyss, dvs. tilrettelagt skyss med taxi eller minibuss. 

Skoleskyss er en individuell rettighet og at alle skal få en individuelt behandling av søknaden sin. To personer med samme diagnose kan ha vidt forskjellige forutsetninger for å kunne reise med kollektivtrafikk, og samme person kan ha veldig ulike forutsetninger etter hvert som de blir eldre, eller av andre grunner. Derfor bes det om nye vurderinger, ikke av elevenes diagnose, men av hvilke muligheter eller vansker de har med å reise kollektivt. 

Hvor lenge en sakkyndig uttalelse skal vare vil måtte vurderes individuelt. Når sakkyndige setter tidsbegrensning på sin uttalelse, så har det ofte sammenheng med elevens mulighet til å forbedre sine ferdigheter til å kunne reise kollektivt, framfor å bli skysset med en svært kostnadskrevende spesialskyss. 

Ruter anser det derfor å være problematisk å anbefale en praksis hvor man ut fra gitte diagnoser skal kunne avvike fra lovens krav om individuell prøving av retten til gratis skoleskyss, og da særlig rett til spesialskyss. Fylkesråden støtter denne vurderingen, og kan ikke se at de foreliggende argumenter tilsier behov for endring av regelverk eller praksis. 

Dagens reglement for skoleskyss ble vedtatt i Viken. Fylkesrådet har varslet fylkestinget om at skoleskyssreglementet vil opp til politisk behandling i løpet av 2024.