- Nummer: 83/24
- Dato innsendt: 22.08.2024
- Dato besvart: 10.09.2024
Viser til spørsmål om endringer skoleskyss som er sendt inn tidligere, men ikke besvart. Det rapporteres nå at Ruter varsler om lang saksbehandlingstid, og innbyggerne våre må belage seg på å vente til langt ut i skoleåret før de får skoleskyss.
- Hva skyldes det at Ruter har unormalt lang saksbehandlingstid?
- Hva gjøres av tiltak for å få behandlingstiden ned?
- Vurderes det andre tiltak for de som nå står uten vedtak? Som for eksempel å la tidligere fattede vedtak gjelde til nytt er fattet?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet om saksbehandlingstid og samtidig beklage lang saksbehandlingstid på svaret.
Svaret på spørsmålet er utarbeidet etter tilbakemelding fra Ruter.
Ruter er ikke kjent med rapporter om unormalt lang saksbehandlingstid. Generelt er saksbehandlingstiden i år kortere enn tidligere år.
Tilnærmet alle elever på videregående skole som ble innmeldt med søknad om gratis skoleskyss før 4. august fikk vedtak om skoleskyss med skolebillett eller spesialskyss (individuelt tilrettelagt skyss) til skolestart. I videregående skole søker skolene om skoleskyss for sine elever straks skoleplassen er bekreftet. I de tilfeller der søknadene kommer inn sent, og kanskje først like før skolestart, må det påregnes saksbehandlingstid. Søknadene behandles fortløpende. I midten av august hadde Ruter totalt ca. 900 henvendelser til behandling, herav ca. 400 søknader om spesialskyss og ca. 300 søknader om skolebillett. I alt var ca. 27.000 søknader ferdig behandlet, herav ca. 5.000 saker om spesialskyss.
Etter at vedtak er fattet har Ruter mottatt ca. 90 klagesaker; mange av disse er knyttet til vurderinger av om skyssen er forsvarlig eller ikke gitt etter elevens funksjonsevne. Klagesakene behandles i den rekkefølge de kommer inn, og disse svares ut fortløpende. Flertallet av klagesaker tas til følge, som oftest fordi det framkommer nye opplysninger eller nye sakkyndigvurderinger av elevens funksjonsevne.
Klagesakene kan være tidkrevende å behandle, og i tillegg til Ruters saksbehandling vil det for klager som ikke tas til følge, også påløpe saksbehandlingstid hos Statsforvalter. Sakshandlingstiden for klagesaker forventes å være kortere i år sammenlignet med tidligere år.
En klage får normalt ingen konsekvens for innvilget skyss, slik at tidligere vedtak om skyss står ved lag inntil et nytt vedtak er fattet. I den grad enkeltelever kan ha falt utenom og ikke fikk forventet spesialskyss første skoledag, skyldes det feil og gjaldt i år kun et svært lite antall elever. Slike feil korrigeres også umiddelbart, og i de fleste tilfeller så har skolene sørget for midlertidig skyss inntil saken er bragt i orden rent vedtaksmessig.
Ruter har styrket bemanningen for skoleskyss og har bedre kapasitet enn tidligere år. Det er også innført rutineforbedringer og tettere samhandling med de som står for den operative gjennomføring av spesialskyss. Ruters kundeserviceavdeling er også styrket og gitt særskilt opplæring i å kunne svare ut henvendelser om skoleskyss. Men pga. stor saksmengde og høy grad av samtidig mottak av disse, så vil det alltid være en viss saksbehandlingstid, og da særlig for elever som av ulike grunner ikke får søkt før tett oppunder skolestart. Skal skoleskyss være sikret før skolestart må søknadene komme Ruter i hende tidsnok til at en forsvarlig saksbehandling kan gjennomføres. For grunnskoleelever er søknadsfristen satt til 20. juni og alle som søkte før fristen fikk sitt vedtak i god tid før skolestart.
Ruter samarbeider tett med skolene for å sikre at søknader om skoleskyss kommer selskapet i hende så tidlig som mulig. Når søknader likevel kommer for sent inn, så gjør Ruter sitt ytterste for å behandle sakene raskt.