87/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Prahl Reusch (V) om innfartsparkering Olavsgaard

  • Nummer: 87/24
  • Dato innsendt: 28.08.2024
  • Dato besvart: 03.09.2024

De siste dagene har jeg mottatt henvendelser fra busspendlere, som har benyttet innfartsparkering på Olavsgaard, bak hotellet. Her er det nå skiltet at parkeringen opphører 1.september d.å. Parkeringen her har vært og er hyppig brukt av mange, og den er, etter hva jeg forstår, gratis med Ruter-billett, noen mange har satt og setter pris på. Det fortelles at denne plassen ofte er full, nettopp fordi den er et populært tilbud til de reisende.

Den nye pendlerparkeringen på Olavsgaard sto ferdig i mai, og ble høytidelig åpnet av fylkesråden. Dette er blitt et flott og oppgradert område, med både lademuligheter og økt antall plasser. Denne plassen er imidlertid mer kostbar for de reisende enn det parkeringen bak Olavsgaard har vært. Hotellet Olavsgaard har en stor og gratis parkeringsplass for sine gjester. Med denne bakgrunn lurer representanten derfor på om det er mulig å få en kort redegjørelse for hvilke parkeringsløsninger, -plasser og -kostnader som er lagt til grunn på Olavsgaard for fremtiden. 

Representanten ønsker gjerne også svar på om det er gjort tellinger av brukere av de ulike pendlerparkeringene som har vært tilgjengelig på Olavsgaard frem til nå? Er det stor ulikhet i hvilke plasser som benyttes og i hvilken grad? Og til sist: Ser fylkesråden det som sannsynlig at det kan bli mer ulovlig parkering i området som følge av at pendlerparkeringen bak Olavsgaard nå stenger?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Det er Statens vegvesen som i noen år har leid plass for innfartsparkering bak Olavsgaard hotell av en privat grunneier. Denne avtalen er nå sagt opp og avvikles fra 1.september. 

Akershus Kollektivterminaler Fkf (AKT) har vært i dialog med Statens veivesen og grunneier med tanke på å videreføre leieavtalen for parkeringsarealet. Kostandene er svært høye, 600.000 + mva pr år i leiepris, i tillegg kommer driftskostnader estimert til 200.000 pr år. Området har plass til 63 biler, noe som gir en årlig kostand på 12.700 per plass. Dette er vurdert til å være en uforholdsmessig høy kostnad. 

I umiddelbar nærhet har Akershus fylkeskommune brukt mye midler på å ruste opp en innfartsparkeringer som AKT drifter. Der er det plass til 66 biler og har lademuligheter for el-biler. Innfartsparkeringen er i utgangspunktet forbeholdt pendlere som skal videre med buss. For å begrense at plassen blir brukt av andre enn de kollektivreisende, er plassen regulert med betalingsløsning. Busspendlere med Ruter billett betaler en månedspris på kr 250,-. Dette er samme pris som Bane Nor krever for sine pendlerparkeringsplasser. For parkering uten Ruter månedsbillett må bileiere betale en vesentlig høyere pris. 

Det er mye ledig kapasitet på fylkets egen pendlerparkering og AKT vurder at det er ingen fare for at kapasiteten vil bli sprengt ved at SVV avvikler sitt parkeringsareal. AKT ser videre ikke for seg en situasjon med mer ulovlig parkering i området. Tomtene i området er i privat eie og i hovedsak er det skiltet og regulert med parkeringsregler. Eventuelle feilparkeringer vil bli håndtert av den enkelte private grunneier. 

Fylkesrådet mener at innfartsparkeringer kombinerer friheten i å eie og kjøre egen bil med muligheten til å reise kollektivt. Flere innfartsparkeringer i Akershus vil på sikt kunne gi mer av denne fleksibiliteten til innbyggerne. Fylkesrådet vil komme tilbake med mer om dette i handlingsprogrammet for samferdsel som vil legges frem i løpet av året.