- Nummer: 88/24
- Dato innsendt: 30.08.2024
- Dato besvart: 05.09.2024
Viser til tidligere spørsmål om avviklingen av den digitale elevtjenesten fra og med 1. august.
Se spørsmål sendt inn 11.08.2024 for begrunnelse.
Takker for svar, men det er fortsatt en del ting som er uklart og sender derfor inn noen spørsmål til oppfølging:
1. Hvis fylkeskommunen ser verdien i en psykisk helse-app, hvorfor skal man bruke tid, penger og ressurser på å utrede en annen løsning? Man har allerede en app som er i bruk blant ungdommene i dag, og som etterlever GDPR. Vil fylkesrådet virkelig bruke tid og penger på den svært krevende prosessen og utvikle en egen app med alle de tekniske krav den må oppfylle for å ivareta mindreåriges personvern?
2. Vil det ikke være naturlig å se hvordan psykisk helseteam kan ta i bruk Elev- og helsetjenesten-appen, og dermed ha et ekstra verktøy i oppstartfasen?
3. Strategien for helsefremmende skoler i Viken fylkeskommune ble politisk forankret som en del av fylkets bredere satsing på folkehelse og utdanning etter etableringen av Viken i 2020. Elevtjenesten er et av to hovedtiltak som er beskrevet i strategien i tiltak for helsefremmende skoler. Tiltaket hadde også sitt eget prosjekt/budsjettnummer i Viken. På hvilken bakgrunn mener fylkesrådet at det ikke er forankret politisk?
Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse Lise Hagen Rebbestad
Fylkesråden viser til spørsmål fra representanten Høie (Ap)
1. Hvis fylkeskommunen ser verdien i en psykisk helse-app, hvorfor skal man bruke tid, penger og ressurser på å utrede en annen løsning? Man har allerede en app som er i bruk blant ungdommene i dag, og som etterlever GDPR. Vil fylkesrådet virkelig bruke tid og penger på den svært krevende prosessen og utvikle en egen app med alle de tekniske krav den må oppfylle for å ivareta mindreåriges personvern?
Som tidligere forklart er det lite grunnlag for å hevde at appen er i stor bruk blant ungdommene i Akershus i dag. Det er relevant å vektlegge i en anskaffelsesprosess som vil koste fylkeskommunen flere millioner.
Elevtjeneste-appen er en av flere mulige digitale løsninger. En utredning av digital helse-app i psykisk helseteam vil også innebære å se på verdien av å ha en digital tjeneste. Fylkesrådet får flere tilbakemeldinger om at den aktuelle appen ikke har vært noe særlig kjent, eller brukt.
Det er flere leverandører av slike tjenester, inkludert leverandør av Elevtjeneste-appen, som kan brukes i utformingen av en mulig digital løsning for Akershus fylkeskommune. Disse har alle gode løsninger for å ivareta blant annet GDPR. Skulle fylkesrådet ønske en digital løsning vil det trolig ikke være svært krevende å utvikle i samarbeid med en kompetent leverandør. Kostandene vil nok trolig heller ikke overstige innsparingen ved å gå ut av anskaffelsen av Elevtjeneste-appen som ble initiert av Buskerud, som per nå ikke er godt nok tilpasset for Akershus.
Det gjøres også oppmerksom på at Akershus har opsjon på videre avtale dersom leverandør av Elevtjeneste-appen blir valgt i anbudsrundene med Buskerud. Østfold har allerede trukket seg fra avtalen. Etter splittingen må det ny avtale med leverandører på plass.
2. Vil det ikke være naturlig å se hvordan psykisk helseteam kan ta i bruk Elev- og helsetjenesteappen, og dermed ha et ekstra verktøy i oppstartfasen?
Psykisk helseteam vil bli brukt til å hente inn relevant kompetanse etter innmeldte behov ved skolene. Skulle det komme frem at en applikasjon er etterspurt vil det bli vurdert som en del av tilbudet fylket har for å styrke laget rundt elevene.
3. Strategien for helsefremmende skoler i Viken fylkeskommune ble politisk forankret som en del av fylkets bredere satsing på folkehelse og utdanning etter etableringen av Viken i 2020. Elevtjenesten er et av to hovedtiltak som er beskrevet i strategien i tiltak for helsefremmende skoler. Tiltaket hadde også sitt eget prosjekt/budsjettnummer i Viken. På hvilken bakgrunn mener fylkesrådet at det ikke er forankret politisk?
Strategi for helsefremmende skoler har ikke noe tiltak som knytter elevtjenesten til en app. Vi har godt fungerende elevtjenester og vil fortsette å videreutvikle disse, blant annet gjennom etablering av psykisk helseteam. Det er sentralt at vi vurderer de tiltakene vi har i laget rundt elevene, og tilpasser løsningene til behovene vi ser i Akershus.