- Nummer: 90/24
- Dato innsendt: 10.09.2024
- Dato besvart: 20.09.2024
Etter dialog med innbyggere på Skui har jeg tre saker jeg ønsker å løfte og få svar på fra Fylkesråden.
1. Fotgjengerfelt ved Hornienga FUS barnehage: Det er et sterkt ønske fra beboerne om å få etablert et fotgjengerfelt fra bussholdeplassen i retning Hønefoss ved Hornivenien busstasjon. Mange opplever at det er utrygt for barn og unge, særlig de som går i barnehagen, å krysse veien her. Innbyggerne mener at det har vært en vurdering fra Fylkeskommunen om at fotgjengerfelt kan føre til økt ulykkesfrekvens, noe som virker uforståelig, de ønsker derfor en nærmere vurdering av situasjonen.
2. Fotgjengerfelt der Bjørumveien kommer på Ringeriksveien: Et annet punkt som har blitt påpekt, er den uoversiktlige og farlige passeringen for både gående og syklende ved bommen der Bjørumveien kommer på Ringeriksveien . Denne situasjonen skaper stor bekymring blant beboerne.
3. Bussforbindelse på gamle E16 etter åpningen av nye E16: Innbyggerne har hørt at bussforbindelsen fra Hønefoss (200) vil benytte den nye E16 etter at den åpner neste år, og ikke kjøre dagens trase. Dette vil få store negative konsekvenser for mange beboere som er avhengige av den nåværende bussforbindelsen. En slik endring vil også gå imot målet om økt bruk av offentlig transport.
Mine spørsmål er som følger:
- Er det gjennomført en vurdering av fortgjengerfelt ved Horniveien busstasjon, og hvilke tiltak kan fylkesråden ta for å bedre trafikksikkerheten for spesielt barn i barnehagealder.
- Hvilke tiltak kan gjennomføres der Bjørumveien kommer på Ringeriksveien for å styrke trafikksikkerheten til gående og syklende?
- Kan fylkesråden avklare trasé fremover for buss 200 Oslo-Hønefoss. Hvis ruten skal over på annen trase, hvordan vil fylkesrådet ivareta tilbudet til beboerne langs dagens trase?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålene.
Vegdirektoratet har gitte kriterier og retningslinjer for når og hvor et gangfelt kan etableres. Vurderingen av om et gangfelt skal etableres avhenger av en kombinasjon av flere ulike faktorer, blant annet høyt antall kryssende fotgjengere over krysningspunktet i makstimen i døgnet, trafikkmengde og fartsnivå. Forskning viser at risikoen for påkjørsel kan øke i gangfelt som er lite brukt. Bilistene blir vant til at det aldri krysser noen i gangfeltet og blir dermed mindre oppmerksomme. I 85 prosent av ulykkene i gangfelt har ikke bilføreren sett fotgjengeren. Kombinert med en for stor tillit blant fotgjengere til sikkerheten ved å krysse i et gangfelt, har etablering av gangfelt der det er enten få kryssinger i makstimen, eller kun et beskjedent antall gjennom dagen, vist seg å gi en uheldig virkning hvor man faktisk har sett en økning av antall fotgjengerulykker. Etablering av gangfelt på slike steder gir de gående kun en falsk trygghetsfølelse, og ikke økt reel sikkerhet. Derfor omtaler vi ikke gangfelt som et trafikksikkerhetstiltak, men som et fremkommelighetstiltak for fotgjengere.
Fylkesrådet legger alltid trafikksikkerhetsfaglige råd til grunn, og kommer derfor ikke til å overstyre fagmiljøene våre på dette området. Nullvisjonen for drepte og hardt skadde ligger til grunn for fylkesrådets trafikksikkerhetsarbeid.
Krysningspunktet det henvises til har blitt vurdert grundig flere ganger av både Statens vegvesen, Viken fylkeskommune og av Akershus fylkeskommune. Det er ikke noen endringer som tilsier at det kan etableres et gangfelt ved dette stedet. Akershus fylkeskommune gjennomførte tidlig vår og tidlig sommer 2024 tellinger ved det nevnte punktet, for å registrere hvor mange som krysset. Tallene viser at det er svært få som krysser ved krysningspunktet. Kriteriene for å etablere et nytt gangfelt er dermed ikke oppfylt.
Vedrørende trafikksikkerhetstiltak som kan gjennomføres der Bjørumveien kommer på Ringeriksveien, så er det er i dag et tilrettelagt krysningspunkt ut fra Bjørumveien (kommunal vei) over fv. 168 Ringeriksveien. Vår erfaring er at det er relativt få som benytter dette krysningspunktet – enkelte beboere fra Berghov og turgåere. I utgangspunktet har ikke fylkeskommunen sett på dette krysningspunktet som et problem etter at E16 ble lagt om.
Trafikkmengden er kraftig redusert. Fylkeskommunen har per i dag ikke gjennomført tellinger ved dette punktet. Det vil likevel være aktuelt å foreta en telling på sikt.
Verneinteressene langs elven gjør det utfordrende å finne en god løsning. Fylkeskommunen vil vurdere å stenge tilgangen til brua ved å sette opp rekkverk og flettverksgjerde slik at dette krysningspunktet over fylkesveien fjernes. De gående må da benytte Isiveien for å kunne krysse over fv. 168 Ringeriksveien.
Buss 200 fra Hønefoss opereres av Buskerud fylkeskommunes kollektivselskap Brakar. Det planlegges at denne linjen skal kjøre den nye tunnelen på E16 når strekningen åpner, rundt sommeren 2025. Ruteomleggingen vil medføre at følgende holdeplasser ikke lengere vil bli betjent av Brakar; Sollihøgda Nedre, Sollihøgda, Solbakken, Brenna, Rustan. På ny E16 vil Avtjerna og Skaret bli betjent og det etableres innfartsparkering i retning Oslo på Avtjerna. Brakar begrunner endringen med lavt antall passasjerer fra de aktuelle holdeplassene, samt spart reisetid ved å benytte ny trase.
Ruter er orientert om situasjonen. De kjører i dag skoleskyss i denne delen av Bærum, og det foreligger per i dag ingen planer om å utvide Ruters ordinære rutetilbud i dette området. Det er et begrenset markedsgrunnlag i denne delen av Bærum. Fylkesråden vil i den anledning understreke at kollektivtilbudet i Akershus aldri vil kunne bli godt nok til at alle fylkets innbyggere vil kunne parkere bilen for godt.