- Nummer: 93/24
- Dato innsendt: 24.09.2024
- Dato besvart: 01.10.2024
Nylig arrangerte rådet for mennesker med funksjonsnedsettelse i Akershus en konferanse for rådene i fylket. Der kom det frem en generell bekymring om at elever med funksjonsnedsettelse rådes til å søke fritak fra kroppsøving, og at dette går på bekostning av tilrettelagt undervisning og tilpasset vurdering.
1. Har vi i Akershus oversikt over antall elever som får fritak i kroppsøvingsfaget? Hvis vi har oversikt så ønsker jeg å vite hvordan vi måler dette, kan vi sammenligne oss med andre fylker og hvordan er utviklingen over tid?
2. Hvordan jobber skolene for å sørge for størst mulig deltakelse og tilrettelegging også i kroppsøvingsfaget?
3. Dersom tallene bekrefter at inntrykket som fremkom under nevnte konferanse også gjelder Akershus, ser da fylkesrådet behov for tiltak og videre oppfølging? (Jeg håper selvsagt at dette spørsmålet ikke er relevant)
Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse, Lise Hagen Rebbestad
1. Har vi i Akershus oversikt over antall elever som får fritak i kroppsøvingsfaget? Hvis vi har oversikt så ønsker jeg å vite hvordan vi måler dette, kan vi sammenligne oss med andre fylker og hvordan er utviklingen over tid?
I Akershus i dag er det 549 elever som har fritak fra faget kroppsøving. Det gjelder både fritak fra opplæring, og fritak for vurdering med karakter. Vedlagt er en graf over utviklingen av fritak fra kroppsøving i Akershus.
Det er dessverre vanskelig å sammenligne oss med andre fylker, da vurderingstypen ikke er tilgjengelig blant Utdanningsdirektoratets statistikk. Det vi kan få er informasjon om gjennomsnittlig karakter i faget for alle fylkene.

Antallet fritak har holdt seg ganske stabilt de siste fem årene. Sammenlignes f. eks skoleåret 2018/2019 med skoleåret 2023/2024, viser utviklingen over tid en liten økning på 0,7% i andelen fritak, som da er iberegnet elevantall-økning med 1200 elever i perioden. Vi ser nå en svak nedadgående trend.
Siden kroppsøving er et fag elevene har hele løpet, både begge årene på yrkesfag, og alle tre på studiespesialiserende, innebærer det at den samme eleven høyst sannsynlig er en del av antallet i statistikkene over tid.
Når fritak som vurderingsform brukes, må den alltid registreres med en fagmerknad, som gjør at vi kan skille på om det er fritak for opplæring eller fritak for vurdering med karakter. Vi ser at grunnen eleven får fritak på, fritak for opplæring og fritak for vurdering med karakter, nå er relativt lik.

På typer fritak er det “fritatt fra vurdering med karakterer” som har økt mest fra og med koronatiden. Ukjente tilfeller er der det mangler registreringer av fagmerknader på de aktuelle karaktertypene registrert, dette kan skyldes uklare regler første året i korona eller manglende data i forbindelse med sammenslåing av fylkene. Vi kan ikke med sikkerhet kan fastsette om det er innvilget fritak for vurdering eller opplæring.
2. Hvordan jobber skolene for å sørge for størst mulig deltakelse og tilrettelegging også i kroppsøvingsfaget?
Elever kan ikke søke fritak med mindre de har rett til det, dersom det kan dokumenteres at opplæringen er skadelig for eleven og at annen tilpasset opplæring ikke er mulig. (jf. opplæringsforskriften §5-10).
Fylkesrådens oppfatning er at skolene følger forskriften i sine vurderinger av søknadene. Rektorene er bedt om å ikke selv vurdere legens vurdering. Det rektor kan er å be om ny eller annen dokumentasjon dersom vedlagte dokumentasjon ikke er tilstrekkelig.
Når det gjelder fritak for vurdering med karakter i faget, skal eleven fortsatt delta i opplæringen. Dette krever tilrettelegging for eleven, da årsaker til dette vedtaket ofte innebærer at eleven ikke kan delta i alle kompetansemålene i faget.
Grunnlaget for vurdering i faget kroppsøving er som alle andre fag, kompetansemålene. Faget er det eneste som tillater vurdering av innsats, og som tar hensyn til fremgang i vurderingen. I Akershus fylkeskommune bygges det fleksible kombinerte idrettsanlegg som skal legge til rette for mangfold av aktivitetsbehov. Utviklingen av nye anlegg skal legge til rette for at alle elever skal få dekket sitt individuelle behov for fysisk utfoldelse og lystbetont bevegelsesaktiviteter.
Bruken av ulike læringsarenaer som flerbruksanleggene og de utearealene som mange skoler har, legger til rette for ulike mestringsbehov og forutsetninger.
3. Dersom tallene bekrefter at inntrykket som fremkom under nevnte konferanse også gjelder Akershus, ser da fylkesrådet behov for tiltak og videre oppfølging? (Jeg håper selvsagt at dette spørsmålet ikke er relevant)
Fylkesråden ser at utviklingen etter koronaperioden har medført en liten økning i andelen fritak i faget, og at økningen i stor grad gjelder fritak for vurdering med karakter i faget. Fritak for vurdering innebærer at elevene deltar i opplæringen, uten at de kan bli vurdert på alle kompetansemål. Fylkesrådet merker seg også en nedadgående trend de siste skoleårene.
Fylkesråden mener at det er verdt å se nærmere på tallene siden vi ser at 2,4% av alle elever har et fritak, og vil be administrasjonen om å følge opp med gjennomgang av skolenes vurderinger av vedtak om fritak for opplæring, og fritak for vurdering, for å se om det er grunnlag for tettere oppfølging av praktisering av lovverket. Fysisk aktivitet er viktig for folkehelsen og læringen til elevene.