1/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Hoda Imad (AP) til handlingsprogram for samferdsel

  • Nummer: 1/24
  • Dato innsendt: 24.10.2024
  • Dato besvart: Ferdig besvart 12.11.2024

1) Det bes om oversikt over kostnader- og kostnadsanslag på prosjektnivå, både i utbyggings- og prosjektporteføljene.

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

For de enkelte prosjektene i utbyggingsporteføljen vil det utarbeides kostnadsoverslag når entreprise er lyst ut eller byggeplanlegging er gjennomført, som vil være styrende for gjennomføring av det aktuelle prosjektet.

I byggeplanfasen gjøres det detaljerte kostnadsanslag før prosjektet besluttes realisert og prosjektet lyses ut. I enkelte tilfeller gjøres det også eksterne kvalitetssikringer. Før dette er det stor usikkerhet i anslagene.

Kostnadsanslag endrer underveis i prosessen frem til et prosjekt er ferdigstilt, og det vil derfor være uhensiktsmessig å legge frem dette i en fireårsplan.

2) Det bes om at finansieringskildene og kostnadene belyses på prosjektnivå. Hvilke og hvor mye finansieres gjennom fylkeskommunens egne midler, OP3, belønningsmidler, byvekst etc.

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

Kostnadsanslag og finansieringskilder endrer seg fram til prosjektet er ferdigstilt.  Vi la derfor ikke inn denne informasjonen i handlingsprogrammet, da dette kun vil være et øyeblikksbilde basert på fremdrift i prosjektene, årlig behandling av handlingsprogram for Oslopakke 3 og budsjetter. På bakgrunn av dette er det lagt opp til porteføljestyring for å sikre en mest mulig effektiv gjennomføring av de enkelte prosjektene.

3) Det bes om at planleggingsmidlene brytes ned i de konkrete planlagte prosjektene. Hvilke prosjekter er tiltenkt planleggingsmidler i handlingsprogrammets periode?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

Det foreligger ikke kostnadsanslag for planleggingen av enkeltprosjektene i planleggingsfasen som ligger i handlingsprogram for samferdsel. Det er lagt opp til at det startes planarbeid på alle prosjekter i planleggingsporteføljen i løpet av handlingsprogramperioden.

Fylkesrådet understreker at omfanget på planleggingsporteføljen ikke utelukkende begrenses av økonomi, men også av kapasitet i fylkesrådets fagavdelinger. Fylkesrådet har ingen planer om å utvide den aktuelle avdelingen stort, da dette vil øke kostnadene som igjen vil redusere handlingsrommet til å utvikle nye prosjekter.

4) Det bes om kostnadsanslag for planlegging av prosjektene i prosjektporteføljen.

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

Det foreligger ikke kostnadsanslag for planleggingen av enkeltprosjekt i planleggingsporteføljen. Planomfanget for enkelttiltak blir avklart som del av prosessen. Prosjektene er i svært ulike faser og styres innenfor en samlet økonomisk ramme. De økonomiske rammene til planlegging av tiltak blir behandlet i det årlige budsjettarbeidet. Ved videreføring av dagens rammer legges det opp til å sette i gang planlegging av alle prosjektene i planleggingsporteføljen i løpet av perioden 2025-2028.

Fylkesrådet understreker at omfanget på planleggingsporteføljen ikke utelukkende begrenses av økonomi, men også av kapasitet i fylkesrådets fagavdelinger. Fylkesrådet har ingen planer om å utvide den aktuelle avdelingen stort, da dette vil øke kostnadene som igjen vil redusere handlingsrommet til å utvikle nye prosjekter.  

5) Fylkesråden henviste på komitemøte til at noen av innspillene fra kommunene kunne tas fortløpende på driftsbudsjettet. Hvilke innspill gjelder dette?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

Tiltakene i handlingsprogrammet er i hovedsak konkrete investeringstiltak som krever planlegging.

Mange innspill knytter seg til mindre tiltak slik som enkel oppgradering av holdeplasser, kryssutbedring og mer generelle behov knyttet til kollektivfremkommelighet, innfartsparkering, trafikksikkerhet (sittebenker langs gang- og sykkelveier, busskur, bredere veiskulder o.l.), samt driftsproblematikk, skilting, ønske om reduserte fartsgrenser osv. Disse innspillene håndteres gjennom andre prosesser; i sekkeposter, belønningsmidler og ordinære prosesser med drift og vedlikehold. 

6) Det bes om tidslinje i utbyggings- og prosjektporteføljen. Hvilke prosjekter er startet på, når ble de startet, når er det anslått avsluttet? For prosjektporteføljen bes det om oversikt over prosjektenes "modenhet". Hvilke prosjekter anses som mer klare, og hva er anslått kostnader i disse tilfellene? Brutt ned i planlegging og utbygging.

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

Det er lagt opp til porteføljestyring av utbyggings- og planleggingsporteføljen. Hensikten med porteføljestyringen er å sikre at vi utnytter ressursene vi har på en best mulig måte.

Prosjektene som er listet opp i utbyggingsporteføljen er de prosjektene som er prioritert for utbygging i handlingsprogramperioden. Flere av disse prosjektene er allerede i gang, eller er varslet igangsatt. Disse prosjektene ligger innenfor antatt økonomisk ramme. Flere av prosjektene mangler vedtatt reguleringsplan, og dette må komme på plass før utbygging kan starte.

Det er foreløpig ikke beregnet kostnader for prosjekter i planleggingsporteføljen – til det er usikkerheten er for stor så tidlig i prosessen. Fremdrift, økonomi og kapasitet vil påvirke planaktiviteten og hvilke prosjekter som prioriteres. Noen av prosjektene i planleggingsporteføljen kan bli tatt ut av porteføljen eller bli vesentlig endret, dersom det avdekkes forhold under planarbeidet som gjør at en videreføring ikke anbefales.

7) Hvilke vurderinger har fylkesrådet gjort i de enkeltprosjektene som i forrige handlingsprogram for samferdsel lå i utbyggingsporteføljen nå er flyttet til prosjektporteføljen?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

To tiltak lå tidligere i utbyggingsporteføljen og er nå i planporteføljen. På fv. 1692 Vollsveien (fortau mellom Granstubben-Lillengveien) er planarbeidet nå i gang, men vurdert å ikke være tilstrekkelig modent for byggestart i perioden. For tiltaket på fv. 1465 Nordre Mangen: Lierfoss-Haneborg skole, må løsningen gjennomgås på nytt. Vedtatt regulering gir ikke rom for å gjennomføre tiltaket slik den nå ligger. Utfordringen med det siste prosjektet har fylkesråd for samferdsel orientert fylkestinget om gjennom skriftlig spørsmål fra fylkestingsrepresentant Steinar Ottesen.

8) Hvordan har fylkesrådet planlagt å følge opp seriøsitetsbestemmelsene, vedtatt av Viken fylkesting 17.02.2021, og som lå som førende prinsipper i forrige handlingsprogram for samferdsel? Vedtaket gjelder til et nytt vedtak er fattet.

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim:

Viken-modellen inngår i alle våre kontrakter. Oppfyllelse av krav som stilles følges opp løpende ved bruk av praksis gjennom Akershus fylkeskommunes HMS-system, HMSREG.

Akershus skroter ikke den opprinnelige avtalen, men som følge av at Viken er oppløst, er vi nødt til å etablere en ny avtale tilpasset Akershus. Arbeidet med å utforme denne nye avtalen er allerede i gang, i tett samarbeid med relevante aktører innenfor anskaffelser, samferdsel og eiendom.

En naturlig konsekvens av at Viken ble vedtatt oppløst vil selvfølgelig være at endringer i regelverk vil kunne forekomme som følge av ny organisasjon og nytt politisk flertall.

Artikkelliste