1.1 Hjemmel
Reglementet er fastsatt 17.10.2023 av fylkestinget i Akershus med hjemmel i lov 22. juni 2018 om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven).
1.2 Ikrafttredelse
Reglementet trer i kraft når det er vedtatt av fylkestinget.
2.1 Oppnevning og sammensetning
Fylkesordføreren utpeker en fylkesrådsleder som får i oppdrag å danne nytt fylkesråd, jf. kommunelovens § 10 -5.
Den utpekte kandidaten setter selv sammen sitt råd der det tas hensyn til kommunelovens krav til kjønnsbalanse.
Det nye fylkesrådet konstituerer seg selv og virker fra konstituerende møte.
Fylkesrådslederen kan når som helst endre sammensetningen av fylkesrådet.
Fylkesrådet skal, straks det har konstituert seg eller ved endringer av rådets sammensetning, gi melding til fylkesordfører.
Et fylkesråds funksjonstid er uavhengig av fylkestingets valgperiode.
2.2.1 Fratreden/mistillit
Medlemmer av fylkesrådet fratrer enten etter ønske fra fylkesrådsleder, fra fylkestinget eller etter eget ønske. Ved skifte av en enkelt fylkesråd blir avgående fylkesråd sittende inntil fylkesrådsleder har pekt ut nytt rådsmedlem.
Dersom fylkesrådsleder fratrer, skal hele fylkesrådet fratre.
Ved skifte av fylkesråd blir fratredende råd sittende inntil nytt fylkesråd har konstituert seg. I denne perioden skal fylkesrådet ikke ta nye politiske initiativ og begrense seg til løpende forretninger.
Forslag om at fylkesrådet eller medlemmer av rådet skal fratre, må fremmes i fylkestingsmøte. Forslaget skal behandles i neste møte hvis ikke 2/3 av de møtende medlemmene krever at det blir stemt over forslaget i det møtet der forslaget blir fremmet.
2.2 Fylkesrådets oppgaver
Fylkesrådet er fylkeskommunens utøvende politiske ledelse. Fylkesrådet er den øverste ledelse for den samlede fylkeskommunale administrasjon, med de unntak som følger av lov og fylkestingets vedtak. Fylkesrådet skal føre det nærmeste tilsyn med fylkeskommunens forvaltning og økonomi.
Fylkesrådene forbereder og legger saker frem for fylkesrådet. Fylkesrådet skal påse at de saker som legges frem for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet og at saker er koordinert de enkelte rådsmedlemmer imellom, før det fattes vedtak i saken.
Fylkesrådet skal påse at vedtak som treffes av folkevalgte organer blir iverksatt uten ugrunnet opphold. Dersom fylkesrådet blir kjent med faktiske eller rettslige forhold som har sentral betydning for iverksetting av vedtaket, skal fylkesrådet gjøre det folkevalgte organet oppmerksom på dette på en egnet måte.
Fylkesrådene skal lede hver sin del av fylkeskommunens administrasjon. Fylkesrådet bestemmer ved organiseringen av egen administrasjon, likevel slik at hvert enkelt rådsområde i tillegg til den politiske ledelsen har en fylkesdirektør underlagt fylkesråden. Fylkesrådets og de enkelte fylkesrådenes instruksjonsmyndighet overfor underliggende virksomheter utøves gjennom vedkommende rådsområde.
Internkontroll
- Fylkesrådet skal sørge for at administrasjonen er gjenstand for betryggende kontroll
- Fylkesrådet skal i sin årsberetning redegjøre for tiltak som er iverksatt og som planlegges iverksatt for å sikre betryggende kontroll med virksomheten
- Fylkesrådet skal rapportere til fylkestinget om resultater fra statlige tilsyn minst en gang per år.
2.3 Fylkesrådets myndighet
Fylkesrådets myndighet følger av «Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett» punkt 3.5.
2.3.1 Fylkesrådets myndighet generelt – adgang til videredelegasjon
Fylkesrådet kan delegere myndighet til det enkelte rådsmedlem til å treffe vedtak i saker som ikke er av prinsipiell betydning. Det enkelte rådsmedlems myndighet kan delegeres til vedkommende fylkesdirektør og til underliggende organer innenfor de rammer som eventuelt fastsettes av fylkestinget.
2.3.2 Arbeidsgiver – og personalmyndighet
Fylkesrådet er fylkeskommunens arbeidsgiver og har myndighet til å vedta fylkeskommunens arbeidsgiverregelverk. Fylkesrådet har myndighet til å forhandle og inngå avtaler med de ansattes organisasjoner (tariffavtaler) innenfor de rammer som til enhver tid er fastsatt av fylkestinget.
Fylkesrådet har det løpende personalansvaret for den enkelte, inkludert ansettelse, oppsigelse, suspensjon, avskjed og andre tjenstlige reaksjoner, hvis ikke annet er fastsatt i lov eller der slik myndighet skal ivaretas av andre folkevalgte organer eller organer under disse.
Forretningsutvalget ivaretar arbeidsgiverfunksjonen for fylkestingssekretariatet.
2.3.3 Opprettelse av politiske stillinger
Fylkesrådet kan selv opprette politiske stillinger som er knyttet til rådet eller til medlemmer av rådet. Fylkesrådet må fortløpende offentliggjøre slike oppnevninger.
2.3.4 Sentral kriseledelse
Fylkesrådsleder, eller den fylkesrådsleder bemyndiger, kan vedta at sentral kriseledelse iverksettes. Det vises til punkt 3.9 i reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett.
2.3.5 Representanter til styrer, råd og utvalg
- Fylkesrådet gis myndighet til å velge representanter til styrer, råd og utvalg innen fylkeskommunens egen virksomhet så lenge ikke annet er bestemt ved lov eller vedtak i fylkestinget.
- Fylkesrådet gis myndighet til å oppnevne representanter til interkommunale samarbeid i henhold til kommuneloven 17-1 så lenge ikke annet er bestemt ved lov eller vedtak i fylkestinget
2.4 Utvidet myndighet i hastesaker
Fylkesrådet har myndighet til i særskilte tilfeller å treffe vedtak i saker som skulle vært avgjort av fylkestinget, jamfør kommuneloven § 11- 8 og reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett punkt 3.5.2.
3.1 Gjennomføring av rådsmøter
Fylkesrådet behandler sine saker og treffer vedtak i møter.
Fylkesrådets leder innkaller til møter og setter opp dagsorden for det enkelte møte. Fylkesrådets møter ledes av fylkesrådets leder. Det føres protokoll fra fylkesrådets møter.
Dersom medvirkningsorganer har gitt innspill i saksbehandlingen, skal deres vurderinger følge saker frem til endelig vedtak i fylkesrådet/ fylkestinget.
Fylkesrådet er beslutningsdyktig når minst halvparten av fylkesrådets medlemmer er til stede. Medlemmer av fylkesrådet som dissenterer kan kreve at dissensen blir protokollført.
Fylkesrådets innstillinger til fylkestinget skal oversendes fortløpende.
3.2 Habilitetsregler
Medlemmer av fylkesrådet kan ikke være medlem av fylkestinget eller andre politiske organer underlagt Akershus fylkesting i funksjonstiden.
Fylkesrådets medlemmer har ikke adgang til å være med i styrer og råd i næringsliv, forretningsdrift, organisasjoner, foreninger mv. som driver virksomhet som har betydning for Akershus fylkeskommunes politikk eller økonomi. Bestemmelsen gjelder ikke verv i politiske partier, ideelle organisasjoner, religiøse eller andre livssynsorganisasjoner.
Det vises for øvrig til habilitetsregler og valgbarhetsregler i kommuneloven og forvaltningsloven.
3.3 Møteledelse. Åpne eller lukkede dører
Fylkesrådet bestemmer selv om et møte i rådet skal være åpent. Hvis rådet skal behandle saker som angår en arbeidstakers tjenstlige forhold eller sak som inneholder opplysninger som er omfattet av lovbestemt taushetsplikt, skal møtet være lukket.
Fylkesrådets beslutninger og innstillinger til fylkestinget eller annet organ med myndighet delegert fra fylkestinget er offentlige når de foreligger, med mindre bestemmelser i offentleglova kapittel 3, er til hinder for det. Det samme gjelder for underliggendedokumenter fra forberedende saksbehandling.
4.1 Arbeidsvilkår
Fylkesrådets medlemmer omfattes av «Forskrift om folkevalgtes arbeidsvilkår og regler om fylkeskommunal støtte til partiene i Akershus fylkeskommune». Fylkesrådsleder håndhever reglementene overfor rådets medlemmer.
4.2 Fritak
Fylkesrådet har myndighet til etter søknad å gi midlertidig fritak i vervet som fylkesråd dersom vedkommende ikke uten uforholdsmessig vanskeligheter eller belastninger kan skjøtte sine plikter i vervet.
4.3 Oppnevnelse av politiske rådgivere
Fylkesrådet kan oppnevne politiske rådgivere/stab.
De politiske rådgiverne inngår ikke i styringslinjen fylkesråden har til administrasjonen.