Reglement for klagenemnda i Akershus

1 Hjemmel og gyldighet

1.1 Hjemmel

Reglementet er fastsatt av fylkestinget i Akershus 17.10.2023 med hjemmel i forvaltningsloven § 28, andre ledd.

1.2 Virkeområde og avgrensninger

Reglementet gjelder for klagenemnda i Akershus fylkeskommune.

1.3 Formål

Formålet med klagenemnda er å sikre forsvarlig saksbehandling, riktige vedtak og trygge den enkeltes rettssikkerhet.

1.4 Ikrafttredelse og endringer

Reglementet trer i kraft når det er vedtatt av fylkestinget

2 Innledende bestemmelser 

2.1 Sammensetning og valg 

Klagenemnda består av 5 medlemmer samt varamedlemmer som velges for hele valgperioden. Klagenemnda velges av fylkestinget. Fylkestinget velger leder og nestleder.

2.2 Forberedelse av saker 

Lederen setter opp saksliste for det enkelte møte, etter at sakene er forberedt av fylkesadvokaten. 

3 Myndighet og oppgaver 

3.1 Klagenemndas oppgaver og myndighet

Klagenemnda er fylkeskommunens særskilte klagenemnd i henhold til forvaltningslovens § 28 annet ledd. Klagenemnden er klageinstans for alle enkeltvedtak truffet av administrasjonen eller folkevalgt organ (unntatt fylkestinget), med mindre annet følger av lov eller er vedtatt av fylkestinget. 

Klagenemnda har kompetanse til å prøve om det er lagt riktig faktum til grunn, om lovbestemmelser og regelverk er riktig anvendt, om saksbehandlingen har vært korrekt og om forvaltningsskjønnet er tilfredsstillende og rimelig, jamfør forvaltningsloven § 34.

Klagenemnda kan ta hensyn til nye omstendigheter i saken og kan også ta opp forhold som ikke er berørt av klageren. Klagenemnda kan ikke unnlate å vurdere forhold som er tatt opp av klageren. Hvis klagenemnda ikke gjør endringer i det påklagede vedtaket, blir dette stadfestet. 

Dersom det gjøres endringer i vedtaket, har klagenemnda valget mellom selv å treffe nytt vedtak eller å oppheve underinstansens vedtak og sende saken tilbake til hel eller delvis ny behandling. Klagenemnda er forpliktet til å gi en begrunnelse for sitt vedtak, jamfør forvaltningsloven § 24.

For øvrig fremkommer klagenemndas myndighet av reglement for delegasjon og tildeling av innstillingsrett. 

4 Klagenemndas møter 

4.1 Gjennomføring av møter

Klagenemnda fatter vedtak i møte.

Møtene i klagenemnda holdes for åpne dører dersom ikke annet følger av lovbestemt taushetsplikt, eller møtet lukkes i medhold av kommuneloven § 11-5. 

Møte holdes i henhold til møteplanen vedtatt av fylkestinget, eller når leder mener det er behov.  

Møtene ledes av klagenemndas leder eller nestleder. 

Innkalling og sakspapirer sendes klagenemndas medlemmer i rimelig tid, og som hovedregel senest 7 dager før møtet.

Møtet kunngjøres på en hensiktsmessig måte etter kommunelovens bestemmelser.

4.2 Vedtaksførhet

Klagenemnda er vedtaksfør når minst halvparten av medlemmene er til stede. 

4.3 Møtebok

Leder har ansvar for at det føres møtebok fra klagenemndas møter. 

Protokollen skal inneholde angivelse av hvert møte med møtested og tid, innkallingens dato, hvem som møtte og hvem som var fraværende, hvilke saker som ble behandlet, hvilke vedtak som ble truffet og avstemningsresultat, vedtaksforslag og voteringer. 

Hvis det blir vedtatt at et møte skal lukkes, skal hjemmelen for vedtaket tas inn i protokollen. Det samme gjelder for vedtak om at et medlem er inhabilt eller får fritak av personlige grunner.