Øvelse 1: Forberedelse til skoledebatter og valgtorg

Mål med øvelsen: Gi elevene kunnskap om politiske partier og vekke politisk engasjement.

To jenter og en gutt sitter på rad. Gutten sitter med Pc og prater - Klikk for stort bilde Jarle Nyttingsnes

 

  • Målgruppe: Alle elever som skal på skoledebatter og valgtorg
  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: Ubegrenset
  • Tid: En-to skoletimer før valgtorg + inntil en time etter valgtorg
  • Nødvendig utstyr: Mobiltelefoner eller PCer, tilgang på internett og nettadresser til valgomater
  • Passer sammen med: Denne øvelsen kan gjerne følges opp med Øvelse 4, Fisketuren, om fordelingspolitikk.

Før skolen får besøk av ungdomspartiene oppfordrer vi dere til å gjennomføre følgende:

Be elevene

  • Teste hvilke partier de vipper imot ved bruk av valgomater for eksempel i NRK og Aftenposten. Valgomatene indikerer politiske sympatier, men er ikke dekkende for alle meninger. Særlig gjelder det lokale saker. Spørsmålene i valgomaten bør gjennomgås i forkant.
  • Orientere seg ved å finne partienes ungdomskandidater. 
    Oppgaven legger til grunn at begrepet "ungdomskandidater" er kandidater under 30 år. 
    Elevene velger ønsket antall partier og sjekker kandidatenes fødselsår fra valglistene.
  • Formulere spørsmål til partiene de kan vurdere å stemme på i skolevalget. Ta gjerne utgangspunkt i hva hver enkelt elev er mest opptatt av og formuler spørsmål: Hva mener partiet/partiene om dette?

Når elevene skal formulere spørsmål til partiene før skoledebatter og valgtorg, kan de settes sammen i grupper etter tema.

Spørsmål til alle partiene kan brukes i valgdebattene. Den lokale skole må selv bestemme hvor spørsmålene skal sendes inn og om det er noen tidsfrist for å sende inn spørsmål.

Det kan også åpnes for spørsmål fra salen under debatten. Spørsmålene bør sendes inn senest en time før debatten begynner. Blir ikke forberedte spørsmål tatt opp i debatten i plenum, kan elevene stille dem på valgtorget etter debatten. Spørsmål til enkeltpartier passer best å stille på valgtorg etter skoledebatten.

Oppsummer erfaringene med klassen etter valgdebatt og valgtorg

  • Fikk elevene svar på spørsmålene sine?
  • Klarte de å lande på parti å stemme på?
  • Er det noen som vil dele hvordan de har resonnert da de valgte parti?

NB! Ingen skal bli spurt om hvilket parti de støtter.

Supplerende etterarbeid ved skoledebatt/valgtorg

Skriv en drøftingsoppgave basert på ett spørsmål som ble stilt til partiene på valgtorget eller i skoledebatten.

Variasjon 1.1: Valgomatresultat

Når elevene har testet en valgomat, skriver de navnet på partiet de fikk etter testen på en lapp. Lappene samles inn og telles opp.

  • Hvordan ble valgomatresultatet for klassen?
  • Sammenlign valgresultatet i klassen med resultatene fra foregående kommunestyre-/fylkesting- eller stortingsvalg.

Variasjon 1.2: Dagens unge politiker

Som forberedelse til skoledebatter og valg, kan elevene presentere «Dagens unge politiker». 

  • Elevene fordeler kandidatene mellom seg og presenterer dem for klassen.
  • Alle ungdomskandidater bør bli presentert.

Variasjon 1.2.1: Hvordan ble ungdomskandidatene engasjerte og aktive i politikken?

Når ungdomskandidater skal presenteres, kan dere velge ut ett av spørsmålene de har fått, for eksempel hvordan kandidatene ble engasjert.

  • Finnes det likheter mellom dem i hvordan de ble engasjert og valgte å melde seg inn i et parti?
  • Er det noen tydelige forskjeller mellom kandidatene?
  • Svarer kvinner og menn likt eller ulikt?
  • Har elevene selv blitt engasjert av noe tilsvarende - eller noe helt annet?
  • Har noen opplevd at det å bli provosert fører engasjement?