Øvelse 4: Fisketuren

Mål med øvelsen: Elevene får kunnskap om partienes ulike fordelingspolitikk

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: Inntil 30
  • Tidsramme: En skoletime
  • Nødvendig utstyr: Oppgavetekst på papir eller skjerm, eventuelt pc med internett. Kan også visualiseres med 25 fyrstikker (representerer 25 kg fisk) og et ark til hver gruppe hvor navnene til personene i oppgaven står.
  • Passer sammen med: Øvelsen kan brukes sammen med Øvelse 1: Forberedelse til skoledebatter og valgtorg.

Hvordan kan man forstå forskjellene mellom de etablerte partiene? Her får du en forklaring gjennom en historie om en vennegjeng på fem personer som reiste på fisketur. Fasiten finner du på Aftenposten som ved stortingsvalget i 2005 spurte de ulike partiene hvordan de ville fordele fangsten på 25 kg fisk, der de fem vennene hadde ulike forutsetninger og ønsker om deltakelse og innsats.

Se videoen Fisketuren

Følgende tekst gis til elevene

Fem personer har vært på fisketur og skal fordele fangsten mellom seg, men det oppstår uenighet om hvor mye hver av dem skal ha. Det foreligger altså en interessekonflikt.

Nedenfor følger en beskrivelse av hver enkeltes innsats.

  • Dikke Dahr gadd ikke fiske, men hun eide båten og alt utstyret som hun arvet av sin mor
  • Lystige Ludde fisket heller ikke, men underholdt de andre ved å synge egne viser og spille gitar.
  • Birger Bølle fisket ikke fordi han satt med begge armene i gips etter en slåsskamp. Men han kritiserte hele tiden de andres måte å fiske på.
  • Flittig Lise sto i som en helt på hele turen, og fikk 25 kg torsk, sei, makrell og kolje, men det var også hele fangsten.
  • Ann Dante fisket enda mer iherdig enn  Lise  under  hele turen, men manglet åpenbart fiskelykke og fikk ikke et napp.

Hvordan vil du fordele fisken?

Hvordan vil elevene fordele fisken? Først noterer de hver for seg. Deretter danner elevene grupper på to-fem deltakere. Hvordan har elevene fordelt fisken? Til denne øvelsen kan elevene bruke fyrstikker for å visualisere diskusjonen/fordelingen av fisken. Det er ikke et mål at gruppene skal komme fram til lik fordeling av fisken.

Deretter går dere gjennom hvordan partiene ut fra sine verdier og ønsker om fordeling av ressursene i samfunnet, mener at fisken skal fordeles.

Variasjon 4.1: Hvordan fordeler partiene fisken?

Denne variasjonen egner seg best dersom elevene allerede har gjennomført Øvelse 1: Forberedelse til skoledebatter og valgtorg.

Del elevene i grupper på to til fem deltakere og gi følgende oppgave:

  • Hvordan tror dere de ulike partiene ville fordelt fisken?
  • Oppgaven kan gis likt til alle grupper, eller hver gruppe får tildelt et parti. 

Gruppene presenterer sine svar for klassen før partienes besvarelser gjennomgås.

Variasjon 4.2: Hvilket parti har fordelt fisken slik?

Denne variasjonen egner seg best dersom elevene allerede har gjennomført Øvelse 1: Forberedelse til skoledebatter og valgtorg.

Del elevene i grupper på to til fem elever og gi dem partienes svar på Aftenpostens spørsmål, men anonymisert der partinavn er fjernet. 

Gi elevene følgende oppgave: Hvilket parti tror dere har fordelt fisken slik? Den samme oppgaven gis til alle grupper, eller de ulike parti-svarene fordeles på gruppene. La elevene forsøke å plassere partinavn på svarene.

Gruppene presenterer sine forslag for klassen før fasiten gjennomgås.

Referanse

Deler av øvelsen er inspirert fra Aftenposten, les saken: Hvordan kan en fisketur forklare norske elever politikk? Her får du svaret!