Ringnes ved Gjersjøen i 1958.
Jac Brun, Nasjonalbiblioteket.
Unik kulturhistorie
Veien var viktig for varetransport inn og ut av hovedstaden, og fikk senere også stor betydning for den moderne privatbilismen og fritidskulturen. I forbindelse med byggingen og bruken av veien ble det anlagt skysstasjoner, serveringssteder og campingplass. Utfartsstedene var svært populære gjennom hele 1900-tallet, og flere av stedene kan besøkes også i dag.
Ingeniørløytnant Christian W. Bergh (1814-1873) la i 1847 fram en plan om en ny hovedvei rundt Ekebergåsen innover Bunnefjorden mot Moss. Veien ble bygget i perioden 1857-1860 etter nye prinsipper både med hensyn til teknikk og linjeføring. Ljabruchausseen (1848-1850) og gamle Mossevei (1857-1860) er av de første veiene bygd etter disse nye veibyggingsprinsippene.
Veibygging etter nye prinsipper
Etter det nye chausseprinsippet skulle veien ha så liten stigning som mulig og føye seg mykt inn i landskapet. Dette var i motsetning til de rette linjers prinsipp i de tidligere kongeveiene.
Den skotske veiingeniøren John Loudon McAdam var sentral i utviklingen av prinsippet makadamisering, med bruk av knust stein for å bygge opp et bæredyktig, godt drenert fundament for gater og veier.
Veien langs vestsiden av Gjersjøen følger stort sett den samme traseen i dag som da den ble anlagt. Denne strekningen inngår i Statens Vegvesens verneplan fra 2002. Veien og dens omgivelser inngår også i et kulturhistorisk landskap av nasjonal interesse.
Film om Gamle Mossevei
Filmen er produsert av Lutter øre AS for Akershus fylkeskommune og er på ca. 5 minutter.