Fylkeskommunen godkjenner lærebedrifter, oppretter lærekontrakter, og gir råd og veiledning til lærebedrifter og lærlinger. Vi har også et helhetlig ansvar både for at retten til videregående opplærling blir oppfylt og for det overordnede kvalitetsarbeidet.
Roller i lærebedriften
- Faglig leder har ansvaret for opplæringen, og skal se til at opplæringsloven med forskrifter blir fulgt i læretiden. Det er faglig leder som signerer lærekontrakten.
- Instruktøren er den som følger opp og hjelper lærlingen i arbeidshverdagen. Instruktøren har også ansvar for å vurdere og gjennomføre samtaler med lærlingen om hans/hennes faglige og sosiale utvikling.
En og samme person kan ha rollen som både faglig leder og instruktør. Dette er gjerne aktuelt i små bedrifter.
Som faglig leder og instruktør er dere lærlingenes nærmeste støttespillere i lærebedriften. Sammen skal dere sørge for at lærlingene får den opplæringen de har krav på. På Utdanningsdirektoratets nettsider finner dere informasjon om oppgavene som følger med dette ansvaret, og råd og tips om hvordan dere kan planlegge og gjennomføre opplæringen.
Yrkesskadeforsikring
Lærlinger og lærekandidater skal være dekket av bedriftens yrkesskadeforsikring.
Yrkesskadeforsikringen dekker lærlingene og lærekandidatene på lik linje med de andre ansatte i bedriften. Den skal dekke yrkesskade og yrkessykdom.
Ulykkesforsikring
Bedriften skal dekke ulykkesforsikring for lærlinger, lærekandidater eller kandidater for fagbrev på jobb, der yrkesskadeforsikringen ikke er dekkende.
Vil dere vise at bedriften har lærlinger? Da kan dere bestille lærlingmerke.
For at lærlingen/lærekandidaten skal være godt forberedt, kan dere gjennomføre en testfagprøve/svenneprøve med lærlingen før selve prøven.
Bedriften lager en oppgave som lærlingen/lærekandidaten skal gjennomføre innenfor en gitt tidsramme. Oppgaven skal knyttes til kompetansemålene i læreplanen for faget. Testfagprøven skal inneholde følgende fire deler som i en vanlig fag-/svenneprøve:
- planlegge arbeidet og begrunne valg av løsninger
- gjennomføre et faglig arbeid
- vurdere eget arbeid
- dokumentere eget arbeid
Det er opp til bedriften å utforme prøven med tanke på innhold, tid og ressursbruk.
Er du en lærebedrift anbefaler vi å bruke rammeverk for læring og ledelse i bedriftsopplæring. Dette skal bidra til god kvalitet på opplæring og bevisstgjøring av samspillet mellom bedriften og lærlingen.