Individuelt tilrettelagt opplæring i privatskoler

Saksbehandling av søknader om individuelt tilrettelagt opplæring for elever i private videregående skoler med rett til statstilskudd.

Omfatter elever med ungdomsrett hjemmehørende i Akershus fylkeskommune.

Bestemmelsene om individuelt tilrettelagt opplæring i opplæringsloven § 11-6 gjelder også for elever i private skoler med rett til statstilskudd. Før skolen iverksetter individuelt tilrettelagt opplæring, har den plikt til å tilpasse opplæringen evnene og forutsetningene til den enkelte elev.

Saksgang når elev har behov for individuelt tilrettelagt opplæring, eventuelt også utvidet tid

  1. Skolen henviser eleven til PP-tjenesten (PPT). Sammen med henvisningen skal det følge en pedagogisk rapport.
  2. Skolen sender søknad til Akershus fylkeskommune når sakkyndig vurdering er ferdig.
  3. Sammen med søknaden sender skolen et samtykke fra eleven samt eventuelle uttalelser eleven måtte ha om innholdet i den sakkyndige vurderingen.
  4. Fylkeskommunen fatter enkeltvedtak om individuelt tilrettelagt opplæring.
  5. Fylkeskommunen gir skolen en garanti for kostnader knyttet til enkeltvedtaket.
  6. Skolen lager en individuell opplæringsplan (IOP) og en årsrapport ved skoleårets slutt.

Nærmere om de forskjellige trinnene i saksgangen

Sakkyndig vurdering

Det er PPT i Akershus som skal utarbeide sakkyndig vurdering.

Er det store geografiske avstander mellom skolen og hjemfylkeskommunen, må en finne fram til hensiktsmessige løsninger i den enkelte sak. De fleste privatkoler har samarbeid med PPT i skolefylket, som utfører sakkyndighetsarbeidet, eventuelt i samarbeid med PPT i Akershus.

  • Fylkeskommunen har ansvar for å fatte vedtak på et forsvarlig grunnlag. Den sakkyndige vurderingen skal være grunnlaget vedtaket fattes ut fra.
  • Dersom eleven har behov for individuelt tilrettelagt opplæring over flere skoleår, må skolen påse at den sakkyndige vurderingen kan gi fylkeskommunen tilstrekkelig grunnlag til å fatte vedtak.
  • Hvis elevens behov endrer seg for eksempel med hensyn til fag- og timefordeling, må eleven bli henvist til PPT på nytt. Det samme gjelder hvis det i den sakkyndige vurderingen er spesifisert at den er gyldig for en bestemt periode eller et skoleår som er avsluttet.

Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring

Søknad om individuelt tilrettelagt opplæring må sendes så snart behovet oppstår, og sakkyndig vurdering er klar. Tiltak som er igangsatt før det er truffet vedtak, regnes som tilpasset opplæring og refunderes ikke.

Elever over 15 år skal samtykke til at det fattes vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, og eleven må derfor skrive under på søknaden. Før eleven samtykker, har han/hun rett til å kjenne til innholdet i den sakkyndige vurderingen, og eventuelt uttale seg om innholdet. Foresatte til elever under 18 år har rett til å være orientert, men det er ikke nødvendig med deres samtykke til at det fattes vedtak.

Når Akershus fylkeskommune har fattet vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring, sendes dette til eleven med kopi til skolen (og til foresatte når eleven er under 18 år).

Skjema om vedtak som privatskolene fyller ut:

Vedtak om individuelt tilrettelagt opplæring for elever i privatskole

Tidsbegrenset vedtak i overgangen mellom grunnskolen og videregående opplæring

I overgangen mellom grunnskole og videregående skole, eller fra en videregående skole til en annen, har fylkeskommunen anledning til å fatte et tidsbegrenset vedtak i påvente av at det blir utarbeidet en sakkyndig vurdering som omhandler elevens nåværende opplæringssituasjon. Når skolen ber fylkeskommunen om å fatte et tidsbegrenset vedtak, må tidligere sakkyndig vurdering legges ved søknaden. Et tidsbegrenset vedtak vil bare være gyldig inntil eleven er utredet på nytt av PPT.

Individuell opplæringsplan og årsrapport

Skolen skal utarbeide en individuell opplæringsplan (IOP) så rakt som mulig etter at vedtaket er mottatt. IOP-en skal vise mål, innhold, arbeidsmåter, vurderingsformer og organisering.  Ved skoleårets slutt lages en årsrapport over den opplæring eleven har fått, og utviklingen til eleven. Skolen kan bruke egne maler. Eventuelt kan Utdanningsdirektoratets maler benyttes: Maler – spesialundervisning (udir.no).

Refusjon

Akershus fylkeskommune gir refusjon for individuelt tilrettelagt opplæring i private videregående skoler med rett til statstilskudd for elever som fylkeskommunen fatter enkeltvedtak for. Les mer om refusjon for individuelt tilrettelagt opplæring i privatskoler.