Hvem kan søke?
Midlene fordeles etter søknad fra ett fylkesledd i Akershus som har medlemmer fra minst 10 kommuner i Akershus. Dersom en søkerorganisasjon har både fylkesledd og ett eller flere regionale ledd, vil bare fylkesleddet være tilskuddsberettiget.
Driftstilskudd gis bare til funksjonshemmedes organisasjoner som er tilsluttet Funksjonshemmedes fellesorganisasjon (FFO) eller Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO). Andre organisasjoner kan søke tiltaksmidler.
Hvordan søke?
Benytt dette digitale søknadsskjemaet
Søknadsfrist: 15. april 2024
Behandling av søknad
Søknadene vil bli behandlet samlet etter søknadsfristens utløp. Du vil motta et skriftlig svar når søknaden er behandlet.
Du kan klage på vedtaket til Klagenemnda i Akershus fylkeskommune, jf. forvaltningslovens kapittel IV. Klagen sendes til Akershus fylkeskommune, e-post: post@afk.no, ev. Akershus fylkeskommune, Postboks 1200 Sentrum, 0107 Oslo.
Frist for å klage er 3 uker fra du har mottatt vedtaket.
Du kan også be om å få se sakens dokumenter, jf. Forvaltningsloven paragraf 18 og 19.
Tildelingskriterier
Tilskudd fordeles etter antall medlemmer i organisasjonen og en skjønnsmessig vurdering på grunnlag av de opplysninger som fremkommer av søknaden med vedlegg. Det samlede tilskuddet benyttes som delfinansiering av søkerens totale virksomhet.
Tiltak som i hovedsak har rent sosialt/underholdningsmessig innhold vil ikke bli prioritert, selv om de isolert sett kan være viktig for organisasjonens indre liv og medlemmene som sådan.
Det kan gis støtte til tiltak som dagskonferanser, møter, prosjekter, publikasjoner, informasjonsmateriell, tiltak tilhørende folkehelseområdet mv. som ligger innenfor den enkelte organisasjons virkeområde i Akershus. Innkjøp av utstyr/inventar og ulike hjelpemidler er normalt ikke støtteberettiget.
Se retningslinjer for tilskudd til drifts- og tiltaksmidler til funksjonshemmedes organisasjoner
Rapportering
Søker må dokumentere at midlene er benyttet til formålet med årsmelding og regnskap. Akershus fylkeskommune og fylkesrevisjonen har rett til innsyn i relevant dokumentasjon.
Last ned: Rapporteringsskjema - tilskudd til funksjonshemmedes organisasjoner (DOCX, 45 kB)
Rapporteringsskjema sendes på e-post til post@afk.no eller per post til Akershus fylkeskommune, Postboks 1200 Sentrum, 0107 Oslo.
Rapporteringsfristen er 31. mai hvert år.