Retningslinjer for Kunst i offentlige rom og innkjøp av kunst

Retningslinjene ble vedtatt av fylkesrådet 23.06.2025.

1 Innledning og avgrensning

Akershus fylkeskommunes kunstsamling består av kunstverk som er ervervet gjennom innkjøp, utsmykkingsprosjekter (kunst i offentlige rom), gaver og eiendomsoverdragelser. Kunsten er plassert både innendørs og utendørs ved fylkeskommunale eiendommer, videregående skoler, tannklinikker, kollektivknutepunkt og fylkesveier. Retningslinjene er avgrenset til alle typer fylkeskommunale anskaffelser av kunst, både kunst som produseres som kunst i offentlige rom, innkjøp av eksisterende kunst og gaver. For forvaltning (formidling, vedlikehold, flytting og avhending) av Akershus fylkeskommunes kunstsamling henvises det til egne retningslinjer.

2 Formål og definisjon 

Akershus fylkeskommunes retningslinjer for kunst i offentlige rom og innkjøp av kunst skal bidra til at profesjonell kunst preger og forbedrer fylkeskommunens offentlige bygg og uterom, til glede for et allment publikum. Kunst i offentlige rom har som formål å gjøre kunst tilgjengelig og stimulere til økt interesse for kunst som beriker, engasjerer, skaper refleksjon og bidrar til nye arenaer for kunstopplevelser. Gjennom å berike omgivelsene med stedsspesifikke og tilrettelagte kunstopplevelser, har kunst i offentlig rom en samfunnsverdi i by- og stedsutvikling, for identitetsskaping, som arena for kulturytring og som en viktig del av den kulturelle beredskapen. 

Kunst i offentlige rom er kunst som produseres i forbindelse med øvrige byggeprosjekter i fylkeskommunens regi, men omfatter også innkjøp av eksisterende kunst. Det særegne med kunst i offentlige rom er at kunsten er tilgjengelig utenfor kunstinstitusjonene. Kunsten er plassert bygninger og offentlige rom hvor folk ferdes, for eksempel ved videregående skoler, administrasjonsbygg og kollektivknutepunkter. Dette sikrer at et allment publikum har tilgang til kunst av høy kvalitet uavhengig av sosial- og kulturell bakgrunn.

Kunst i offentlig rom er definert som delmål i handlingsplan for Regional plan for økt livskvalitet og deltagelse (RPØLD) for Akershus fylkeskommune. Planen skal sikre alle tilgang til gode kunst- og kulturopplevelser, styrke demokrati og ytringsfrihet gjennom et rikt, fritt og uavhengig kunst- og kulturliv, samt sikre gode rammer for utvikling og formidling av kunst og kultur. I Akershus skal alle ha like muligheter til å oppleve kunst og kultur, og Akershus skal ta vare på historie, styrke gamle og nye tradisjoner og lokal identitet. 

Kunst i offentlige rom bidrar til utviklingen av Akershus som en attraktiv region, og er et viktig ledd i profesjonaliseringen og kompetansehevingen av det visuelle kunstfeltet. Gjennom kunstnerisk praksis, innovasjon og utforskning på et kunstfaglig internasjonalt nivå, styrkes de fysiske og visuelle kvalitetene i by- og stedsutvikling.

Retningslinjenes formål oppnås gjennom nye kunstprosjekter og innkjøp av kunst. All kunst som produseres, kjøpes inn eller er en del av Akershus fylkeskommunes eiendom, inngår i Akershus fylkeskommunes kunstsamling og skal forvaltes etter gjeldende retningslinjer. 

3 Virkeområde 

Retningslinjene for kuns.t i offentlige rom og innkjøp av kunst gjelder for alle rådsområder, fylkeskommunale virksomheter eller fylkesforetak i Akershus fylkeskommune, og omfatter alle typer kunstanskaffelser. 

All kunst i Akershus fylkeskommunes kunstsamling er offentlig tilgjengelig, men på grunn av ulik finansiering og organisering skilles det mellom kunst i offentlige rom (kunstprosjekter) og innkjøp av kunst til egen samling eller som gave.

3.1 Kunst i offentlig rom – nye kunstprosjekter

Retningslinjene gjelder for alle nye kunstinvesteringer i Akershus fylkeskommune, og kommer til anvendelse i vedtak om investering i fylkeskommunale nybygg, tilbygg, ombygginger og rehabiliteringer av videregående skoler, kollektivterminaler, tannklinikker og administrasjonsbygg. 

Retningslinjene gjelder også for leide bygg og prosjekter som realiseres ved offentlig- privat samarbeid (OPS), eksempelvis bygg som realiseres i privat regi, men har en offentlig funksjon og hvor fylkeskommunen har forpliktet seg til et langsiktig leieforhold. 

I tillegg gjelder retningslinjene dersom det i utvalgte samferdselsprosjekt i Akershus fylkeskommune gjennomføres kunstprosjekter, for eksempel i egnede rundkjøringer. Dette vurderes fra sak til sak. 

Dersom fylkeskommunen gjennomfører kunstprosjekter i samarbeid med andre fylkeskommuner eller kommuner hvor begge er å anse som oppdragsgiver eller part, skal retningslinjene ligge til grunn. Dersom samarbeidspart har egne retningslinjer, skrives en samarbeidsavtale som ivaretar begge parters retningslinjer på best mulig måte. 

I hver sak skal det vurderes om det skal søkes andre tilskuddsordninger fra for eksempel KORO (Statens organ for Kunst i offentlige rom).

3.1.1 Finansiering av kunst i offentlige rom – nye kunstprosjekter 

Samtidig som det fastsettes prosjektkostnad for fylkeskommunale byggeprosjekt, skal det avsettes midler til nye kunstprosjekter. 

Prosjektkostnader defineres som avsatte midler av byggeprosjektets forprosjektfase. Andelen beregnes ut fra investeringsplanen, av det som omtales som byggekostnadene. Avsetningen tas altså ikke fra totalrammen for byggeprosjektet. For eksempel tas ikke eventuelle tomtekostnader med i avsetningen til kunst. 

Prosentsatsen er variabel, og kategoriserer bruken av prosentsatsen tilpasset byggets funksjon (se tabell nedenfor). Differensieringen vektlegger de prosjektene som har stor grad av offentlighet og som treffer et stort publikum, særlig barn og unge. Ved særskilt representativitet, kan høyere prosentsats vurderes. Bruk av høyere prosentsats vurderes av det enkelte prosjekts involverte rådsområder eller etter politisk vedtak, og skal behandles i fylkesrådet.

Tabell over prosentvis avsetning til kunst i offentlige rom:
Tabell over prosentvis avsetning til kunst i offentlige rom
KATEGORIPROSENTSATSBESKRIVELSE
A1 %Bygg og utdanningsinstitusjoner med mange brukere og besøkende, som har utpreget representasjon, sosiale og kulturelle samfunnsoppgaver, eller betydning for by- og stedsutvikling, for eksempel: • videregående skoler • fylkeshus og bygg med høy grad av representasjon • kollektivknutepunkt • bussterminaler • tannklinikker • andre administrasjonsbygg Standard er 1%, men prosentsatsen kan økes etter en samlet vurdering. En økning krever behandling i fylkesrådet.
B0,5 %Bygg og anlegg hvor tilgjengeligheten for besøkende er begrenset, for eksempel: • utvalgte rundkjøringer • andre samferdselsprosjekt Samferdsel vurderer behovet for kunst i hvert enkelt prosjekt.
C0 %Bygg og anlegg med få arbeidsplasser og besøkende, eller som er svært lite tilgjengelige for allmennheten, for eksempel: • lagerskur og garasjebygg • tekniske anlegg, anlegg i fjell • busskur • fjøs og låver

Avsatte midler til kunst (kunstbudsjettet) innbefatter alle utgifter til innkjøpet eller kunstprosjektet, inkl. kunstnerhonorar, produksjonskostnader, konsulentbistand, konkurransehonorar, tilpasninger og montering, frakt, forsikringer, dokumentasjon, formidling underveis i prosjektet, skilting, 5 % kunstavgift og andre direkte kostnader i kunstprosjektet.

3.1.2 Ansvar og bestilling 

Det er byggherre i Akershus fylkeskommune som setter av midler til kunstprosjekt. Byggherre skal, så tidlig som mulig, ta kontakt med seksjon for kulturutvikling, friluftsliv og frivillighet (KFF) i rådsområdet for kultur og tannhelse, for å bestille oppstart av kunstprosjekter. Byggherre representeres av den aktuelle prosjektleder for byggeprosjektet i Akershus fylkeskommune. 

I alle nye kunstprosjekter koblet til avsetning i byggeprosjekt, har byggherre ansvar for prosjektgjennomføringen, herunder budsjett og utbetalinger, og inngår alle formelle og bindende avtaler med kunstnere og andre samarbeidspartnere, bl.a. kontraktsinngåelse, utbetalinger etc. i samarbeid med seksjon KFF. 

Seksjon KFF har den kunstfaglige prosjektledelsen og rådgivende funksjon i alle nye kunstprosjekter og innkjøp av kunst, og ansvar for å fordele utgiftene i et kunstbudsjett. Seksjon KFF er prosjektkoordinator for kunstprosjektene i samarbeid med byggherre. 

3.2 Innkjøp av kunst og kunstgaver 

Retningslinjene gjelder for alle innkjøp av kunst eller kunstgaver, også innkjøp som ikke er omfattet av kunst i offentlige rom (3.1).

3.2.1 Finansiering av andre innkjøp av kunst og kunstgaver 

For andre innkjøp og kunstgaver må det avsettes midler særskilt, ved for eksempel en årlig sum bevilget i fylkeskommunens økonomiplan eller midler bevilget av bestiller (aktuelt rådsområde eller fylkeskommunal virksomhet). Uavhengig av finansieringsform, skal retningslinjene for kunst i offentlige rom og innkjøp av kunst følges.

3.2.2 Ansvar og bestilling 

Behov for innkjøp meldes inn til seksjon KFF, som er ansvarlig for å gjennomføre og tilrettelegge innkjøpet. 
Alle innkjøp, uansett budsjettstørrelse, skal utføres og håndteres med kunstfaglig kompetanse i seksjon KFF. 

4 Organisering 

Kunst i offentlige rom (kunstprosjekter) og innkjøp av kunst eller kunstgaver, organiseres ut fra kunstbudsjettets størrelse. Formålet er en mest hensiktsmessig utnyttelse av ressursene. De mest omfattende prosjektene har et kunstutvalg med ekstern kunstkonsulent, mens mindre kunstprosjekter og innkjøp håndteres av seksjon KFF. 

4.1 Kunstbudsjett og organisering 

Alle kunstanskaffelser har et definert kunstbudsjett. Kunstbudsjettet innbefatter alle utgifter inklusive eventuelle kunstnerhonorar, produksjonskostnader, konsulentbistand, konkurransehonorar, tilpassinger og montering, frakt, forsikringer, dokumentasjon, formidling, skilting, kunstavgift og andre direkte kostnader i kunstprosjektet. 

Kunstbudsjettets størrelse har betydning for hvordan kunstprosjektet er organisert, for mest hensiktsmessige utnyttelse av ressursene. 

Oversikt over forholdet mellom kunstbudsjett og organisering
Oversikt over forholdet mellom kunstbudsjett og organisering_ tabell i retningslinjer for kunst i offentlig rom og innkjøp av kunst
KunstbudsjettOrganisering av kunstprosjekt
under kr 200 000Kunstprosjektet/innkjøpet gjennomføres av seksjon KFF, med medvirkning av mottaker (uten kunstutvalg)
fra kr 200 000 Kunstprosjektet/innkjøpet gjennomføres med kunstutvalg
fra kr 500 000Kunstprosjektet/innkjøpet gjennomføres med konkurranse
fra 800 000Kunstprosjektet/innkjøpet bør benytte ekstern kunstkonsulent

4.2 Kunstutvalg 

Alle kunstprosjekt med et kunstbudsjett større enn kr. 200 000 skal gjennomføres med kunstutvalg. Kunstprosjekter med et kunstbudsjett under 200 000 kroner gjennomføres av seksjon KFF uten kunstutvalg, men med relevant medvirkning fra brukergruppe. 

Kunstutvalgets medlemmer skal ivareta sin rolle, og representere på vegne av sitt fagområde eller på vegne av en brukergruppe inn i utvalget. 

Kunstutvalgets skal følge prinsipper for habilitet og armlengdes avstand. 

I tillegg til å ivareta roller, skal kunstutvalget ha kunstfaglig kompetanse enten fra seksjon KFF eller ekstern kunstfaglig kompetanse gjennom en kunstkonsulent. 

Kunstutvalget skal sammen koordinere kunstprosjektet med byggeprosjektet og virksomhetens øvrige drift, og holde hverandre gjensidig orientert underveis. 

Representantenes deltagelse i kunstutvalget dekkes ikke av kunstbudsjettet, med unntak av eventuell bruk av ekstern kunstkonsulent. Arkitekt/landskapsarkitekts deltagelse dekkes av byggeprosjektet.

4.2.1 Representanter og roller i kunstutvalg 

Seksjon KFF vil, i samråd med byggherre, nedsette et kunstutvalg i hvert kunstprosjekt med et kunstbudsjett større enn kr. 200 000, som består av: 

Representanter fra Akershus fylkeskommune: 

  • En representant fra byggherre (prosjektleder) 
  • En brukerrepresentant fra virksomhetens ledelse (brukerrepresentant) 
  • En representant fra seksjon KFF med kunstfaglig kompetanse 

Eventuelle eksterne representanter: 

  • Prosjektets arkitekt/landskapsarkitekt
  •  Eventuelt en ekstern kunstkonsulent 

Byggherre representeres av den aktuelle prosjektleder for byggeprosjektet i Akershus fylkeskommune, og har ansvar for prosjektgjennomføringen, herunder budsjett og utbetalinger, inngår alle formelle og bindende avtaler med kunstnere og andre samarbeidspartnere, bl.a. kontraktsinngåelse, utbetalinger etc. i samarbeid med kunstfaglig administrativ enhet. Byggherres representant skal sørge for å holde kunstutvalget orientert om alle forhold som påvirker kunstprosjektet/innkjøpet, særlig koordineringen med entreprenør og fremdrift på byggeplassen. 

Brukerrepresentant skal sørge for at kunsten er relevant for målgruppen, tas godt imot og ikke kommer i konflikt med særskilte hensyn. For å sikre god forankring bør brukerrepresentanten være fra virksomhetens ledelse. Brukerrepresentant har et særlig ansvar for å videreformidle prosessen i sin virksomhet for å sikre god medvirkning. 

Representant fra seksjon KFF er prosjektkoordinator for kunstprosjektene i samarbeid med byggherre, og skal ha kunstfaglig kompetanse og kunnskap om Akershus fylkeskommunes kunstsamling. Representant fra seksjon KFF skal, i samarbeid med eventuell ekstern kunstkonsulent, sørge for at kunsten er aktuell og relevant for sitt formål, av høy kvalitet og i tråd med gjeldende planverk og ambisjoner for Akershus fylkeskommunes kunstsamling. 

Arkitekt/landskapsarkitekt skal informere kunstutvalget om gjennom å vise plantegninger og illustrasjon, informasjon om materialer og annet, samt endringer i prosjektet eller særskilte hensyn som må tas. 

En eventuell ekstern kunstkonsulent skal fungere som kunstutvalgets leder, og jobber på oppdrag fra Akershus fylkeskommune. Kunstkonsulenten har en overlappende rolle i forhold til representant fra seksjon KFF. Uten kunstkonsulent er det seksjon KFF som har denne rollen. Kunstkonsulentens oppgaver er nærmere beskrevet i punkt 4.3.

4.3 Kunstkonsulent 

Seksjon KFF avgjør, i samråd med byggherre, om det skal benyttes ekstern kunstkonsulent. Terskelverdien for bruk av ekstern kunstkonsulent er satt for å sikre profesjonell kunstfaglig prosjektledelse, og samtidig sørge for at midlene i mindre prosjekter i hovedsak går til innkjøp og produksjon av ny kunst, så lenge det kan sikres kunstfaglig kompetent prosjektledelse fra fylkesadministrasjonen. For å sikre mangfold og variasjon i valg av kunst, samt bidra til kompenseheving og en forbedret kunstnerøkonomi, er det et mål å benytte seg av ekstern kunstkonsulent når det er mest hensiktsmessig. 

Kunstkonsulenten skal ha kunstfaglig kompetanse fortrinnsvis på masternivå, og primært være en profesjonell utøvende kunstner. Ved spesielt store prosjekter kan det utnevnes 2 kunstkonsulenter, eventuelt en assisterende kunstkonsulent i mentorordning. 

Det er seksjon KFF som, i samråd med byggherre, rekrutterer kunstkonsulent. Rekrutteringen skal skje gjennom åpne utlysninger. I oppnevningen av kunstkonsulent skal det tas hensyn til mangfold i bred forstand, med mål om å styrke kompetanseheving for det visuelle kunstfeltet i Akershus og rekruttering av nye stemmer. Det bør, så langt det er mulig, ikke benyttes samme kunstkonsulent, med en karantenetid på 2 år fra ferdigstilt kunstprosjekt til søknadsfrist for nytt kunstprosjekt i Akershus fylkeskommune. 

Kunstkonsulenten har et særlig ansvar for den kunstfaglige kompetansen i prosjektet, og skal bistå oppdragsgiver i arbeidet med å gjennomføre kunstprosjektet. Kunstkonsulenten tilser at alle praktiske og tekniske oppgaver i kunstprosjektet defineres og løses. Arbeidet skal gjennomføres etter gitte forutsetninger og føringer, som budsjett og retningslinjer, og skal koordineres med byggeprosjektet. 

Kunstkonsulenten har et særskilt ansvar for å følge opp kunstners arbeid frem til ferdigstilling, levering og godkjenning. Kunstkonsulenten skal, i samråd med kunstutvalget, utarbeide en kunstplan, som er nærmere beskrevet i punkt 5. Når kunstplanen er godkjent av kunstutvalget, har kunstkonsulenten ansvar for den faglige og praktiske gjennomføringen av kunstprosjektet. 

Kunstkonsulenten skal, i samråd med kunstfaglig administrativ enhet, innkalle til møter i kunstutvalget, føre referat og sørge for at nødvendige dokumenter er tilgjengelig for kunstutvalget. Kunstkonsulenten skal også administrere og tilrettelegge for prekvalifiseringer, konkurranser, utarbeide konkurransegrunnlag og gjennomføre eventuelle innkjøp av kunst i samarbeid med kunstutvalget. 

Kunstkonsulenten har et særlig ansvar for å bidra til god kommunikasjon med alle involverte og for å sikre fremdrift i prosjektet. 

Kunstkonsulenten har ansvar for løpende kontakt med og oppfølging av engasjerte kunstnere under prosessen, og holder kunstutvalget og kunstneren nødvendig informert om forhold som gjelder prosjektet. Kunstkonsulenten sørger for avholdelse av overtakelsesforretning med ferdigstilt prosjekt innen gitte tidsfrister. 

Kunstkonsulenten inngår kontrakt med byggherre, og honoreres etter Statens honorarsatser for kunstkonsulenter (KORO), innenfor et kontraktfestet budsjett som står i forhold til kunstprosjektets størrelse og omfang. Kunstkonsulenten utfører en tjeneste som er omfattet av Lov om merverdiavgift (merverdiavgiftsloven), og skal fakturere med moms. 

Dersom det oppstår uforutsette situasjoner som gjør at kunstprosjektet kanselleres eller utsettes, skal kunstkonsulenten honoreres for medgått arbeid og kontrakten heves.

4.4 Kunstplan 

Seksjon KFF skal, eventuelt i samarbeid med et kunstutvalg, utarbeide en kunstplan som fungerer som arbeidsverktøy i prosessen. Kunstplanen vil i takt med prosjektets fremdrift oppdateres og inneholde følgende opplysninger: 

  • Relevante opplysninger om prosjektet og kunstutvalget 
  • Overordnet idé og intensjon med kunstprosjektet/innkjøpet
  • Om det skal gjennomføres konkurranse 
  • Om det skal gjennomføres direkte oppdrag 
  • Om det skal gjennomføres innkjøp 
  • Forslag til kunstner(e) med kort begrunnelse, og med henvisning til informasjon om kunstneren på nett (egen nettside eller annet)  
  • Plassering og omfang 
  • Teknikk og materiale 
  • Definere mulige medvirkningsprosesser 
  • Formidlingsstrategi 
  • Kunstbudsjett som fordeler midler avsatt til kunstprosjektet 
  • Framdriftsplan med foreslått dato for montering og overtagelse 

Ved konkurranser fungerer kunstutvalget som jury, men kan ved behov styrkes med ytterligere representant(er) med kunstkompetanse etter kunstfaglig administrativ enhets vurdering. 

Kunstplanen kan i større prosjekter deles opp i flere delplaner, etter kunstfaglig administrativ enhets vurdering for praktisk gjennomføring. Kunstplanen skal godkjennes av kunstutvalget før den iverksettes. 

4.5 Medvirkning 

Kunstutvalget skal i kunstplanen definere om prosjektet er egnet for medvirkning og i så fall legge en strategi som definerer medvirkningsprosessen. Medvirkning kan ta flere former og foregå via flere kanaler. Det kan være målrettet til deler av prosessen, for eksempel til å finne egnet plassering, til å komme med innspill til konkurranseutkast, eller til å finne egnet formidlingen av kunstprosjektet.

5 Valg av kunst 

Alle innkjøp, uansett budsjettstørrelse, skal utføres og håndteres med kunstfaglig kompetanse, og med kunnskap om Akershus fylkeskommunes kunstsamling. 

All kunst skal være på et høyt profesjonelt nivå og kvalitet, relevant for sin samtid og for tiltenkt plassering og brukergruppe. 

I nye kunstprosjekter skal det som hovedregel produseres unike, stedstilpassede kunstverk. Med stedstilpasset menes at det tas hensyn til arkitektur og funksjon, visuelle kvaliteter, og virksomhetens primære brukergruppe. Med unik menes originale kunstverk av høy profesjonell kvalitet, utført av profesjonelle kunstnere og produsert spesielt til dette prosjektet. I enkelte tilfeller kan temporære kunstprosjekt eller innkjøp av eksisterende kunst vurderes, men skal i så fall være begrunnet i en kunstplan. 

Alle innkjøp og produksjon av nye permanente kunstverk skal kunne vedlikeholdes gjennom ordinære rutiner, eventuelt kompletteres med en vedlikeholdsavtale. Det stilles krav til at kunsten forholder seg til gjeldende lovverk som universell utforming, brannsikring, byggetekniske forskrifter m.m. og at det innhentes profesjonell kompetanse dersom det er påkrevd. 

Ferdigstilte kunstverk registreres som en del av Akershus fylkeskommunes kunstsamling og forvaltes etter gjeldende retningslinjer. 

5.1 Bærekraft 

Det stilles krav til at kunstens kvalitet, materialvalg, utforming og standard er bærekraftig med tanke på fremtidig vedlikehold. For kunstprosjekter vektlegges også miljøhensyn i produksjon, frakt og montering, for å etterstrebe bærekraftige løsninger så langt det er mulig og hensiktsmessig. 

5.2 Mangfold 

Valg av kunstner skal ta hensyn til mangfold og rekruttering av nye stemmer. 

Det skal tas hensyn til eksisterende kunstsamling som helhet, slik at kunstsamlingen representerer både bredde, kvalitet og relevans. Det skal også tas hensyn til annen tilgjengelig kunst i offentlig rom i samme område, med samme mål om mangfold. 

For å oppnå mål om mangfold, bør man ikke benytte samme kunstner i flere store oppdrag. 

5.3 Prekvalifiseringer 

Alle kunstprosjekter bør, dersom det er mulig av hensyn til budsjett og fremdrift, utlyses som en nasjonal prekvalifisering for kunstnere (open call). Dette for å sikre åpenhet, synliggjøre fylkeskommunens samfunnsoppdrag, og for å gi flere kunstnere muligheter til å søke oppdrag eller bli innkjøpt til Akershus fylkeskommunes kunstsamling. 

I en prekvalifisering melder kunstnerne sin interesse for et utlyst oppdrag, og leverer kun CV og portefølje, ingen forslag eller skisser. Prekvalifiseringer honoreres ikke. 

Prekvalifiseringer danner grunnlag for å invitere til konkurranse, direkte oppdrag eller innkjøp av kunst. 

5.4 Konkurranser 

I prosjekter med et budsjett over 500 000 kroner, bør det som hovedregel gjennomføres konkurranser med inviterte kunstnere etter en prekvalifisering. Avvik skal begrunnes i kunstplanen. 

Ved konkurranser mottar inviterte kunstnerne et konkurransehonorar og skal levere konkrete forslag til kunst med skisser, plassering, budsjett og fremdriftsplan etter konkurransegrunnlagets krav. Det inngås en avtale om honorar og levering mellom inviterte kunstnere og Akershus fylkeskommune.

Kunstutvalget er jury i alle konkurranser. Ved behov kan juryen styrkes etter kunstfaglig administrativ enhets vurdering. 

5.5 Krav til valgt kunstner 

Valgte kunstner inngår kontrakt med Akershus fylkeskommune. Kunstneren er som hovedregel å regne som totalleverandørfor sitt kunstprosjekt, og skal levere i henhold til inngått kontrakt, til avtalt vederlag og leveringsfrist. 

Dersom det oppstår uforutsette situasjoner som gjør at kunstprosjektet kanselleres eller utsettes, skal kunstneren honoreres for medgått arbeid og kontrakten heves. Det vil ikke honoreres for produksjon av kunst som ikke er levert. 

6 Drift- og vedlikeholdsplan (FDV)

Kunstner skal sørge for at det utarbeides en drifts- og vedlikeholdsplan for kunsten. Denne skal inneholde en beskrivelse av hvilke materialer som er brukt ved produksjon og utførelse av kunstverket, eventuelle underleverandører, og gi opplysninger av betydning for fremtidig drift og vedlikehold. Drifts- og vedlikeholdsplan skal fremlegges for kunstutvalget før endelig godkjenning av kunstverket og før overtagelse finner sted. 

Seksjon KFF skal sørge for at alle relevante opplysninger legges inn i kunstregisteret, og forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) arkiveres i Akershus fylkeskommunes systemer. 

Etter overtagelse er det Akershus fylkeskommune som har ansvar for forvaltningen av kunstverket. Løpende vedlikehold, som jevnlig tilsyn med kunstverket, normalt renhold samt meldeplikt for avvik ligger hos brukervirksomheten. 

Kunsten skal alltid fremstå i tråd med Lov om opphavsrett til åndsverk (Åndsverkloven), og forvaltes etter gjeldende retningslinjer i fylkeskommunen.

7 Forsikring og godkjenning av nye kunstverk 

Kunstner skal holde kunstverket fullverdiforsikret fra godkjent skisseforslag og frem til kunstverket er overtatt av oppdragsgiver, det vil si fram til arbeidet er ferdig, levert, montert og godkjent av kunstutvalget. 

Kunsten skal være forsikret med hensyn til brann, skade og tyveri. Forsikringen skal også dekke ansvar for skade kunstneren eller dennes medhjelpere kan påføre tredjemanns person eller ting fram til overtakelse. 

Kunstverket godkjennes formelt gjennom en overtagelsesforretning. 

Etter godkjent overtagelse oppheves kunstnerens plikt til forsikring.

7.1 Overtagelse av kunstverk 

Kunstneren skal varsle oppdragsgiver v/kunstutvalget senest 14 dager før avtalt leveringsfrist og melde kunstverket ferdig montert og klar til overtakelse. 

Før overtagelsen finner sted, skal kunstneren ha levert vedlikeholdsplan (FDV) samt eventuelle instruksjoner og oversikt over materialer, teknikker og underleverandører benyttet i produksjon og montering av verket. I tillegg skal det leveres digital fotodokumentasjon av publiseringsverdig kvalitet. 

Kunstutvalget vil deretter gjennomføre en besiktigelse av kunstverket hvor det føres protokoll. 

Kunstutvalget kan nekte overtakelse dersom det påvises vesentlige mangler. I så fall fastsettes en frist for utbedring. Det endelige oppgjør holdes tilbake til utbedring har funnet sted. Uenigheter skal begrunnes og protokolleres. 

Når kunstutvalget på vegne av oppdragsgiver overtar kunsten ved overtagelsesforretning, inntrer følgende virkninger: 

  • Ansvaret for kunstverket overføres fra kunstneren til oppdragsgiver. 
  • Kunstnerens plikt til å holde kunsten forsikret opphører. 
  • Reklamasjonsfrist begynner å løpe. 
  • Kunstneren har rett til sluttoppgjør. 
  • Kunstverket inngår i Akershus fylkeskommunes kunstsamling.

7.2 Reklamasjon 

Reklamasjonsfristen løper fra og med godkjent og signert overtagelsesprotokoll, og er 2 år ifølge kjøpsloven. For tekniske installasjoner som er ment å vare i minst 10 år, settes reklamasjonsfristen til 5 år. 

8 Formidling og dokumentasjon 

Kunstutvalget skal vurdere hvilken formidling som egner seg i det enkelte prosjekt og beskrive dette i kunstplanen. 

Kunstprosjektet skal dokumenteres underveis, i prosess, under montering og ferdig montert. Dokumentasjonen kan benyttes til digital formidling av kunstprosjektet på nettsider og i sosiale medier, gjennom video, foto, intervjuer og tekst av publiseringsverdig kvalitet. 

Ferdige kunstverk skal dokumenteres profesjonelt med billedmateriale som skal kunne benyttes til formidling av kunsten. 

Kunsten skal skiltes med kunstnerens navn, produksjonsår og tittel på verket, samt at verket inngår i fylkeskommunens kunstsamling.  Annen nødvendig informasjon kan også inngå i skiltingen. Kunstutvalget har ansvar for å bestille og montere skilt, med mindre annet er avtalt med kunstner. 

Alle kunstverk i Akershus fylkeskommunes kunstsamlingen skal registreres i kunstregisteret med foto. 

9 Fjerning, kassasjon eller omplassering av kunstverk 

Akershus fylkeskommune forbeholder seg retten til å fjerne, kassere eller omplassere kunstverk. Aktuelle saker håndteres etter rådgivning fra seksjon KFF, og med kunstfaglig ekspertise. 

Bestemmelsene i lov av 15. juni 2018 nr. 40 om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven) kommer til anvendelse. 

Kunstner/rettighetshaver orienteres i forkant av fjerning, flytting eller kassasjon. Akershus fylkeskommune dokumenterer alle forhold rundt en slik sak. 

10 Opphavsrett og eiendomsrett 

Akershus fylkeskommune er, etter overtagelse, eier av kunstverket og har rett til å bruke fotografier av kunstverket i egne publikasjoner, utstillinger, nettsider og lignende. 

Akershus fylkeskommune skal sørge for at kunstner krediteres ved slik bruk i henhold til Åndsverkloven og BONO (billedkunstnerne og kunsthåndverkernes opphavsrettsorganisasjon i Norge).

11 Akershus fylkeskommunes ansvar

Akershus fylkeskommune plikter å forvalte kunsten i tråd med Lov om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven), og skal sørge for gode interne rutiner som ivaretar kunstverkene. Kunsten skal være registrert i et oppdatert kunstregister. 

12 Brukervirksomhetens ansvar 

Det er den enkelte brukervirksomhet som har det løpende vedlikeholdsansvaret. Kunsten brukervirksomheten disponerer/har utplassert, skal forvaltes etter gjeldende retningslinjer og i tråd med Lov om opphavsrett til åndsverk mv. (åndsverkloven). Virksomheten skal rapportere status og avvik i henhold til utarbeidede rutiner. 

13 Forvaltning av Akershus fylkeskommunes kunstsamling 

Akershus fylkeskommunes kunstsamling forvaltes etter gjeldende retningslinjer. Seksjon KFF skal sørge for at retningslinjene oppdateres og er tilgjengelig for de med vedlikeholdsansvar, i samarbeid med andre rådsområder. Akershus fylkeskommunes kunstsamling skal være tilgjengelig, og skal formidles gjennom tilgjengelige ressurser.