Retningslinjer for tilskudd til pilegrimsledene i Akershus

1. Bakgrunn for ordningen

I ordningen kan det søkes om støtte til tiltak knyttet til utvikling og/eller videreutvikling av Pilegrimsledene i Akershus og tilrettelegging av tilknyttede kulturminner. 

Hvem har besluttet ordningen

Fylkesrådet i Akershus vedtok 07.03.2024 hvilke tilskuddsordninger vi skal ha på kulturmiljøfeltet.

2. Formål og målgruppe

Utvikle og/eller videreutvikle pilegrimsledene i Akershus, gjennom satsing på infrastruktur som overnatting, skilting, formidling, produkter og arrangementer. 

Målgruppen er frivillige organisasjoner, kommuner, skoler, næringsdrivende og privatpersoner aktive i Akershus. 

Mål, bruker- og samfunnseffekter

Målet med ordningen er økt bruk av Pilegrimsledene i Akershus. Ordningen skal bidra til økt innsats rettet mot kulturarven, folkehelse, næring, mangfold, miljø og friluftsliv. 

Hvem kan søke om midler fra ordningen

Frivillige organisasjoner, kommuner, skoler, næringsdrivende og privatpersoner aktive i Akershus kan søke.

3. Indikatorer på måloppnåelse

Søknader kan omfatte følgende:

Infrastruktur

Du kan søke om tilskudd til bruer, klopper, kavler, trapper og annen utbedring av ledene. Du kan også søke om tilskudd til rasteplasser, benker, «melkeramper», vanntilgang, gapahuker og utedo/enkle toalettfasiliteter.

Overnatting

Tilskudd til herberger og vertshus knyttet til pilegrimsledene. Vi kan gi tilskudd til istandsetting, oppgradering og innkjøp av materiell. Tilskudd skal dekke utgifter som ikke dekkes av kulturminnefondet.

Åpne kirker

Menigheter og andre frivillige organisasjoner kan søke tilskudd til å organisere tilbud om åpne kirker langs pilegrimsleden. Tilskuddet er ikke et tilskudd til løpende drift.

Formidling, produkter og arrangementer

Du kan søke om midler til arrangementer, produkter, skilting, brosjyrer og lignende. 

Tildelingskriterier

  • Ordningen gjelder for tiltak i Akershus fylke.  
  • Det forutsettes at alle arbeider som krever det, skal godkjennes av grunneier, kommunen og kulturminneforvaltningen i fylkeskommunen, samt andre relevante parter. 
  • Ved tiltak som omfatter oppsetting av fysisk infrastruktur som skilt, gapahuker m.m. forutsettes at det lages skjøtselsplan eller vedlikeholdsplan og at det inngås langsiktig avtale.
  • Vi forutsetter at søker bidrar gjennom egeninnsats, dugnad og/eller egenfinansiering.
  • For kommuner og andre offentlige aktører foreligger krav om 50% egenfinansiering. 
  • Arbeidene må gjennomføres innen to år fra tildelingsdato. Det gis ikke støtte til prosjekter som allerede har startet eller aktiviteter som gjennomføres før tilsagn om støtte er gitt. 
  • Arrangementer og aktiviteter skal kommuniseres i egnede kanaler for å stimulere til deltakelse. Det må tilrettelegges for inkludering av alle så langt det lar seg gjøre. 
  • Det gis ikke tilskudd til drift.

Prioriteringer 

I ordningen prioriteres infrastruktur og overnatting, universell utforming og tiltak innenfor kulturmiljøer vurdert som verneverdige.

4. Kunngjøring

Alle ordninger Akershus fylkeskommune forvalter, kunngjøres på Akershus fylkeskommunes hjemmeside under tilskudds- og støtteordninger.  

Hvordan søke

Bruk digitalt søknadsskjema på Akershus fylkeskommunes nettside.

5. Krav til søknad

Samtlige punkter i søknadsskjemaet for ordningen skal være fylt ut før søknaden innleveres. Støtten som gis i denne tilskuddsordningen faller inn under regelverket for bagatellmessig støtte (se punkt 6 om hva dette betyr).

6. Behandling av søknader

Søknadsbehandlingen skal følge krav til god forvaltningsskikk, habilitet og etisk adferd. Søknaden skal vurderes i tråd med opplysninger gitt i søknad, annen tilgjengelig og relevant informasjon og i tråd med tildelingskriterier for ordningen. Søker skal få skriftlig svar på sin søknad. Normal behandlingstid for søknader er 3 uker.

Tilskuddet vil bli tildelt etter reglene om bagatellmessig støtte, som er et unntak fra det generelle forbudet mot offentlig støtte i EØS-avtalen.  

For å kunne motta bagatellmessig støtte, kreves det at mottaker ikke har mottatt mer enn 200 000 euro over en periode på tre regnskapsår. For at Akershus fylkeskommune skal kunne ta stilling til om vilkårene for slik tildeling er oppfylt, må det opplyses i søknaden om, og eventuelt hvor mye annen bagatellmessig støtte mottaker har mottatt i inneværende og de to forutgående regnskapsårene. 

Klageadgang og innsyn i saken

Du kan klage på vedtaket til Kulturarv Akershus jf. forvaltningslovens kapittel VI. Klageinstans er klagenemnda i Akershus fylkeskommune. Klagen sendes til Akershus fylkeskommune, e-post: post@afk.no, ev. Postboks 1200 Sentrum, 0107 Oslo. Frist for å klage er 3 uker fra dette brevet er mottatt. Klagen skal begrunnes.

Du har rett til å se sakens dokumenter, jf. forvaltningslovens §§ 18 og 19.

7. Krav til oppfølging fra tilskudds-/støttemottaker

Aksept av støtte

Akseptskjema er vedlagt tilskuddsbrevet. Mottaker må sende inn utfylt og signert akseptskjema innen 3 uker til Akershus fylkeskommune for å kunne motta tilskuddet. Akseptskjema sendes per epost til post@afk.no eller per post til: Akershus fylkeskommune, Postboks 1200 Sentrum
0107 Oslo.

Så snart Akershus fylkeskommune har mottatt akseptbrevet, vil søker, så fremt ikke annet er avtalt, få utbetalt fylkeskommunens tilskudd.

Prosjektregnskap

Det må lages en kortfattet rapport og regnskap for tiltaket som har fått støtte når prosjektet er ferdigstilt. Bruk digitalt rapporteringsskjema og følg bruksanvisningen. Frist for rapportering er to år fra tildelingsdato. Rapporteringen til Akershus fylkeskommune kan sendes per e-post til post@afk.no eller per post til: Akershus fylkeskommune, Postboks 1200 Sentrum, 0107 Oslo.

Profilering og markedsføring

Et prosjekt som får tildelt midler skal sørge for omtale av prosjektet ved for eksempel innsalg til medier, og/ eller sak til egne nettsider/sosiale medier. I omtalen skal det komme tydelig fram at prosjektet har mottatt støtte fra Akershus fylkeskommune.

Vi ber mottakere av tilskudd om å dele omtalen med fylkeskommunens saksbehandler for videre deling. Akershus fylkeskommunes logo skal brukes på alle trykte materialer, digitale flater og på arrangementer i regi av prosjektet. Logoer og annet grafisk materiale kan lastes ned her.

Krav til rapportering fra tilskuddsmottaker

I prosjektets rapport skal det fremgå at tilskuddsmidlene er anvendt til hva det ble søkt om. Vi ber søkere bruke digitalt rapporteringsskjema

8. Oppfølging og kontroll

Akershus fylkeskommune vurderer mottatt rapportering, foretar en rimelighetskontroll, og vurderer behovet for om det er behov for ytterligere oppfølging. Akershus fylkeskommune og/eller Akershus fylkesrevisjon har rett til innsyn i relevant dokumentasjon.  

Bortfall eller forkorting av tilskudd

  • Bortfall hvis søker ikke returnerer akseptbrev innen fristen (3 uker).
  • Bortfall hvis søker ikke kan innfri samtlige krav som er satt til tilskuddet i tilskuddsbrevet.
  • Avkortning av innvilget tilskudd vil bli redusert (avkortet) hvis dokumentasjonen viser at ikke alle midler ble benyttet.
  • Konsekvenser hvis tilskuddsmottaker gir uriktige opplysninger eller ikke bruker tilskuddet i samsvar med fastsatte betingelser, kan tilskuddet kreves tilbakebetalt.

9. Økonomiforvaltningsrutiner i Akershus fylkeskommune

Utbetaling

Tilskudd utbetales som beskrevet under punkt 7.1.

Intern kontroll hos Akershus fylkeskommune

Akershus fylkeskommune har, gjennom felles rutine for tilskudds/støtteforvaltning, etablert systemer, rutiner og tiltak som sikrer korrekt saksbehandling ved tildeling og utbetaling av tilskudd. 

10. Evaluering av ordningen

Ordningen evalueres ved utgangen av hver valgperiode i fylkeskommunen.