Retningslinjer for tilskuddsordning – Bredbåndsutbygging i Akershus, 2024

1. Formål og satsingsområder 

1.1 Bakgrunn og formål 

Regjeringen har som mål å sikre et «likeverdig tilbud av sikre elektroniske kommunikasjonstjenester av høy kvalitet og til rimelige priser over heile landet» (mål 3 under programkategori 13.40 i Proposisjon 1 S (2023–2024)). Regjeringen har videre som mål at alle husstander og virksomheter i Norge skal ha tilbud om høyhastighets bredbånd innen utgangen av 2025. 

Departementet har fastsatt en økonomisk ramme for hvert fylke, basert på den samlede bevilgningen over kap. 1541 IT- og ekompolitikk, post 60 Bredbåndsutbygging og en fordelingsnøkkel som er utarbeidet i samråd med Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Akershus fylkeskommunes bevilgning for 2024 er 26 180 113 kroner. 

Formålet med ordningen er å bidra til at alle husstander og virksomheter får et tilbud om bredbånd med god kvalitet. I tillegg kan midlene brukes til å øke kapasiteten på bredbåndet i områder der markedet ikke leverer tilfredsstillende kapasitet. Hovedkriteriet for måloppnåelsen er antall nye bredbåndsaksesser som realiseres gjennom ordningen. 

1.2 Hvem kan søke? 

Det er kun kommuner eller flere kommuner i samarbeid som kan søke om tilskuddet. 

1.3 Overordnet prosess 

Akershus fylkeskommune prioriterer prosjekter innenfor den økonomiske rammen og beslutter hvilke prosjekter som skal få statlig støtte i fylket. Fylkeskommunen gjennomfører konkurranseutlysning av de aktuelle prosjektene og avgjør i hvilken grad utlysningen skal deles opp i flere underprosjekter. 

I prosjekter som knyttes til utbygger ved endt anbudskonkurranse skal kommunen(e) og utbygger(e) uten ugrunnet opphold signere kontrakt om utbygging. Fylkeskommunen følger opp prosjekter som ikke knyttes til utbygger ved endt anbudskonkurranse. Vanligvis gjennomføres dialog med kommunen(e) og utbygger(e), hvorpå prosjektet endres i henhold til funn fra dialogen og lyses ut på nytt, eller prosjektet forkastes dersom det vurderes hensiktsmessig. 

1.4 Satsingsområder 

Satsingsområdene i tilskuddsordningen reflekterer Akershus fylkesråds føringer slik de framkommer i politisk plattform: 

  • Sikre bredbåndsdekning i hele fylket
     

Legge frem en helhetlig strategi for næringsutvikling i fylket. Målet med strategien er at Akershus skal bli mer attraktivt for bedriftene som allerede er etablert, og at det blir mer attraktivt å etablere nye arbeidsplasser.

2. Tildelingskriterier 

Søknaden må være fullstendig utfylt, og levert innen søknadsfrist 

2.1 Tildelingskriterier 

Søknader som oppfyller kravene gitt i utlysningen, blir vurdert og prioritert etter følgende kriterier: 

  • Kostnadseffektivitet (60%) o Hvor mye tilskudd søker kommunen(e) om? 
  • Hvor mange husstander vil få tilbud om bredbånd? 
  • Hvor mange virksomheter vil få tilbud om bredbånd? 
  • Hva er gjennomsnittlig tilskuddsbehov per husstand/virksomhet?

Lokale bidrag (20%) 

  • Hvor mye lokale offentlige finansielle midler stiller kommunen(e) med? 

Gjennomføring (20%) 

  • I hvilken grad er det sammenheng mellom mål og ressurser? 
  • Har kommunen(e) laget en realistisk kostnads- og finansieringsplan? 
  • Har kommunen(e) kvalitetssikret adresselister? 
  • I hvilken grad har kommunen(e) nødvendig kompetanse og ressurser for kontraktsoppfølging overfor utbygger?

3. Økonomi 

3.1 Økonomi 

Støttebeløp og prosjektvarighet 

  • Det er ingen øvre grense for hvor mye tilskudd det kan søkes om 
  • Det er ikke krav om lokal medfinansiering i 2024 
  • Avtale om utbygging skal være inngått innen 31. desember 2024 
  • Prosjekter som mottar tilskudd, skal ferdigstilles innen 1. juli 2026 

Finansieringsplan 

Finansieringsplanen skal inneholde følgende poster, med én kolonne per prosjekt og en siste kolonne som viser summen av prosjektene, det vil si totalt sett for søknaden: 

  1. Lokale bidrag 
    a) Lokale offentlige finansielle midler (kommunale midler) 
    b) Lokale private finansielle midler (midler fra lokale foretak) 
  2. Utbyggers antatte egenandel (tommelfingerregel: 20 000,-/husstand eller virksomhet) 
  3. Bredbåndstilskudd (hvor mye tilskudd søker kommunen(e) om?) 
  4. Samlet prosjektkostnad (1+2+3) 
  5. Antall husholdninger omfattet av søknaden (som mangler tilbud om 100 Mbit/s) 
  6. Antall virksomheter omfattet av søknaden (som mangler tilbud om 100 Mbit/s)

3.2 Andre vilkår og krav til søknaden 

Klima og miljø i utbyggingsprosjekter Bruk av eksisterende infrastruktur er et virkemiddel som kan redusere klimafotavtrykket i naturen ved fremføring av bredbånd. Det samme vil være tilfelle dersom man klarer å samordne planlagte og pågående bygge- og anleggsarbeid. Bredbåndsutbyggingsloven gir bredbåndsutbyggeren rett til å få tilgang til eksisterende passiv infrastruktur for utbygging av høyhastighetsnett. Kommuner som eier slik infrastruktur, er pålagt å imøtekomme enhver rimelig anmodning om slik tilgang. 

Ekomportalen er en sentral informasjonstjeneste om eksisterende infrastruktur og planlagte bygge-og anleggsarbeider. Alle kommuner er etter loven pålagt å legge inn infrastruktur som kan egne seg til fremføring til bredbånd, samt planlagte og pågående bygge- og anleggsarbeid. Kommuner som har tatt denne portalen aktivt i bruk, vil med det gi tilbyderne et viktig hjelpemiddel til å kunne bruke eksisterende infrastruktur og bidra til bedre/god samordning av planlagte og pågående bygge- og anleggsarbeid. Ved å akseptere tilsagn om tilskudd forplikter kommunen(e) seg til å legge inn data i Ekomportalen i henhold til bredbåndsutbyggingsloven. 

Tekniske krav 

  • Tilskuddet skal utelukkende benyttes for å gi tilbud om bredbånd til husholdninger som mangler tilbud om 100 Mbit/s.
    • For husholdninger og virksomheter som mangler tilbud om 30 Mbit/s skal det på en pålitelig måte tilbys minimum 100 Mbit/s nedlastningshastighet og minst en dobling av oppstrømshastighet.
    • For husholdninger og virksomheter som mangler tilbud om 100 Mbit/s skal det på en pålitelig måte tilbys en nedlastingshastighet på 300 Mbit/s og en opplastingshastighet på 100 Mbit/s.
  • Områder hvor eksisterende nett tilbyr en nedlastingshastighet under 100 Mbit/s anses ikke som støtteberettigede dersom det eksisterende nettet med marginal investering kan oppgraderes til å tilby en nedlastningshastighet på minimum 1 Gbit/s.
  • Bredbåndstilbudet som etableres gjennom ordningen skal tilbys sluttbruker til en fastpris som er uavhengig (eller tilnærmet uavhengig) av bruken.
  • For tilbud/løsninger basert på trådløst nett, skal det i tilbudet dokumenteres at løsningen normalt vil kunne levere hastighet som nevnt i første kulepunkt over i en time på den tiden av dagen hvor nettverksbelastningen vanligvis er på det høyeste.
  • Prosjekter som mottar tilskudd, skal etablere et reelt bredbåndstilbud til alle husholdninger og virksomheter innenfor det definerte geografiske området det skal gis støtte til, dvs. 100 prosent dekning innenfor det aktuelle området. 

4. Kunngjøring 

Tilskuddsordning for bredbåndsutbygging i Akershus lyses ut én gang i året med søknadsfrist omtrent 4 – 6 arbeidsuker etter tidspunktet for utlysningen. 

Tildeling av midler kan gis til prosjekter basert på skriftlig søknad levert gjennom søkeportalen regionalforvaltning.no. Søknaden fylles ut i sin helhet i regionalforvaltning.no. Alle felt under alle faner skal besvares. Se utlysningstekst på afk.no for videre informasjon om veiledning i forbindelse med søknaden og tilskuddsordningen. 

Søknader til denne ordningen, med unntak av prosjektsammendrag, er unntatt offentlighet. 

5. Slik fattes beslutninger om støtte 

Tildelingen av midler besluttes av fylkesråd for næring etter fullmakt eller den som har fått delegert myndighet av denne fylkesråd. 

5.1 Klageadgang og innsyn i saken 

Søker har mulighet til å klage på vedtaket som fattes, jf. forvaltningslovens kapittel IV. Klageinstansen er klagenemnda i Akershus. Klagen sendes til Akershus fylkeskommune, ved rådsområde næring, e-post: post@afk.no

Frist for å klage er 3 uker fra den datoen du har mottatt beskjed om vedtaket. Søker kan også be om å få se sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven paragraf 18 og 19. 

Akershus fylkeskommune er også omfattet av offentlighetsloven. 

6. Statsstøtteregelverket 

Ifølge EØS regelverket skal ikke offentlig støtte brukes på en måte som kan virke konkurransevridende i et marked. Når fylkeskommunen likevel tildeler støtte til virksomheter som driver kommersiell virksomhet benyttes to klausuler i regelverket: Enten er støtten relativt liten, altså ikke stor nok til å virke konkurransevridende, dette kalles bagatellstøtte og har et tak på 200 000 euro over tre år. Eller så kan støtten gis som gruppeunntak, dette er konkrete tiltak og aktiviteter som det er tiltatt å finansiere på gitte vilkår. I denne tilskuddsordningen kan fylkeskommunen gi støtte under gruppeunntakene listet opp nedenfor. 

6.1 Gruppeunntak 

Støtten gis med hjemmel i Statsstøtteregelverket og bestemmelsene om alminnelige gruppeunntaket. Akershus fylkeskommune rapporterer om tilskuddsordningen til Nærings- og Fiskeridepartementet på fastsatt skjema fra ESA, dette i samsvar med regler for rapportering av offentlig støtte til EFTAs overvåkningsorgan WTO. 

Tilskudd fra tilskuddsordning for næringsutvikling og innovasjon i Akershus kan tildeles innenfor følgende kategorier/gruppeunntak i henhold til EØS statsstøtteregelverk: 

  • Støtte til rådgivningstjenester til små og mellomstore bedrifter (artikkel 18) 
  • Støtte til forskning og utvikling (artikkel 25) 
  • Støtte til innovasjonsklynger (artikkel 27) 
  • Innovasjonsstøtte til små og mellomstore bedrifter (artikkel 28) 
  • Støtte til prosess- og organisasjonsinnovasjon (artikkel 29) 
  • Støtte til opplæring (artikkel 31)

Det gjøres oppmerksom på at støtten ikke kan kombineres med annen offentlig finansiering for de samme kostnadene, eller hvor det resulterer i en støtteintensitet som overskrider reguleringene i ovennevnte gruppeunntak. 

Det vises til Kommisjonsforordning (EU) nr. 651/2014 av 17. juni 2014 for ytterligere beskrivelser av de relevante gruppeunntakene for tilskuddsordningen. Se mer info på veileder_offentlig-stotte.pdf (regjeringen.no). 

6.2 Bagatellmessig støtte 

Tilskuddet kan også unntaksvis bli tildelt etter reglene om bagatellmessig støtte, som er et unntak fra det generelle forbudet mot offentlig støtte i EØS-avtalen. For å kunne motta bagatellmessig støtte, kreves det at støttemottaker ikke har mottatt mer enn 200 000 euro over en periode på tre regnskapsår.

7. Utbetaling og kontroll av midler 

7.1 Utbetalingsrutine 

Støtten utbetales i sin helhet mot faktura fra kommunen(e). Kontrakt signert av begge parter (kommune og utbygger) skal legges ved fakturaen. Utbetaling av restbeløp fra kommunen(e) til utbygger skal minimum skal minst utgjøre 50 % av tilskuddsbeløpet og skal først skje når sluttfaktura fra utbygger er mottatt med sluttrapport, godkjent prosjektregnskap og dokumentasjon på oppfylte forpliktelser for grossisttilgang. 

7.2 Bortfall av støtte 

Dersom fristene for rapportering ikke overholdes, mottaker gir uriktige opplysninger eller prosjektet ikke blir gjennomført i samsvar med forutsetningene for tilsagnet, kan fylkeskommunen kreve tilbakebetaling av utbetalte midler, helt eller delvis. 

Innvilget støtte vil også kunne bli redusert (avkortet) dersom dokumentasjonen viser at ikke alle midler i prosjektet ble benyttet. Ved avkortning utbetales støtte basert på medgåtte kostnader og Fylkeskommunens finansieringsandel i prosent. 

Tilsagn om tilskudd trekkes tilbake dersom det ikke er inngått avtale om utbygging innen 31. desember 2024. Fylkeskommunen kan vurdere forlengelse ved særlige omstendigheter. 

Prosjekter som mottar tilskudd, skal være gjennomført innen 1. juli 2026. Dersom dette ikke oppfylles, kan fylkeskommunen kreve helt eller delvis tilbakeføring av statlige midler som inngår i aktuelle prosjekter. 

7.3 Kontroll av tilskuddsmidler 

Akershus fylkeskommune følger opp bruken av midlene ved å kontrollere og godkjenne rapporter fra prosjektene. Fylkeskommunen har til enhver tid adgang til å kontrollere at vilkårene for tilskuddet overholdes. Fylkesrevisjonen skal ved anmodning gis innsyn i tilskuddsmottakers regnskap.

Fylkeskommunen forvalter det statlige tilskuddet og skal sørge for at prosjekter i fylket gjennomføres i tråd med anskaffelses- og statsstøtteregelverket. Fylkeskommunen kan når som helst be om alle opplysninger eller dokumentasjon fra kommune/prosjekteier som er nødvendig for å kontrollere at vilkårene for tilskuddet er oppfylt.