Retningslinjer for tilskuddsordning – Jordhelse og karbonbinding i jord og skog

1. Formål og satsingsområder

1.1 Formål

Formålet med støtteordningen er bedre jordhelse og økt karbonbinding i jord og skog med mål om en mer lønnsom og bærekraftig landbruksnæring.

Akershus fylkeskommune har avsatt inntil 1,5 millioner kroner innenfor eget budsjett til ordningen.  

Søknadsfrist: 1. november
Formålet oppnås gjennom samarbeidsprosjekter innen jordhelse og karbonbinding som bidrar til:  

  • å styrke anvendt forskning og utprøving innen jordhelse og karbonbinding i landbruket
  • å omsette forskning til utprøving av tiltak som fremmer jordhelse og/eller opptak og binding av karbon i den praktiske gårdsdriften og/eller i skogbruket
  • å heve aktuell kompetanse og forbedre agronomisk/skogfaglig praksis i Akershus
    Utviklingsprosjekter som bidrar til verdiskaping, økt lønnsomhet og bærekraft ved bedret jordhelsetilstand og/eller økt opptak og binding av karbon, for eksempel i form av fremtidsrettet teknologi
  • å omstille til et mer regenerativt landbruk i Akershus basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap     

1.3 Hvem kan søke?

Prosjektet skal gjennomføres av flere aktører i samarbeid:

  • Kommuner, organisasjoner samt forsknings- og utviklingsinstitusjoner registrert i Enhetsregisteret
  • Bedriftsnettverk
  • Andre foretak registrert i Enhetsregisteret dersom tiltaket har som formål å fremme fellesgoder og er i tråd med utlysningens formål

Søker må være en juridisk enhet. Landbruksforetak/enkeltbedrifter kan inngå i prosjekter, men ikke stå som søker, med unntak for tilfeller der et foretak søker på vegne av et nettverk. I utgangspunktet skal søker ha tilholdssted i Akershus. Søkere utenfor Akershus kan likevel søke dersom en betydelig del av aktivitetene i prosjektet foregår i Akershus eller er rettet mot virksomheter i Akershus. 

2. Krav til søknad

Søknaden må være fullstendig utfylt, og levert innen søknadsfrist.

2.1 Økonomi

Tilskuddsbeløp og prosjektvarighet

  • Det gis tilskudd til inntil 50 % av godkjente prosjektkostnader.
  • Det gis tilskudd i inntil 3 år.

Kostnadsplan:

  • Kostnadsplanen skal være aktivitetsbasert, dvs. at det skal være sammenheng mellom de enkelte budsjettpostene og planlagte hovedaktiviteter i prosjektplanen.
  • Kjøp av tjenester, eksterne ressurser og andre eksterne kostnader skal synliggjøres, og eventuelt fordeles, på den (de) hovedaktiviteten(e)/kostnadsposten(e) de hører til i det aktivitetsbaserte budsjettet.
  • Egeninnsats (tid) skal synliggjøres og fordeles på de hovedaktivitetene/kostnadspostene de hører til i det aktivitetsbaserte budsjettet. Det skal beskrives hvordan egeninnsatsen er beregnet (se eksempel på utregning nedenfor).  

Finansieringsplan

Finansieringsplanen skal inneholde postene:

  • Egeninnsats (beregnet fra timebruk og bruttolønn, se eksempel under)
  • Eventuelt egenandel  
  • Finansiering fra Akershus fylkeskommune (inntil 50 % av totale prosjektkostnader)

Beregning av egeninnsats

Timesatsen for prosjektmedarbeidere og deltakere skal dekke faktiske kostnader, og beregnes med 0,9 ‰ av brutto årslønn, begrenset oppad til 1000 kr pr. time. Deltagelse i gjennomføring av prosjektaktivitetene kan godkjennes som egeninnsats dersom det er nødvendig for fremdriften. Dette kan for eksempel omfatte workshops e.l, men ikke konferanser eller større arrangementer.

Eksempel på utregning:

Johanne har brutto årslønn på kr 700 000. Hun jobber 750 timer med prosjektet i løpet av et år.
Beregnet timesats for Johanne: 700 000×0,9 ‰ = 630
Kostnadene for Johanne i prosjektregnskapet blir: 630 ×750 = 525 000 som igjen fordeles i Kostnadsplanen på de hovedaktivitetene hun bidrar på.

Rapportering på egeninnsats

Ved sluttrapportering skal reelle kostnader for egeninnsatsen dokumenteres med timelister for deltagerne i prosjektet fordelt på navn, antall timer og timesats. Lønnsbilag skal kunne forevises på anmodning fra Akershus fylkeskommune. 

2.2 Andre vilkår og krav til søknaden  

Samarbeidspartnere i prosjektet

Samarbeidspartnere med i prosjektet må navngis og beskrives. Det skal også gå tydelig frem hva samarbeidspartneres rolle er, hvordan de skal bidra i prosjektet og hvilke aktiviteter de er involvert i. Samarbeidsavtaler skal legges ved søknaden.  

Definert tidsperiode

Prosjektet må ha en definert prosjektperiode med dato for oppstart og avslutning samt fremdriftsplan og tidsfrister for prosjektet. 

3. Tildelingskriterier

3.1 Tildelingskriterier

Søknader som oppfyller kravene gitt i utlysningen, blir vurdert og prioritert etter følgende kriterier:

Formål

I hvilken grad

  • treffer prosjektet formålet med ordningen?
  • har prosjektet effekt på ett eller flere satsingsområder?
  • har prosjektet både et næringsutviklings-aspekt og et aspekt av bærekraft knyttet til natur og klima, (enten reduserer klimagassutslipp, øker karbonopptak eller ivaretar natur og vannmiljø)

Behovet for å gjennomføre prosjekt

I hvilken grad

  • er behovet for å gjennomføre prosjektet beskrevet i søknaden?
  • bygger prosjektet videre på tidligere gjennomførte aktiviteter/prosjekter? Der det er relevant.
  • har tilskuddet utløsende effekt?  

Gjennomføringsevne og prosjektplan

I hvilken grad

  • er det sammenheng mellom mål, delmål og aktiviteter?
  • er resultater og effekter tydelig beskrevet?
  • er tidsplan og ressursbruk realistisk i forhold til planlagte aktiviteter?  
  • er eventuelle samarbeidspartneres bidrag i prosjektet beskrevet i aktivitetsplanen?
  • har prosjekteier gjennomføringsevne? Er tidligere prosjekter gjennomført i henhold til plan?
  • har prosjekteier en plan for hvordan resultatet fra prosjektet skal formidles og deles med andre?  

Økonomiske forhold og samarbeidsavtaler

  • Er budsjettet aktivitetsbasert og kan kostnadene gjenkjennes i aktivitetsplanen?  
  • Er finansieringsplanen satt opp slik at det fremgår hvem som finansierer hva, og hvordan timesatsen er beregnet?  
  • Er eventuelle samarbeidspartneres med å finansiere prosjektet?  

3.2 Tiltak og aktiviteter som ikke finansieres

  1. Ordinære driftskostnader
  2. Fysiske investeringer
  3. Prosjekter med formål å påvirke nasjonale rammebetingelser
  4. Utvikling av kurs og programmer som allerede finnes, eller er utviklet av andre.
  5. Tilskudd til arrangementer hvor selve arrangementet er hovedformål.
  6. Tilskudd til investeringer og utvikling av enkeltbedrifter eller etablerere. Det henvises her til Innovasjon Norge som har søkbare ordninger for denne type formål.
  7. Grunnforskning og infrastruktur for forskning. Disse henvises til ordningene til Forskningsrådet, som har søkbare ordninger for denne type formål
  8. Tiltak som er iverksatt eller sluttført på søknadstidspunktet.  
  9. Politikkforberedende aktiviteter internt hos forvalter eller i regi av forvalter, herunder kjøp av tjenester i samband med utforming av nye tiltak og lovpålagte eller egen-initierte plan- og strategiprosesser

Vurdering av søknader

Søknadene blir vurdert etter tildelingskriteriene i de vedlagte retningslinjene. Søknadene vurderes individuelt opp mot kriteriene. Et panel bestående av rådgivere på rådsområde næring, idrett, mangfold og folkehelse vil vurdere søknadene.

Det benyttes en skala fra 1–7 for å rangere søknadene:

  • 1–3 Mindre godt – anbefales avslått
  • 4 God kvalitet – men har flere mangler
  • 5–7 Meget god – anbefales innvilget

Akershus fylkeskommune kan etterspørre skriftlig informasjon fra prosjekteier etter søknadsfristens utløp der søknaden rangeres med karakter 4–7. Dette avgrenses kun til faktaopplysninger. 

4. Kunngjøring

Tilskuddsordning lyses ut så raskt den er vedtatt, med søknadsfrist til høsten.

Tildeling av midler kan gis til prosjekter basert på skriftlig søknad levert gjennom søkeportalen Søknaden fylles ut i sin helhet i regionalforvaltning.no og alle felt under alle faner skal besvares. Se utlysningstekst på afk.no for videre informasjon om veiledning i forbindelse med søknaden og tilskuddsordningen.   

5. Slik fattes beslutninger om tilskudd  

Tildelingen av midler besluttes av fylkesråd for næring etter fullmakt eller den som har fått delegert myndighet av denne fylkesråd. Fylkeskommunen kan be om tilleggsvurdering av søknaden fra andre virkemiddelaktører.

Klageadgang og innsyn i saken

Søker har mulighet til å klage på vedtaket som fattes, jf. forvaltningslovens kapittel IV. Klageinstansen er klagenemnda i Akershus. Klagen sendes til Akershus fylkeskommune ved rådsområde næring, e-post: post@afk.no

Frist for å klage er 3 uker fra den datoen du har mottatt beskjed om vedtaket. Søker kan også be om å få se sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven paragraf 18 og 19.  

Akershus fylkeskommune er også omfattet av offentlighetsloven.  

6. Statsstøtteregelverket

Bestemmelsen i EØS-avtalens artikkel 61 (1) fastslår at offentlig støtte i utgangspunktet ikke er lov. For at noe skal defineres som offentlig støtte, må følgende vilkår være oppfylt.

  • Støtten må innebære en økonomisk fordel for mottakeren.
  • Støtten må være gitt av staten eller av statsmidler i enhver form.
  • Mottaker av støtte må drive økonomisk aktivitet (foretaksbegrepet).
  • Støtte må begunstige enkelte foretak eller produksjonen av en av enkelte varer eller tjenester (selektivitet).
  • Støtten må vri konkurransen eller true med å vri konkurransen.
  • Støtten må være egnet til å påvirke samhandelen mellom EØS-landene.


I behandlingen av prosjektsøknader vil fylkeskommunen vurdere prosjektet i henhold til vilkårene over. Det vil også vurderes om prosjektet er unntatt EØS-avtalen. Dette gjelder primærjordbruk og primærskogbruk.  

Dersom et prosjekt oppfyller vilkårene for offentlig støtte, kan fylkeskommunen likevel tildele midler etter gruppeunntak eller bagatellmessig støtte. Bagatellmessig betyr at tilskuddet er relativt lite, altså ikke stort nok til å virke konkurransevridende. Et foretak kan ikke motta bagatellstøtte over 300 000 euro over tre år. Gruppeunntak er konkrete tiltak og aktiviteter som det er tiltatt å finansiere på gitte vilkår, dette er altså unntak fra regelen om at offentlig støtte ikke er lov. Ved bruk av gruppeunntak i denne tilskuddsordningen benyttes gruppeunntakene listet opp nedenfor.  

6.2 Gruppeunntak

Tilskuddet gis med hjemmel i Statsstøtteregelverket og bestemmelsene om alminnelige gruppeunntak. Akershus fylkeskommune rapporterer om tilskuddsordningen til Nærings- og fiskeridepartementet på fastsatt skjema fra ESA, dette i samsvar med regler for rapportering av offentlig tilskudd til EFTAs overvåkningsorgan WTO.

Tilskudd fra Jordhelse og karbonbinding i Akershus kan tildeles innenfor følgende kategorier/gruppeunntak i henhold til EØS' statsstøtteregelverk:  

  • Tilskudd til rådgivningstjenester til små og mellomstore bedrifter (artikkel 18)
  • Tilskudd til forskning og utvikling (artikkel 25)
  • Tilskudd til innovasjonsklynger (artikkel 27)
  • Innovasjonstilskudd til små og mellomstore bedrifter (artikkel 28)
  • Tilskudd til opplæring (artikkel 31)

Det gjøres oppmerksom på at tilskuddet ikke kan kombineres med annen offentlig finansiering for de samme kostnadene, eller hvor det resulterer i en støtteintensitet som overskrider reguleringene i ovennevnte gruppeunntak.  

Det vises til Kommisjonsforordning (EU) nr. 651/2014 av 17. juni 2014 for ytterligere beskrivelser av de relevante gruppeunntakene for tilskuddsordningen. Se mer info på veileder_offentlig-stotte.pdf (regjeringen.no).

6.3 Bagatellmessig støtte

Tilskuddet kan også unntaksvis bli tildelt etter reglene om bagatellmessig støtte, som er et unntak fra det generelle forbudet mot offentlig støtte i EØS-avtalen. For å kunne motta bagatellmessig støtte, kreves det at tilskuddsmottaker ikke har mottatt mer enn 300 000 euro over en periode på tre regnskapsår.  

7. Utbetaling og kontroll av midler

7.1 Utbetalingsrutine

Tilskuddet utbetales i samsvar med retningslinjene for tilskuddsordningen og slik det er beskrevet i tilskuddsbrev. Førstegangs utbetaling (inntil 50 % av tilskuddet) kan først gjøres etter at søker har levert signert vilkårsbekreftelse for at prosjektet er igangsatt.  

Betaling av eventuelle restmidler (inntil 50 % av tilskuddet) skjer først når utbetalingsanmodning er mottatt med sluttrapport og godkjent prosjektregnskap.

7.2 Bortfall av tilsagn  

Dersom fristene for rapportering ikke overholdes, mottaker gir uriktige opplysninger eller prosjektet ikke blir gjennomført i samsvar med forutsetningene for tilsagnet, kan fylkeskommunen kreve tilbakebetaling av utbetalte midler, helt eller delvis.  

Innvilget tilskudd vil også kunne bli redusert (avkortet) dersom dokumentasjonen viser at ikke alle midler i prosjektet ble benyttet. Ved avkortning utbetales tilskudd basert på medgåtte kostnader og Fylkeskommunens finansieringsandel i prosent.  

7.3 Kontroll av tilskuddsmidler

Akershus fylkeskommune følger opp bruken av midlene ved å kontrollere og godkjenne rapporter fra prosjektene. Fylkeskommunen har til enhver tid adgang til å kontrollere at vilkårene for tilskuddet overholdes. Fylkesrevisjonen skal ved anmodning gis innsyn i tilskuddsmottakers regnskap.