Tilskudd til tilbydere av høyere yrkesfaglig utdanning (fagskoleutdanning)

Alle fagskoler med studiested i Akershus kan søke om tilskudd til akkrediterte høyere yrkesfaglige utdanninger. Søknadsfrist for utdanninger med oppstart i 2025: 1. november 2024.

Utdanningene må være akkreditert av NOKUT eller akkreditert av en fagskole med fagområdeakkreditering.

Hva kan støttes?

Tilskudd gis til fagskoler med akkrediterte utdanninger uavhengig av eierform. Tildelingen er basert på nasjonale retningslinjer og fylkeskommunens prinsipper, og kriterier for tilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning.

Nasjonale retningslinjer per august 2024

Kriterier for forvaltning av tilskuddet

Fylkestinget i Viken vedtok i 2023 felles prinsipper og kriterier for forvaltning av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning i fylkeskommunene Akershus, Buskerud og Østfold. Prinsippene og kriteriene vil gjelde for tildelingen av tilskuddene i de tre nye fylkeskommunene i 2024.

Se kriterier for tildeling av driftstilskudd til høyere yrkesfaglig utdanning 2025–2026 (lenke kommer)

Slik søker du

Søknad med eventuelle vedlegg skal legges inn i et digitalt søknadsskjema. Lenke til dette vil komme i slutten av september eller tidlig oktober.

Saksbehandling og svar på søknadene

Søknadene blir vurdert ut fra nasjonale føringer og kriterier fastsatt i fylkeskommunen. Alle fagskoler som har søkt fylkeskommunen om driftsmidler for oppstart høsten 2025, vil innen utgangen av desember 2024 får svar på sin/-e søknad/-er. Svar vil bli sendt til de respektive fagskolene via AltInn. Dette vil være et enkeltvedtak det kan klages på.

Formål

Fylkeskommunen skal sørge for at det tilbys akkreditert høyere yrkesfaglig utdanning i samsvar med behovet for kompetanse, lokalt, regionalt og nasjonalt.

Driftstilskuddet til fagskoler skal stimulere til god kvalitet og gjennomføring i høyere yrkesfaglig utdanning. Tilskuddet skal også bidra til å dekke kompetansebehovene i samfunnet. Kunnskapsdepartementet har fastsatt fire mål for tilskuddsordningen, jamfør Prop. 1 S (2023–2024) mål for 2024:

  • høy kvalitet i høyere yrkesfaglig utdanning
  • relevant høyere yrkesfaglig utdanning som svarer på kompetansebehovet i arbeidslivet
  • god tilgang til høyere yrkesfaglig utdanning i hele landet
  • effektiv og solid fagskolesektor

Rapportering

Alle fagskoler skal rapportere til DBH Fagskolestatistikk. Det er flere frister for rapportering gjennom året.

Mer om tilskuddsordningen

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir) har ansvaret for tildelingen til fylkeskommunene. 

Midlene fylkeskommunen får fra HKdir, fordeles videre til private og offentlig fagskoler med kontoradresse eller studiested i vårt fylke.

Tilskuddssatser i 2024

Satsene er per heltidsekvivalent/per 60 studiepoeng:

  • kr 75 000 i grunntilskudd per student for rene nettbasert utdanninger og for utdanninger som er nettbasert med samlinger, men der antall timer til fysiske samlinger er mindre enn 100 timer
    • Antall timer beregnes ut fra en 60 studiepoengs utdanning samlet sett for hele utdanningsløpet. For deltidsutdanninger og utdanninger på mer eller mindre enn 60 studiepoeng, beregnes dette forholdsmessig.
  • kr 85 000 i grunntilskudd per student for øvrige utdanninger (nettbasert med fysiske samlinger på 100 timer eller mer, og stedbaserte utdanninger)

Satsen justeres opp en gang årlig, og dette skjer ved årsskiftet.

Grunntilskuddet beregnes ut fra det antall studenter det er i utdanningen, oppad til det antall studenter fylkeskommunen gir tilsagn om per utdanning.

Vi arbeider nå med å få på plass en enhetlig utbetalingspraksis på tvers av fylkeskommunene. Denne avgrenses til praktisering av beregning og utbetaling. Dette vil ikke innbefatte det at fylkeskommunene benytter ulike tilskuddssatser.

Fra og med 2025 beregnes og utbetales ikke resultatbasert uttelling til den enkelte fagskole. Dette er en uforutsigbar og tidkrevende praksis, og det er også ulik praksis for dette i fylkeskommunene. Det vil være mer hensiktsmessig at fagskolene mottar grunntilskudd som er forutsigbart.