Folkemøte om trikk til Bekkestua

Torsdag 14. mars var det informasjonsmøte om trikketilbudet til Bekkestua, med godt oppmøte og engasjement. Fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim (H), og representanter fra Ruter AS presenterte sine vurderinger og svarte på spørsmål.  

Håkon Snortheim (H) holdt innlegg på informasjonsmøte 14. mars om trikketilbudet til Bekkestua. Jan Ivar Bøe, Akershus fylkeskommune

– Fylkesrådet arbeider for å opprettholde trikketilbudet til Bærum. Vi må gjøre en helhetsvurdering av kollektivtilbudet i Bærum, og vurdere muligheter for et trikketilbud i Bærum. Samtidig er det utfordrende med tanke på kostnadene ved å videreføre trikketilbudet i Bærum, slik det er i dag. Derfor må vi gjøre nødvendige avveininger, sa Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.  

Sak til fylkestinget 

Fylkesrådet vil legge fram en sak til fylkestinget om trikketilbudet i Bærum før sommeren, opplyste fylkesråden.   

– Jeg vil berømme aksjonsgruppa Bevar Blåtrikken for engasjementet for saken, og at de også har fremmet et innbyggerinitiativ til fylkeskommunen. Samtidig vil jeg også oppfordre dere om å ta kontakt med politikere i Oslo kommune. En framtidig løsning for kollektivtilbudet mellom Bærum og Oslo må gjøres i et godt samarbeid mellom Oslo, Akershus og Bærum kommune. Vi får i hvert fall ikke til en løsning uten Bærum og Oslo, understreket Snortheim.   

Ruters anbefalinger 

Ruter AS la i november 2023 fram et faglig grunnlag for mulige fremtidige løsninger. Ole Jakob Aanes, områdeleder i Ruter, presenterte alternative løsninger for en eventuell videreføring av trikketilbudet. 

Ett av disse alternativene, er å først utrede om de nye trikkene kan tilpasses sikkerhetskravene. Hvis det finnes en løsning på denne utfordringen, må trikkene i tillegg bygges om til T-banens nye sikrings- og signalsystem.  

– Ruter mener at det mest effektive tiltaket for å bedre kollektivtilbudet på Bekkestua, er å prioritere å øke frekvensen på T-bane med avgang hvert 7,5 minutt, sa Aanes.    

Områdelederen la fram passasjertall for trikkestrekningen, som viser at det var i overkant 300 påstigninger på Bekkestua på hverdager i 2023, og at ca. 2,5 prosent av antall påstigninger på trikkelinje 13 foregår på Bekkestua og Jar. Han påpekte også at det et godt utbygd busstilbud, som gir gode alternativer.  

Bevar Blåtrikken-aksjonen 

– Det må være mulig å opprettholde trikketilbudet til Bekkestua, mente Øyvind Mork, som representerte Bevar Blåtrikken-aksjonen. Han stilte spørsmål om det er forsvarlig å legge ned et kollektivtilbud der det er lagt ned betydelige investeringer i infrastruktur, og var også kritisk til Ruters beregninger og vurderinger.  

Bakgrunn  

Bekkestua er et kollektivknutepunkt i Bærum med buss, T-bane og trikk. Dagens trikker som går på linje 13 til Bekkestua skal fases ut og erstattes med nye trikker. I dag samkjører disse trikkene med T-banen på strekningen Øraker til Bekkestua. De nye trikkene som settes inn i trafikk tilfredsstiller ikke sikkerhetskravene til samkjøring med T-banen, og er ikke tilpasset signalsystemet som brukes på T-banen. Derfor vil trikketilbudet helt til Bekkestua opphøre fra 1. juli 2024.  

Ruter AS og Sporveien AS har pekt på ulike alternative løsninger dersom man ønsker å opprettholde trikketilbudet fram til Bekkestua, og har kommet med sine anbefalinger for kollektivtilbudet på Bekkestua.