Håkon Snortheim (H) holdt innlegg på informasjonsmøte 14. mars om trikketilbudet til Bekkestua.
Jan Ivar Bøe, Akershus fylkeskommune
– Fylkesrådet arbeider for å opprettholde trikketilbudet til Bærum. Vi må gjøre en helhetsvurdering av kollektivtilbudet i Bærum, og vurdere muligheter for et trikketilbud i Bærum. Samtidig er det utfordrende med tanke på kostnadene ved å videreføre trikketilbudet i Bærum, slik det er i dag. Derfor må vi gjøre nødvendige avveininger, sa Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.
Sak til fylkestinget
Fylkesrådet vil legge fram en sak til fylkestinget om trikketilbudet i Bærum før sommeren, opplyste fylkesråden.
– Jeg vil berømme aksjonsgruppa Bevar Blåtrikken for engasjementet for saken, og at de også har fremmet et innbyggerinitiativ til fylkeskommunen. Samtidig vil jeg også oppfordre dere om å ta kontakt med politikere i Oslo kommune. En framtidig løsning for kollektivtilbudet mellom Bærum og Oslo må gjøres i et godt samarbeid mellom Oslo, Akershus og Bærum kommune. Vi får i hvert fall ikke til en løsning uten Bærum og Oslo, understreket Snortheim.
Ruters anbefalinger
Ruter AS la i november 2023 fram et faglig grunnlag for mulige fremtidige løsninger. Ole Jakob Aanes, områdeleder i Ruter, presenterte alternative løsninger for en eventuell videreføring av trikketilbudet.
Ett av disse alternativene, er å først utrede om de nye trikkene kan tilpasses sikkerhetskravene. Hvis det finnes en løsning på denne utfordringen, må trikkene i tillegg bygges om til T-banens nye sikrings- og signalsystem.
– Ruter mener at det mest effektive tiltaket for å bedre kollektivtilbudet på Bekkestua, er å prioritere å øke frekvensen på T-bane med avgang hvert 7,5 minutt, sa Aanes.
Områdelederen la fram passasjertall for trikkestrekningen, som viser at det var i overkant 300 påstigninger på Bekkestua på hverdager i 2023, og at ca. 2,5 prosent av antall påstigninger på trikkelinje 13 foregår på Bekkestua og Jar. Han påpekte også at det et godt utbygd busstilbud, som gir gode alternativer.
Bevar Blåtrikken-aksjonen
– Det må være mulig å opprettholde trikketilbudet til Bekkestua, mente Øyvind Mork, som representerte Bevar Blåtrikken-aksjonen. Han stilte spørsmål om det er forsvarlig å legge ned et kollektivtilbud der det er lagt ned betydelige investeringer i infrastruktur, og var også kritisk til Ruters beregninger og vurderinger.
Bakgrunn
Bekkestua er et kollektivknutepunkt i Bærum med buss, T-bane og trikk. Dagens trikker som går på linje 13 til Bekkestua skal fases ut og erstattes med nye trikker. I dag samkjører disse trikkene med T-banen på strekningen Øraker til Bekkestua. De nye trikkene som settes inn i trafikk tilfredsstiller ikke sikkerhetskravene til samkjøring med T-banen, og er ikke tilpasset signalsystemet som brukes på T-banen. Derfor vil trikketilbudet helt til Bekkestua opphøre fra 1. juli 2024.
Ruter AS og Sporveien AS har pekt på ulike alternative løsninger dersom man ønsker å opprettholde trikketilbudet fram til Bekkestua, og har kommet med sine anbefalinger for kollektivtilbudet på Bekkestua.