Nå skal det bli orden på pakkeskapene

Irriterer det deg at du må hente pakkene dine på fem-seks ulike steder? Et nytt pilotprosjekt på Østlandet og i Akershus skal gjøre noe med dette – i tillegg til å styrke konkurransen blant transportørene.

Samarbeidspartnerne stiller arealer til disposisjon og er et godt eksempel på offentlig-privat samarbeid. Fra venstre: Vidar Almsteen (direktør Klima og infrastruktur i Lillestrøm kommune), Stein Egil Drevdal (kommunalsjef Teknikk, Nordre Follo kommune), Jan Ove Fjællingsdal (Eiendom og serviceanlegg, Bane NOR), Nina Merethe Hansen (avdelingsleder Mobilitet i Akershus Fylkeskommune), Ingeborg Briseid Kraft (prosjektleder i ViV) og Preben Kristiansen (regiondirektør i Circle K).  - Klikk for stort bildeSamarbeidspartnerne stiller arealer til disposisjon og er et godt eksempel på offentlig-privat samarbeid. Fra venstre: Vidar Almsteen (direktør Klima og infrastruktur i Lillestrøm kommune), Stein Egil Drevdal (kommunalsjef Teknikk, Nordre Follo kommune), Jan Ove Fjællingsdal (Eiendom og serviceanlegg, Bane NOR), Nina Merethe Hansen (avdelingsleder Mobilitet i Akershus Fylkeskommune), Ingeborg Briseid Kraft (prosjektleder i ViV) og Preben Kristiansen (regiondirektør i Circle K). Marius Fält-Vannum, Akershus fylkeskommune

Akershus fylkeskommune har lagt til rette for en nyskapende intensjonsavtale mellom Bane NOR, Circle K, kommunene Nordre Follo og Lillestrøm og det interkommunale prosjektet Varelogistikk i Vestkorridoren (ViV). De fem aktørene skal stille nye områder til disposisjon i Stor-Oslo for oppsetting av en helt ny type pakkeskap.

Målet er å minske trafikktrykket i lokalsamfunnet, redusere utslipp og samtidig gjøre det lettere for folk å levere og hente pakker.

 – Vi ønsker ikke mer biltrafikk i by- og boligområder, og da må også pakker fraktes og leveres mer effektivt. Dette er et innovativt samarbeid som vi håper vil bidra til målene om en mer bærekraftig byutvikling, sier Nina Merethe Hansen, prosjekteier, fra Akershus Fylkeskommune.

Ønsker samarbeid

De fleste som handler på nett har sannsynligvis opplevd å hente varene i et pakkeskap. I dag domineres pakkeskapmarkedet av tre store aktører, og forbrukerne må gå til et pakkeskap som eies av den transportøren som har fraktet pakken. Transportselskap som ikke eier pakkeskap, kan bare tilby hjemlevering på døra.

– Det som er nytt med pakkeskapene vi skal teste i dette samarbeidet, er at de er såkalt «aktørnøytrale», det vil si at alle transportører skal kunne levere pakker der. Dermed styrkes konkurransen og forbrukerne kan hente alle pakkene i samme pakkeskap.

Det sier Ingeborg Briseid Kraft i Bærum kommune. Hun er leder for ViV, et prosjekt som jobber med å effektivisere varetransporten for å redusere unødige køer, utslipp og forurensning - og samtidig styrke trafikksikkerheten lokalt. Det er også ViV som har lagt til rette for samarbeidet mellom aktørene nevnt over.

Redusere utslipp

Forskningen bak prosjektet viser at pakkeskap som erstatter hjemlevering kan få ned antall kjørte kilometer med 60 prosent og kan redusere utslippene per pakke med 70 prosent. De siste årene har det imidlertid har vært tendenser til «vill-vest» med etablering av pakkeskap i tettsteder og nabolag. Det er det på tide å gjøre noe med, følge Kraft:

– Målet er å gjøre det enklere for innbyggerne å hente pakkene sine og å få ned varetransport og bilbruk i allerede sterkt trafikkbelastede boligområder. Alle analyser tyder på at handelen over nett bare vil fortsette å øke. Å effektivisere leveransene for å unngå at boligområdene drukner i økt trafikk er derfor høyst nødvendig, sier hun.

  Offentlig-privat samarbeid 

Piloten skal pågå i to år. Om resultatene blir som forventet, vil løsningen kunne rulles ut over hele landet. De nye skapene vil bli satt opp på attraktive arealer som er lett tilgjengelige for mange. En undersøkelse prosjektet gjennomførte i samarbeid med TØI, viste at de fleste foretrekker å bruke beina til pakkeskap, så jo mer sentral plassering, jo mer vil biltrafikken gå ned. I tillegg vil det bli lettere for vareleverandørene å samarbeide om levering, slik at det blir behov for færre biler i distribusjonen. Tilsvarende prosjekter i Sverige og Finland viser en klar reduksjon både i antall kjørte kilometer og utslipp.

Videre tidsløp er at de nye pakkeskapene vil utplasseres fra kommende høst. Planen er at mellom femti og hundre pakkeskap skal være i drift innen utgangen av året. Hvilken aktør som skal operere de nye skapene vil bli avklart i løpet av juni.

– Dette er et offentlig-privat samarbeid som vi mener vil gi et bedre tilbud til både innbyggere og næringsliv. Vi tror derfor at flere kommuner, grunneiere og næringslivsaktører kommer til å slutte seg til piloten, sier Kraft.