Ga innspill til Stortingskomiteen om NTP

11. april deltok samferdselsråd Håkon Snortheim (H) i en høring om Nasjonal transportplan på Stortinget. Fylkesråden påpekte vedlikeholdsbehovet på fylkesveiene, at midlene til byvekstavtalene må økes, og at viktig prosjekter må bygges.  

Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel (t.h.) og Thomas Tvedt, fylkesdirektør samferdsel på høring om Nasjonal transportplan. Skjermdump fra Stortingets direktesending

Håkon Snortheim understreket at statens varslede satsning på innhenting av vedlikeholdsetterslep er positivt, men utgjør ikke mer for Akershus enn 60 millioner kroner i første seksårsperiode. Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet i Akershus er beregnet til om lag 4,5 milliarder kroner.  

Skjevfordeling av fylkesveimidler 

– Akershus kommer derfor svært dårlig ut i fordelingen av fylkesveimidlene som staten legger til grunn. Fordelingen bør endres, for å ta bedre hensyn til vedlikeholdsbehovene, behovene for klimatilpasninger og trafikkmengden på veiene, sa Håkon Snortheim til transportkomiteen.  

Midlene i byvekstavtalene må økes  

Byvekstavtalene er et viktig virkemiddel for å sikre en klima- og miljøvennlig utvikling av transportsystemet i de store byområdene. 

– Når nå flere byområder skal dele på det samme nivået på midlene i byvekstavtalene, er vi bekymret for at det fører til reduserte tilskudd til byvekstsamarbeidet i Osloområdet. Det vil være svært uheldig, når Osloområdet står for om lag 55 prosent av kollektivreisene i Norge, sa Snortheim.  

Oppgradering av Majorstua stasjon viktig for hele T-banenettet 

Fylkesråden trakk videre fram den manglende statlige finansieringen av oppgradering av Majorstua stasjon i forslaget til NTP. Denne oppgraderingen må gjennomføres for å få full effekt av Fornebubanen, i følge han.   

– Majorstua stasjon er et viktig knutepunkt for innbyggere i både Akershus og Oslo, og staten må bidra til at prosjektet realiseres, slik inneværende NTP legger opp til, påpekte Snortheim. 

Ringeriksbanen må bygges 

– Det er svært skuffende at staten splitter opp fellesprosjektet E16/Ringeriksbanen, og at Ringeriksbanen er skjøvet ut i uvisshet. Vi ber om at Ringeriksbanen tas inn i porteføljen, sa Snortheim.  

Han påpekte at dette er et prosjekt som vil gjøre tog konkurransedyktig med fly mellom Oslo og Bergen, og som har potensiale for å bidra til betydelige utslippskutt. Fylkesråden trakk også fram at det det bør settes av planmidler til utvikling av jernbanestrekningen Oslo–Göteborg.  

E18 Vestkorridoren må fullføres 

E18 Vestkorridoren er en av landets viktigste og mest trafikkerte veistrekninger. Køproblemene er store, kollektivtrafikken har dårlig fremkommelighet, og innbyggerne plages av støy og luftforurensinger.  

E18 Vestkorridoren er svært viktig for fremtidig utvikling av Sandvika, og prosjektet omfatter tiltak på fylkesveinettet som vil gi bedre fremkommelighet for kollektiv, sykkel og gange. Området er i sterk vekst, og forutsigbarhet for prosjektet er nødvendig for god byutvikling.  

– Det er skuffende at regjeringen ikke prioriterer det som skulle bli et av Norges viktigste prosjekter for økt kollektivtransport, sykkel, gange og etterlengtet by- og tettstedsutvikling rundt hovedstaden. Akershus fylkeskommune ber om at prosjektet tas inn i planporteføljen, og at det avsettes midler til videre planlegging i første periode, sa Snortheim.  

Les mer