Forsinket fremdrift og økt kostnadsprognose for Fornebubanen

 Fornebubanen varslet onsdag 12.11 om at deler av prosjektet, ferdigstillelse av Fornebu base, vil forsinkes med ett år.  

Byggegropa på Fornebu Fornebubanen / Nicolas Tourrenc

Det vurderes om det meste av T-banelinjen fortsatt kan åpnes i 2029. Forsinkelsen skyldes utfordringer i én kontrakt, der det er vanskeligheter med å følge produksjonsplanen som er avtalt i kontrakten. 

Fylkesråd for samferdsel informerte 12. november fylkestinget om saken. Her kan du lese brevet til fylkestinget.  (PDF, 113 kB)

– Fornebubanen er et stort og krevende prosjekt, men det er ingen tegn til at den totale kostnadsrammen er i fare. Vi holder oss innenfor kostnadsrammen som er vedtatt av fylkestinget, og målet er å bruke minst mulig av reserven som er satt av. For fylkesrådet er det viktig at innbyggerne i Akershus kan ha tillit til at vi bruker pengene deres på en ansvarlig måte, sier Håkon Snortheim (H), fylkesråd for samferdsel.  

–Arbeidene på Fornebu tar dermed dessverre lengre tid enn planlagt. Forsinkelsen gir økte kostnader som vi gjerne skulle vært foruten. Det må ytterligere avklaringer og beregninger til for å kunne si hvor stor del av reservene som blir nødvendig å benytte, sier direktør for Fornebubanen, Irene Måsøval i en pressemelding fra Fornebubanen 12.11.25. 

Forsinkelsen på råbyggskontrakten i betong på Fornebu gjør at den etterfølgende kontrakten, som omfatter teknisk installasjon og innredning, må utsettes. Dette for å unngå at to entrepriser, arbeidene med råbygget og arbeidet med innredningen, pågår samtidig og får lav effektivitet.  

– Det er ikke unaturlig at et prosjekt av denne størrelsen møter noen tekniske og kontraktsmessige utfordringer. Vi følger opp tett for å sikre at det ikke får større konsekvenser enn nødvendig. Nå gjelder det å holde trykket oppe og unngå nye forsinkelser, slik at vi fortsatt kan åpne deler av banen som planlagt slik at innbyggerne i Akershus kommer seg raskere frem og tryggere hjem, sier Håkon Snortheim. 

Dette betyr kostnadsøkningen

Forsinkelsen medfører at kostnadene vil øke, og overstige den økonomiske styringsrammen (P50) på 27,5 mrd. kr (inkludert lønns- og prisstigning) som Fornebubanen disponerer. Forsinkelsen vil ikke true kostnadsrammen (P85) for prosjektet på 31,2 mrd. kr (inkludert lønns- og prisstigning). Fornebubanen har behov for å benytte noe av usikkerhetsavsetningene (reservene) for prosjektet. 

Slik er byggingen av Fornebubanen organisert

Fornebubanen skal under gjennomføring, og etter ferdigstillelse, eies av partene i fellesskap, ved at fylkeskommunen skal eie den delen av banen som ligger i Bærum kommune og Oslo kommune den delen av banen som ligger i Oslo kommune. Partene tar ansvar for egne oppgaver, samarbeider og tar felles beslutninger i prosjektet. 

Oslo kommune har oppgaven som byggherre for prosjektet, gjennom etaten Fornebubanen.