Handlingsplan for å sikre elevene ved Nesbru videregående skole et godt læringsmiljø:
Lovgrunnlaget
Ifølge opplæringsloven paragraf 9A-2, står det at alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring, og at elevens egen opplevelse skal være avgjørende.
Denne handlingsplanen skal vise hvordan skolen arbeider for å skape et trygt og godt skolemiljø etter kapitel 9a i opplæringsloven, og hvordan vi håndterer krenkelser og mobbing.
I dette arbeidet er det tre viktige forutsetninger: • Skolen driver et aktivt og systematisk arbeid for å fremme et godt skolemiljø • Alle ansatte på skolen har plikt til å følge med, undersøke, gripe inn, varsle og sette inn tiltak når de får mistanke om eller kjennskap til krenkelser • Skolen og eleven/hjemmet har et tett og godt samarbeid
Ansvar for skolemiljø (ledelse, ansatte, elever, foresatte, skoleutvalg og elevråd)
Alle på skolen skal bidra til å oppfylle kravet om trygt og godt skolemiljø, og opplæringsloven sammen med rundskriv «Skolemiljø Udir-3-2017» gir en framgangsmåte for hvordan skolen skal behandle saker på en best mulig måte.
Alle som arbeider på skolen har plikt til å følge med, gripe inn og varsle hvis de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Skolen har plikt til å undersøke og sette inn egnede tiltak som sørger for at eleven får et trygt og godt skolemiljø.
Skolens kontinuerlige og forebyggende arbeid – tiltak, ansvar og tidsangivelse, forhold til strategi for helsefremmende skole (sett gjerne inn tiltak fra strategien)
Skolen jobber målrettet med å forebygge slik at skolen skal være fritt for mobbing og krenkelser. Vi er opptatt av å ha elevens læringsmiljø i fokus hele tiden og jobber kontinuerlig og systematisk for å fremme helsen, miljøet og tryggheten til elevene. Læringsmiljøet et fast tema i ulike møter og fora:
- Elevsamtaler som skjer både mellom elev og kontaktlærer og elev og faglærer jevnlig gjennom hele året
- Halvårlige utviklingssamtaler med elever og foresatte
- Kontaktlærertimen
- Rådgivermøter
- Elevråd
- Foreldremøter
I tillegg til at ledelsen er tett på skolemiljøet og følger med på læringsmiljøet.
Tiltak på Nesbru for å opprettholde det læringsmiljøet og forebygge utenforskap gode:
Skolen er tett på elevene hele tiden og det er jevnlige møter mellom alle som er involvert i elevene for å følge opp eventuelle utfordringer med læringsmiljøet til eleven. I tillegg har vi satt inn mer konkrete tiltak:
Studieverksted - Samling i kantina etter skoletid med mulighet for å få hjelp av faglærer mandag og torsdag
Matservering - grøtservering hver morgen ved inngangen
VIP-Makkerskap - system for hvilke elever som skal samarbeide og sitte ved siden av hverandre
VIP - Veiledning og info om psykisk helse
Den aktive eleven - satsingsområde som handler om å engasjere eleven i egen og medelevers læring og på den måten skape gode fellesskapsopplevelser i klasserommet der mestring og læringslyst er ett av hovedmålene
Ettermiddagsaktiviteter utenom skoletid med fokus på samhold og vennskap. Her samrabeider vi med en lokal iddrettsklubb som er med oss og leder arbeidet.
Samarbeidet mellom ulike faggrupper for å trygge læringsmiljøet
Nesbru vgs har trinnledere og rådgivere på trinn. Dette er en for å ivareta tett oppfølging av elevene og det gjør at rådgiver og trinnleder etter hvert blir godt kjent med elevene og deres utfordringer. Skolens kontaktlærere, trinnledere, rådgivere, miljøarbeidere, Skolehelsetjenesten og PPT samarbeider systematisk om elevene og læringsmiljøet. Hver enkelt elev følges tett opp når det gjelder faglig og sosial utvikling. Elevtjenesten (rådgivere, miljøarbeidere, helsesykepleier og PPT) jobber både med enkeltelever og det store skolemiljøet. De har åpen dør slik at elever som trenger noen å snakke med kan komme. De er ansvarlige for å skape et godt skolemiljø gjennom ulike elevaktiviteter i løpet av skoleåret, også i samarbeid med Elevrådet, slik som skolestart, markering av verdensdagen for psykisk helse, julegrøt, utkledningsdager, filmklubb, ballturneringer og kanskje den viktigste aktiviteten for miljøet; Den årlige revyen, der svært mange av skolens elever er med.
I tillegg er vi opptatt av å ha et tett samarbeid med foresatte. De involveres tidlig dersom vi ser at noe ved læringsmiljøet ikke er godt. Det trenger ikke være alvorlige ting; vi har lav terskel for kontakt.
Følgende rutine gjelder på Nesbru videregående skole for å forebygge mobbing og krenkelser:
Følge med: Alle som arbeider på skolen, har en plikt til å følge med på hva som skjer på skolen og gripe inn hvis de ser krenkelser som for eksempel mobbing.
Gripe inn: Gripe inn umiddelbart ved mobbing eller annen uønsket atferd og stopp krenkelsene
Varsle: Alle som jobber på skolen, skal varsle rektor hvis de ser eller mistenker at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. En annen i ledelsen kan ta imot varselet, men rektor er ansvarlig for oppfølgingen. Det skal være lav terskel for hva som skaper mistanke til at en elev ikke har det bra på skolen. Plikten til å varsle rektor gjelder for all mistanke. Skjerpet aktivitetsplikt i saker der det er mistanke om at ansatte krenker elever
Undersøke: Plikten til å undersøke betyr at skolen skal undersøke elevens opplevelse av skolemiljøet. Det kan være aktuelt å undersøke hendelser tilbake i tid eller forhold utenfor skolen, dersom disse påvirker elevens hverdag på skolen. Rektor bestemmer hvordan undersøkelsene skal foregå, og ansatte som avdelingsleder, rådgiver og kontaktlærer involveres i undersøkelsene etter behov.
Sette inn tiltak: Skolen har plikt til å sette inn egnede tiltak for alle elever som opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, uansett årsak. Så skal vi følge opp, evaluere, endre og legge til nye tiltak hvis nødvendig.
Dokumentere: Krav om aktivitetsplan. Aktivitetsplanen er en skriftlig plan som skolen må lage i det de får vite at en elev ikke har det trygt og godt på skolen. Planen lages i samråd med de som er involvert.
Følge opp og evaluere: Rektor følger opp tiltakene slik det står i aktivitetsplanen.
Elev eller foresatte kan melde saken til Statsforvalteren hvis de ikke er fornøyd med hvordan skolen følger opp saken. Saken må i så fall først være tatt opp med rektor og det må ha gått mer enn en uke siden saken ble meldt.