Økonomi- og finansreglement for Akershus fylkeskommune

  1. 1 Generelt
    1. 1.1 Bakgrunn
    2. 1.2 Formål
    3. 1.3 Virkeområde
    4. 1.4 Reglement for delegert myndighet
    5. 1.5 Rutinebeskrivelser
  2. 2 Kommuneloven, forskrifter og annet regelverk
  3. 3 Økonomiplan og årsbudsjett
    1. 3.1 Generelt
    2. 3.2 Prosess
    3. 3.3 Vedtak om årsbudsjett og økonomiplan
    4. 3.4 Vedtak om endring av årsbudsjett
    5. 3.5 Budsjettfullmakter
  4. 4 Årsregnskap
    1. 4.1 Generelt
    2. 4.2 Bruttoprinsippet
    3. 4.3 Anordningsprinsippet
    4. 4.4 Kontantkasser og bankkonti
    5. 4.5 Kontoplanen
    6. 4.6 Aktivering
    7. 4.7 Avskrivninger
    8. 4.8 Overføring av virksomhetenes netto besparelser og overskridelser
      1. 4.8.1 Hovedregel
      2. 4.8.2 Bruk av overførte bevilgninger
    9. 4.9 Strykningsbestemmelser
  5. 5 Rapportering
  6. 6 Kontering, attestasjon og anvisning
    1. 6.1 Hva innebærer kontering, attestasjon og anvisning
    2. 6.2 Delegasjon av anvisningsmyndighet
  7. 7 Garantier
  8. 8 Finansielle måltall
  9. 9 Tilskuddsforvaltning
  10. 10 Internkontroll
  11. 11 Særskilt om fylkeskommunale foretak
  12. 12 Særskilt om virksomheter med eget styre
  13. 13 Finansreglement
    1. 13.1 Finans- og gjeldsreglementets virkeområde
    2. 13.2 Hjemmel og gyldighet
    3. 13.3 Forvaltning og forvaltningstyper
    4. 13.4 Formålet med fylkeskommunens finansforvaltning
    5. 13.5 Motpartsrisiko ved handel i rente- og valutaderivater
    6. 13.6 Generelle rammer og begrensninger
    7. 13.7 Forvaltning av gjeldsportefølje samt avtaler om finansiell leasing
    8. 13.8 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
    9. 13.9 Rapporteringsrutiner
    10. 13.10 Konstatering av avvik og vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko
    11. 13.11 Ikrafttreden og revidering av økonomi- og finansreglementet
  14. 14 Vedlegg til finansreglementet

7 Garantier

Fylkeskommunen kan, etter vedtak i fylkestinget selv, stille kausjon eller annen økonomisk garanti for virksomhet som drives av andre enn fylkeskommunen selv. Det kan ikke stilles kausjon eller annen økonomisk garanti knyttet til næringsvirksomhet som drives av andre enn fylkeskommunen selv. 

Fylkestinget selv bestemmer om garanti skal gis som simpel kausjon eller selvskyldnerkausjon. 

Vedtak om garantistillelse og garantiavtale/-erklæring skal angi garantiens varighet. Ved garantier knyttet til investeringer skal garantiens varighet ikke overstige investeringsobjektets levetid. Garantiperioden kan ikke strekke seg utover 2 år fra forfall for fordringen. Det kan ikke stilles garantier med varighet over 40 år, medregnet 2-årsfristen. For driftsgarantier kan det ikke gis garanti med varighet over 5 år. 

Vedtak om garantistillelse og garantiavtale/-erklæring skal alltid angi det maksimumsansvar garantien omfatter. 

Ved vurdering om å stille garanti, må nytte vurderes opp mot de potensielle konsekvensene av å måtte innfri garantien. Fylkeskommunens totale garantiansvar skal ses i forhold til hva som vurderes som økonomisk forsvarlig. 

Vedtak om å stille økonomisk garanti for virksomhet som drives av andre enn fylkeskommunen selv, skal godkjennes av departementet. 

Fylkeskommuner kan ikke rettsgyldig pantsette sine eiendeler til sikkerhet for andres økonomiske forpliktelser.