Økonomi- og finansreglement for Akershus fylkeskommune

  1. 1 Generelt
    1. 1.1 Bakgrunn
    2. 1.2 Formål
    3. 1.3 Virkeområde
    4. 1.4 Reglement for delegert myndighet
    5. 1.5 Rutinebeskrivelser
  2. 2 Kommuneloven, forskrifter og annet regelverk
  3. 3 Økonomiplan og årsbudsjett
    1. 3.1 Generelt
    2. 3.2 Prosess
    3. 3.3 Vedtak om årsbudsjett og økonomiplan
    4. 3.4 Vedtak om endring av årsbudsjett
    5. 3.5 Budsjettfullmakter
  4. 4 Årsregnskap
    1. 4.1 Generelt
    2. 4.2 Bruttoprinsippet
    3. 4.3 Anordningsprinsippet
    4. 4.4 Kontantkasser og bankkonti
    5. 4.5 Kontoplanen
    6. 4.6 Aktivering
    7. 4.7 Avskrivninger
    8. 4.8 Overføring av virksomhetenes netto besparelser og overskridelser
      1. 4.8.1 Hovedregel
      2. 4.8.2 Bruk av overførte bevilgninger
    9. 4.9 Strykningsbestemmelser
  5. 5 Rapportering
  6. 6 Kontering, attestasjon og anvisning
    1. 6.1 Hva innebærer kontering, attestasjon og anvisning
    2. 6.2 Delegasjon av anvisningsmyndighet
  7. 7 Garantier
  8. 8 Finansielle måltall
  9. 9 Tilskuddsforvaltning
  10. 10 Internkontroll
  11. 11 Særskilt om fylkeskommunale foretak
  12. 12 Særskilt om virksomheter med eget styre
  13. 13 Finansreglement
    1. 13.1 Finans- og gjeldsreglementets virkeområde
    2. 13.2 Hjemmel og gyldighet
    3. 13.3 Forvaltning og forvaltningstyper
    4. 13.4 Formålet med fylkeskommunens finansforvaltning
    5. 13.5 Motpartsrisiko ved handel i rente- og valutaderivater
    6. 13.6 Generelle rammer og begrensninger
    7. 13.7 Forvaltning av gjeldsportefølje samt avtaler om finansiell leasing
    8. 13.8 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
    9. 13.9 Rapporteringsrutiner
    10. 13.10 Konstatering av avvik og vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko
    11. 13.11 Ikrafttreden og revidering av økonomi- og finansreglementet
  14. 14 Vedlegg til finansreglementet

6 Kontering, attestasjon og anvisning

6.1 Hva innebærer kontering, attestasjon og anvisning

Kontering  

Kontering av en faktura, et eBilag eller eBudsjettendring innebærer å fylle inn kontostrengen i posteringsbildet med korrekt art, ansvar, tjeneste og eventuelt prosjekt for å sikre at utgiften eller inntekten blir ført på riktig sted i fylkeskommunens budsjett og regnskap.  

Attestasjon  

Den som attesterer går god for at dokumentasjonen som behandles gjelder en utgift som fylkeskommunen faktisk skal dekke, og at fastsatte regler om for eksempel avlønning, anskaffelser og tilskuddsforvaltning er fulgt. Alle utgifter skal være attestert før utbetaling kan finne sted. 

Alle bilag skal være attestert av den eller de som har hatt slik befatning med saken (for eksempel bestilling/innkjøp) at de kan innestå for at faktura er korrekt og i henhold til bestilling og at anvisning kan anbefales. Ingen kan attestere utbetalinger til seg selv eller utgifter som direkte vedrører egen person.  

Anvisning/disponeringsmyndighet  

Anvisningsmyndighet eller budsjettdisponeringsmyndighet omfatter myndighet til å bestemme hvordan budsjettmidler avsatt til nærmere avgrensede formål skal brukes, herunder myndighet til å inngå avtaler og gi tilsagn som medfører økonomisk binding for fylkeskommunen. Å anvise et beløp er å gi utgifts- eller inntektsordre på det aktuelle beløp.  

Alle disposisjoner som medfører økonomiske forpliktelser, skal bekreftes av en som har anvisningsmyndighet etter å ha forsikret seg om at:

  • det er hjemmel for disposisjonen i fylkestingsvedtak, tildelingsbrev eller andre vedtak og at disposisjonen er i overensstemmelse med gjeldende lover og regler 
  • det er budsjettmessig dekning for utbetalingen
  • disposisjonen er økonomisk forsvarlig  

Ingen kan anvise utbetalinger til seg selv eller utgifter som direkte vedrører egen person (som for eksempel reiseregninger, telefonutgifter med videre). Disse skal sendes til høyere anvisningsmyndighet for anvisning.

Anvisningsmyndigheten kan ikke benyttes på en slik måte at:

  • Disponeringen er strid med prinsipper til grunn for fylkestingets budsjettvedtak.
  • Disponeringen binder opp utgifter i senere års budsjetter.
  • Tjenestetilbudet endres utover fylkestingets forutsetninger i budsjettvedtaket.
  • Det krever bruk av fondsmidler utover fylkestingets budsjettvedtak.  

Dersom det oppstår tvil om en disponering er i strid med disse bestemmelsene, skal saken legges frem for fylkestinget.

Konteringsadgang og attestasjons- og anvisningsfullmaktene er registrert i fylkeskommunens felles økonomi-, lønns- og personalsystem (ERP). Anvisningsfullmaktene er i samsvar med delegasjonsreglementet.  

6.2 Delegasjon av anvisningsmyndighet

Delegasjon av anvisnings- og disponeringsfullmakt følger av det til enhver tid gjeldende reglement for 
delegert myndighet i Akershus fylkeskommune, samt reglement for fylkesrådet.