Økonomi- og finansreglement for Akershus fylkeskommune

  1. 1 Generelt
    1. 1.1 Bakgrunn
    2. 1.2 Formål
    3. 1.3 Virkeområde
    4. 1.4 Reglement for delegert myndighet
    5. 1.5 Rutinebeskrivelser
  2. 2 Kommuneloven, forskrifter og annet regelverk
  3. 3 Økonomiplan og årsbudsjett
    1. 3.1 Generelt
    2. 3.2 Prosess
    3. 3.3 Vedtak om årsbudsjett og økonomiplan
    4. 3.4 Vedtak om endring av årsbudsjett
    5. 3.5 Budsjettfullmakter
  4. 4 Årsregnskap
    1. 4.1 Generelt
    2. 4.2 Bruttoprinsippet
    3. 4.3 Anordningsprinsippet
    4. 4.4 Kontantkasser og bankkonti
    5. 4.5 Kontoplanen
    6. 4.6 Aktivering
    7. 4.7 Avskrivninger
    8. 4.8 Overføring av virksomhetenes netto besparelser og overskridelser
      1. 4.8.1 Hovedregel
      2. 4.8.2 Bruk av overførte bevilgninger
    9. 4.9 Strykningsbestemmelser
  5. 5 Rapportering
  6. 6 Kontering, attestasjon og anvisning
    1. 6.1 Hva innebærer kontering, attestasjon og anvisning
    2. 6.2 Delegasjon av anvisningsmyndighet
  7. 7 Garantier
  8. 8 Finansielle måltall
  9. 9 Tilskuddsforvaltning
  10. 10 Internkontroll
  11. 11 Særskilt om fylkeskommunale foretak
  12. 12 Særskilt om virksomheter med eget styre
  13. 13 Finansreglement
    1. 13.1 Finans- og gjeldsreglementets virkeområde
    2. 13.2 Hjemmel og gyldighet
    3. 13.3 Forvaltning og forvaltningstyper
    4. 13.4 Formålet med fylkeskommunens finansforvaltning
    5. 13.5 Motpartsrisiko ved handel i rente- og valutaderivater
    6. 13.6 Generelle rammer og begrensninger
    7. 13.7 Forvaltning av gjeldsportefølje samt avtaler om finansiell leasing
    8. 13.8 Forvaltning av ledig likviditet og andre midler beregnet for driftsformål
    9. 13.9 Rapporteringsrutiner
    10. 13.10 Konstatering av avvik og vurdering og kvalitetssikring av finansiell risiko
    11. 13.11 Ikrafttreden og revidering av økonomi- og finansreglementet
  14. 14 Vedlegg til finansreglementet

3 Økonomiplan og årsbudsjett

3.1 Generelt

I henhold til kommuneloven skal fylkestinget årlig vedta en rullerende økonomiplan som minst omfatter de fire neste årene. I henhold til kommuneloven skal fylkestinget årlig vedta budsjett for det kommende året.

3.2 Prosess

Det skal være en felles prosess for utarbeidelse av økonomiplan og årsbudsjett, med endelig vedtak i fylkestinget i desember året før budsjettåret. Økonomiplanen er en fireårig handlingsplan for gjennomføring av fylkestingets målsettinger og prioriteringer innenfor forventede inntektsrammer. Årsbudsjettet skal være identisk med første året i økonomiplanen og er en bindende plan for bruken av fylkeskommunens midler i budsjettåret (bevilgningsdokument). Økonomiplanen og årsbudsjettet skal fremstilles i et samlet dokument. 

Fylkestinget involveres i økonomiplan-/årsbudsjettprosessen på følgende måte: 

  • Fylkesrådet legger fram sitt forslag til årsbudsjett og økonomiplan senest i oktober før budsjettåret.
  • Økonomiplan og årsbudsjettet vedtas endelig av fylkestinget i desember basert på fylkesrådets forslag. 

3.3 Vedtak om årsbudsjett og økonomiplan

Minimumskravet til spesifisering av fylkestingets budsjettvedtak i driftsbudsjettet fremgår av budsjettskjema 1A og 1B til forskrift om årsbudsjett, og av budsjettskjema 2A og 2B for investeringsbudsjettet. 

Fylkestingets vedtak/spesifisering av økonomiplan/årsbudsjett: 

  • Fylkeskommunens driftsbudsjett vedtas som netto utgifter per fylkesrådsområde og for finansområdet, og som netto inntekter for fylkesskatt og rammetilskudd og andre inntekter, slik det framgår av egen talloversikt (jamfør Bevilgningsoversikt - Drift) i fylkesrådets forslag til økonomiplan/årsbudsjett. Omdisponeringer innenfor det enkelte rådsområde av prinsipiell eller vesentlig betydning, skal legges frem for fylkestinget. 
  • Fylkeskommunens investeringsbudsjett vedtas med brutto budsjettrammer, inndelt i delrammer for det enkelte fylkesrådsområde, slik det fremgår av egen talloversikt (jamfør Bevilgningsoversikt – investering) i årsbudsjett/økonomiplan, og med årsforbruk i henhold til forventet fremdrift. Oversikt over investeringsprosjektene i investeringsbudsjettet skal framgå av økonomiplanen. 
  • Særskilt vedtak om fylkeskommunens låneopptak for budsjettåret. 
  • Særskilt vedtak om netto driftsbudsjett for kontrollutvalg, kontrollutvalgssekretariat og fylkesrevisjon.

3.4 Vedtak om endring av årsbudsjett

Fylkestinget må selv vedta endringer av budsjettet på det nivå de har fattet sitt opprinnelige vedtak. Det skal legges frem budsjettjusteringssak til fylkestinget dersom det skjer vesentlige endringer i inntekter eller utgifter som årsbudsjettet bygger på. Det skal også legges frem budsjettjusteringssak dersom det skjer endringer som er i strid med de mål, premisser og prioriteringer som ble lagt til grunn ved opprinnelig vedtak om budsjettet eller endringene på annet vis må regnes for å være av prinsipiell betydning.

3.5 Budsjettfullmakter

Delegasjon av budsjettdisponeringsmyndighet og budsjettfullmaktene følger av det til enhver tid gjeldende reglement for delegert myndighet i Akershus fylkeskommune.