- Nummer: 103/24
- Dato innsendt: 21.10.2024
- Dato besvart: 23.10.2024
NUS-eksamen er den eksamen elevene automatisk blir oppmeldt til påfølgende høst, dersom de har strøket i standpunkt eller på eksamen i et fag. I Viken var praksis at alle disse elevene fikk tilbud om 600 minutters undervisning, med lærer, på skolen, i skoletiden (eventuelt rett etter dersom det ikke lot seg gjøre å finne et felles tidspunkt for alle) i forkant av denne eksamenen, for å øke mulighetene for at elevene ville bestå og dermed kunne fullføre videregående. Det var gitt retningslinjer rundt dette, samt finansiering, fra fylket.
Første året etter overgangen til AFK, har det blitt etterspurt fra fylkets administrasjon om dette tilbudet skulle gjentas også i år. Det er gitt beskjed om at det oppfordres til å gjennomføre dette, men at det nå ikke følger med finansiering.
Flere skolen er allerede i gang med en spareprosess, og har på ingen måte råd til å finansiere dette fullt ut. Allikevel har noen fra egne midler klart å dra i gang et sterkt redusert tilbud til noen av elevene.
Tilbudet treffer de elevene som har størst faglig behov og direkte kan øke andelen elever som fullfører og består. Ser man på kostnaden per elev, så vil det også måtte være et av de billigste tiltakene man kan i AFK for å få flere elever gjennom.
Mine spørsmål er derfor:
- Hvorfor har fylkesrådet besluttet å stoppe finansieringen av dette tilbudet?
- Hvordan tror fylkesrådet å kutte ett slikt tilbud vil bidra til at flere fullfører?
Svar
I tidsrommet 2020-2023, fikk Viken fylkeskommune øremerkede midler fra sentrale myndigheter. Målgruppa var personer som gikk ut av videregående opplæring i denne perioden og som hadde mistet retten til videregående opplæring uten å ha oppnådd studieeller yrkeskompetanse. Midlene skulle brukes til å gi kompenserende opplæring for tapt undervisning som følge av pandemien og skulle bidra til at elever og lærlinger fullførte videregående opplæring i størst mulig grad.
I Viken fylkeskommune var det enighet om fire innsatsområder for bruk av tilskuddsmidlene.
1. Opprettholde igangsatte tiltak med intensivopplæring for avgangselevene
2. Forebyggende tiltak for elever som står i fare for å falle fra videregående opplæring
3. Sommerskole/høstskole
4. Tiltak for lærlinger som ikke har fullført opplæringsløpet
Deler av dette tilskuddet ble blant annet brukt på å gi intensivopplæring til elever som skulle opp til NUS-eksamen. Ordningen den politiske representanten viser til i sitt spørsmål, ble finansiert av denne ekstrabevilgningen. Da midlene tok slutt i 2023 ble innsatsområdene faset ut, da de i sin helhet ble finansiert av statlige midler.
Skolene i Akershus har tradisjon for å ta vare på elever som blir oppmeldt til NUS-eksamen. Skolene har god kjennskap til sine elever som av ulike årsaker ikke har bestått alle fag. Basert på kjennskap til disse elevene, har skolene også tidligere lagt til rette for et opplæringstilbud frem mot NUS-eksamen, noe de også oppfordres til nå. Fylkesrådet har derfor tillit til at elever som ønsker faglig støtte mot NUS-eksamen, ivaretas innenfor skolens rammer.
Fra neste år, vil elevene komme inn under Fullføringsreformen, da vil opplæringen for de som ikke har bestått, organiseres i henhold til rammene som ligger i nytt lovverk.