- Nummer: 104/24
- Dato innsendt: 21.10.2024
- Dato besvart: 29.10.2024
Lærere, rektorer, foreldre og elevene selv har alle varslet om at utordringer med ekskludering, press og annet i anledning avgangsmarkering (russetiden) begynner å gå kraftig utover skolemiljøet på de videregåendeskolene.
Ombudet for barn og unge har spilt og spiller en avgjørende rolle i arbeidet med å sikre at avgangsmarkeringene blir inkluderende. Deres veiledning og støtte både overfor skolene, men ikke minst overfor elevene selv har vært og vil fortsatt være avgjørende for å sikre at alle elever får delta i en trygg og inkluderende ramme. Det er blant annet gjennom deres innsats der de har invitert til samlinger, holdt digitale foreldremøter, hatt dialog med skolene og liknende aktiviteter at skolene har lykkes så langt med å forme bedre markeringer som fremmer fellesskap og motvirker ekskludering.
Hvis alt dette skal skje utenfor skoletid vil ikke alle elever ha lik mulighet til å delta, og det vil derfor kunne sette ombudets arbeid kraftig tilbake.
Vi bør ha et mål om at Akershus fylkeskommune skal ta en aktiv og ledende rolle i å påvirke avgangsmarkeringene til å bli inkluderende og åpne for alle elever. Andre fylkeskommuner har tatt et ansvar for å sikre at markeringene er en positiv opplevelse for alle, og Akershus bør ikke være et unntak. Dette anerkjenner fylkesrådet i egen politisk plattform.
Mine spørsmål er derfor:
- Hva er fylkesrådets tanker rundt ombudets videre rolle i å legge til rette for at vi alle aktører kan samarbeide for å sikre et inkluderende og trygt skolemiljø?
- Hvis det er slik at avgangspresidenter og elevrådsledere forbys og delta på ombudets samlinger/seminar i skoletiden, hvordan skal fylkesrådet unngå at dette hindrer ombudets arbeid?
- Hvordan tenker fylkesrådet vi skal få med oss de toneangivende elevene som er sentrale for å forebygge mobbing hvis vi vanskeliggjør deres deltaking iombudets arbeid?
Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse Lise Hagen Rebbestad
Svar:
Jeg er glad for at ombudet legger ned mye innsats i denne saken – den prioriteringen deler fylkesrådet. Vi ønsker å jobbe sammen med ombudet, samtidig som fylkeskommunen som skoleeier nå må ta mer ansvar. Det gjør vi blant annet ved å bevilge penger til arbeidet russestyrene skal gjøre med å få en mer inkluderende markering.
Det jobbes med en handlingsplan/strategi for en mer inkluderende avgangsmarkering i Akershus, som vil legges frem for fylkestinget i februar. Denne handlingsplanen/strategien tar utgangspunkt i den nasjonale handlingsplanen for en endret avgangsmarkering i 2026.
Utgangspunktet skal være en inkluderende feiring for alle elever, ikke bare de som velger å være russ. Alle aktører som er relevante vil være aktuelle i dette samarbeidet; kommuner, politi, Statens vegvesen, Trygg trafikk mfl.
Det er avgjørende med en god medvirkningsprosess, og samtlige skoler i Akershus, ungdommens fylkesråd, råd for mennesker med funksjonsnedsettelser, flerkulturelt råd og ombudet for barn og unge i Akershus, Buskerud og Østfold er invitert til en innspillsrunde som pågår ut uke 44.
Arbeidet med en mer inkluderende markering foregår altså i mange parallelle løp, med mange engasjerte parter. Skoler, fylkeskommunen, kommunene, foreldre, og russen selv gjør en større og større jobb for å få dette til – sammen med ombudet. Vi må likevel ta hensyn til elevenes tilstedeværelse på skolen.
Årsaken til at elever ikke får delta i ombudets samlinger/seminarer på dagtid handler om elevens beste, som er å få oppfylt retten til opplæring. Ved å ta elever ut av undervisning bidrar dette til at de tas vekk fra læringsfellesskapet. Fylkesråden begrense ganger elevene blir tatt ut av undervisning til et minimum. Unntak er elevrådsarbeid i regi av skoleeier eller skolen.
Jeg opplever at russen i Akershus er veldig engasjerte i denne tematikken. Det er flere enn ombudet som gjør en god jobb for å legge til rette for at russen skal kunne skape en inkluderende markering, men dette skal ikke komme i konflikt med tilstedeværelse på skolen.