- Nummer: 107/24
- Dato innsendt: 30.10.2024
- Dato besvart: 08.11.2024
Nannestad kommune er en tilflytningskommune som i løpet av en tiårs periode skal doble seg i antall innbyggere. Nannestad er en kommune der mange pendler både til nabokommunene og til Oslo for jobb.
Skal det være interessant og dessuten lønne seg å flytte et sted som fordrer å måtte pendle til jobb, så er innbyggerne helt avhengig av et godt kollektivtilbud.
I dag må innbyggere i Nannestad ta tre busser for å komme til Oslo. Dette er busser som ikke korresponderer med hverandre. Det gjør at mange pendlere enten velger egen bil eller ser seg nødt til å flytte ut av kommunen, snarere enn å flytte til kommunen.
Også for unge og studenter er kollektivtilbudet utfordrende. Det er vanskelig å komme seg rundt, men dette er også en gruppe som oftere er uten bil og med lav inntekt. Dette gjør det vanskelig for unge å bli boende eller bosette seg i distriktet. Å sørge for bedre kollektivtilbud, med flere avganger, men også at de tilbudene man har i dag korresponderer, vil hjelpe på denne situasjonen. Det må være mulig å bo i fylket vårt og pendle til studiesteder som Kjeller og Oslo, eller til jobb.
Bedre kollektivtilbud og boligutvikling nær kollektivknutepunkter vil gjøre kommuner som Nannestad til enda mer attraktive steder å bosette seg, både for pendlere og studenter.
Representanten har dermed følgende spørsmål:
1. Hvordan vil fylkesråden sørge for at kollektivtrafikken i distriktene skal bli best mulig slik at flere vil bosette seg der og at det skal bli enklere for de som allerede bor i kommunen å velge kollektivt?
2. Vil fylkesråden gå i dialog med Ruter for å sørge for at kollektivtilbudet som finnes i kommuner som Nannestad blir best mulig, som ved å sørge for korresponderende ruter?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet.
Regional plan for areal- og transport i Oslo og Akershus har et knutepunkts-basert utbyggingsmønster, og med mål om å utvikle et kollektivsystem som gir gode forbindelser til, fra, via knutepunktene. Toget, samt et begrenset antall busslinjer, samler de tyngste transportstrømmene mot Oslo sentrum, Oslo lufthavn og byene i Akershus.
Ruter har gjennom mange år fulgt denne planen, og blant annet lagt om busslinjer fra ulike områder i Akershus som tidligere var rettet mot Oslo sentrum, til fordel for mating mot knutepunkter i Akershus. Dette har ført til at vi i dag har et mer høyfrekvent busstilbud enn tidligere, fordi de samme bussene rekker mange flere avganger når de ikke behøver å kjøre helt inn til Oslo. Ulempen for de reisende, er et ekstra bytte i knutepunkt i Akershus.
Et eksempel på dette, er linje 420 i Nannestad som har ½ times frekvens, og ytterligere ekstra avganger i morgen-/ettermiddagsrush. Linjen gir befolkningen i Maura og Nannestad god forbindelse til Gardermoen (med overgang til tog, 22 min. til Oslo sentrum), og forbindelse videre til Gardermoen næringspark og regionsentrum i Jessheim. Den andre hovedlinjen (410), som betjener flere andre boligfelt i Nannestad, gir forbindelse til Oslo via bytte til busslinje 400 mellom Gardermoen og Oslo sentrum.
I de fleste kommuner i Akershus vil det være spredt bebyggelse som ikke fanges opp av hovedruter med høy frekvens. I noen områder vil man måtte bytte buss to ganger hvis man ikke er i stand til å bruke sykkel eller bil (innfartsparkering) fram til en hovedlinje. Ruter søker å optimalisere tilbudet innenfor en begrenset budsjettramme. Omtrent hvert femte år reviderer Ruter sine ruteplaner, og har i den forbindelse møter med berørte kommuner. Dette gir kommunene anledning, med sin lokalkunnskap, til å bidra til en optimalisering av linjenettet.
Ruter har er delegert ansvaret for linjeplanlegging, fylkeskommunen gir rammetilskudd og generelle retningslinjer, blant annet det å følge opp den regionale areal- og transportplanen. Det er neppe mulig – eller forsvarlig i et miljø- og resursperspektiv - å tilby et høyfrekvent busstilbud uten bytter til alle spredtbygde områder av Akershus. Dette er også en viktig grunn til å utvikle de mange tettstedene vi allerede har, og unngå ny spredt utbygging.
Fylkesrådet forventer til enhver tid at Ruter sørger for at kollektivtilbudet er best mulig. I fylkesrådets handlingsprogram for samferdsel er fylkesrådet også tydelige på at bilen kommer til å være et viktig transportmiddel i årene som kommer, spesielt i områder med tynnere bebyggelse.