110/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Ole Guttorm Brenden (AP) vedrørende gangfelt/overgang ved eidsvollvegen 181

skolebarna på Bekkestua skole

  • Nummer: 110/24
  • Dato innsendt: 22.11.2024
  • Dato besvart: 29.11.2024

Ved Eidsvollvegen 181 går det en gangvei som stopper opp, og fotgjengere er nødt til å krysse veien for å fortsette på gangveien som fortsetter på motsatt side. Veien har høy fartsgrense og stor trafikkmengde, noe som skaper en farlig situasjon for de som skal krysse. Dette er særlig utfordrende for barn, eldre og andre sårbare grupper, og det har allerede oppstått flere potensielt farlige situasjoner. 

For å bedre sikkerheten bør det vurderes tiltak som etablering av et belyst og opphøyd gangfelt i kombinasjon med tydelig skilting og redusert fartsgrense. Hvilke konkrete tiltak kan vurderes for å gjøre dette krysset tryggere for alle trafikanter?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Fotgjengere og syklister er sårbare i trafikken. De fleste ulykker som involverer fotgjengere skjer i forbindelse med kryssing av vei. Undersøkelser viser at bare halvparten av bilistene stopper for fotgjengere i vanlige gangfelt. 

Enkelte steder er bilistene vant til at det sjelden krysser noen i gangfeltet, og blir dermed mindre oppmerksomme. En gjennomgang utført av Statens vegvesen viser at mange gangfelt er anlagt på lite egnede steder. Dette kan føre til en økning i antall ulykker, fordi slike gangfelt gir en falsk trygghet for fotgjengerne. I 85 prosent av ulykkene i gangfelt har bilisten ikke sett fotgjengeren. Av denne grunn er derfor en rekke gangfelt fjernet. 

Et gangfelt er et fremkommelighetstiltak og ikke et trafikksikkerhetstiltak. Dette innebærer at etablering av et gangfelt ikke har noen effekt på trafikksikkerheten til fotgjengerne. 

Vegdirektoratet har gitt kriterier og retningslinjer for når og hvor gangfelt kan etableres. Vurderingen av om et gangfelt skal etableres eller et eksisterende beholdes, avhenger av en kombinasjon av flere faktorer: 

• Trafikkmengde

• Antall kryssende fotgjengere/syklister i krysningspunktet i makstimen i døgnet

• Fartsnivå

• Fartsgrense

• Siktforhold 

Flere steder hvor kriteriene for gangfelt ikke er til stede, anlegges det derfor tilrettelagte krysningspunkter (slik som på dette stedet). Dette setter større krav til overvåkenhet fra fotgjengerens side, noe som også kan være med på å redusere faren for ulykker. 

I h.t. gangfeltkriteriene skal det ikke anlegges nye gangfelt i 60- soner, uten at fartsgrensen settes ned. En eventuell fartsnedsettelse skal kun gjøres der kriteriene for dette er oppfylt, jfr. fartsgrensekriteriene. 

Vi tar med oss innspillene i videre arbeid med tiltak på fylkesveinettet.