- Nummer: 117/24
- Dato innsendt: 05.12.2024
- Dato besvart: 12.12.2024
SV og Arbeiderpartiet har fremmet forslag med omfattende kutt i fylkeskommunens og Ruters driftsbudsjett. Derfor ber representanten om følgende i form av skriftlig spørsmål:
- Hva innebærer det å kutte vedlikeholdsbudsjettet for fylkesvei med 192 MNOK på ett år?
- Hvordan vil reduksjon i konsulentbruk på 41 MNOK påvirke rådsområdet samferdsel?
- Hva innebærer det å kutte i adminstrasjonskostnadene til Ruter med ytterligere 30 MNOK hvert år ut økonomiplanperioden?
- Hva koster det å ha utslippsfri kollektivrafikk i hele Akershus innen 2027 og ut økonomiplanperioden?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Viser til skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Prahl Reusch (V) om budsjettkutt samferdsel.
Spørsmål 1. Hva innebærer det å kutte vedlikeholdsbudsjettet for fylkesvei med 192 MNOK på ett år?
For 2025 er det foreslått en ramme på 745,1 millioner kroner til drift og vedlikehold av fylkesveier, hvorav 300,3 millioner er øremerket vedlikehold.
Et kutt på 192 millioner kroner vil redusere vedlikeholdsrammen fra 300,3 millioner til 108,3 millioner, noe som tilsvarer en nedgang på 64 %.
En reduksjon på 192 millioner kroner i vedlikeholdsbudsjettet for 2025 vil resultere i omfattende kutt i vedlikeholdet av fylkesveiene.
Dette vil få svært alvorlige konsekvenser for trafikksikkerheten og fremkommeligheten, samtidig som det vil bidra til en raskere forverring av veienes tilstand og en akselererende økning i forfallet av veikapitalen.
Fylkesrådet vil prioritere å opprettholde vedlikeholdet av kritiske konstruksjoner som bruer og tunneler, samt sikre nødvendige midler til vedlikehold av veioppmerking, som er et viktig tiltak for trafikksikkerhet og trafikkregulering.
Denne drastiske reduksjonen i vedlikeholdsmidler vil i særlig grad ramme dekkevedlikehold, forsterkningstiltak og dypstabilisering av fylkesveier. Hvilket betyr en reduksjon med om lag to tredjedeler av asfaltbudsjettet (155 mill. 52 mill.), og som vil gi en reasfalteringssyklus på om lag 62 år. Dette innebærer en økning på omtrent 42 år sammenlignet med det foreslåtte nivået i årsbudsjettet for 2025. Til sammenligning er forventet levetid på asfalt i gjennomsnitt 12 år.
I tillegg må det kuttes i driftsbudsjettet. Det blir aktuelt å redusere strømkostnadene ved å slå av veilyset på store deler eller hele fylkesveinettet i Akershus. Dette vil imidlertid medføre dramatiske konsekvenser for trafikksikkerheten langs fylkesveiene i den mørke delen av året, det vil si perioden september-april. I månedene mai – august er det lyst i større deler av døgnet.
Kutt av denne størrelsesordenen vil også påvirke Samferdsel sin organisering og spesialistkompetanse innen områder som asfalt/dekketiltak, dypstabilisering og forsterkning. Over tid har Samferdsel bygget opp betydelig fagkompetanse som står i fare for å gå tapt dersom reduksjonene fører til at ansatte slutter fordi de ikke lenger får tilstrekkelig oppgaver å utføre.
Spørsmål 2. Hvordan vil reduksjon i konsulentbruk på 41 MNOK påvirke rådsområdet samferdsel?
Samlet konsulentbruk innenfor investering i 2024 ligger rundt 45 millioner. Til sammenlikning var nivået i 2023, om lag 93 millioner – i hovedsak forårsaket av et vesentlig større volum innen byggeplanlegging.
Et kutt på 41 millioner kroner ville gitt en stor reduksjon i planproduksjonen, og gjøre det vanskelig å realisere Handlingsprogrammet innenfor planperioden uten en betydelig oppbemanning. Samferdsel ville måtte utføre hovedtyngden av reguleringsplanarbeidet i egenregi. I dag leder Samferdsel planprosessene i dialog med kommuner og berørte parter, og styrer arbeidet som utføres i rådgiverfirmaene. En omlegging til større egenproduksjon ville redusere produksjonen til en tredjedel til halvpart av dagens volum. I tillegg ville vi måtte tilsette flere spesialister innen fag som støy/akustikk, geoteknikk, natur- og kulturminner, overvann/hydrologi til å utføre fagutredninger som skal følge plansakene. Dagens kapasitet benyttes i stor grad til behandling av innkomne forvaltningssaker.
Utarbeidelse av byggeplaner med anbudsbeskrivelse for utlysning av entrepriser er mer ressurskrevende og teknisk komplisert enn reguleringsplanene, og må fortsatt skje ved bruk av eksterne ressurser. Kuttet ville gitt færre byggeklare prosjekter og mindre grad av måloppnåelse knyttet til nullvisjon, nullutslipp og nullvekst.
Det er lite sannsynlig at vi ville klart å rekruttere tilstrekkelig antall fagpersoner fra rådgivningsfirmaene til fylkeskommunen uten at det ville skapt press på lønnsnivået i fylkeskommunen. Et prosjekteringsmiljø i fylkeskommunen ville vært mindre attraktiv på grunn av mindre bredde i type oppgaver og lavere lønn enn det rådgiverfirmaene tilbyr.
3. Hva innebærer det å kutte i administrasjonskostnadene til Ruter med ytterligere 30 MNOK hvert år ut økonomiplanperioden?
Det er lagt inn kutt og effektivisering i Ruters intern drift fra begge eiere. Konsekvensene av et ytterligere kutt på 30 millioner i 2025 vil ha betydelige konsekvenser for hele Ruters tilbud.
Kundeservice og informasjon til de reisende vil bli redusert, for eksempel i avvikssituasjoner. Det blir mindre kapasitet til å planlegge og tilpasse tilbudet til de reisende, blant annet gjennom analysearbeid. Det vil bli en reduksjon i støtten av nye tjenester i appen.
Arbeidet med digital sikkerhet vil også kunne bli berørt av et slikt budsjettkutt.
4. Hva koster det å ha utslippsfri kollektivtrafikk i hele Akershus innen 2027 og ut økonomiplanperioden? Det vil ikke være mulig å ha utslippsfri kollektivtrafikk i hele Akershus innen 2027 uten betydelig merkostnad. Tiltaket er ikke kostnadsberegnet. Kostnadene kommer både fordi kontrakter vil måtte avsluttes tidlig, eller endres og fordi det er et krevende marked å få tak i nullutslippskjøretøy i.
Det er allerede i dag utfordringer hos leverandørene som forsinker leveransen av nullutslippskjøretøy, en satsing på fullstendig omlegging innen 2027 vil påvirke markedet og kunne medføre økte priser.
Fylkesrådet har et mål om utslippsfri kollektivtransport i Akershus i 2030, en dato som er satt både fordi den hensyntar om tilstanden i leverandørmarkedet, og som rommer beredskapshensyn.